Van welke houtsoort is deze tafel?

Björndutable

Nieuw lid
12 apr 2021
2
0
Tilburg
Hallo allemaal,

Na opschuren tot kaal hout zijn de meningen verdeeld over van welke houtsoort onderstaande tafel is gemaakt.

Populier, Essen en Eiken zijn al genoemd, maar het blad is voor eiken veel te licht van gewicht.

Wat denken jullie?

IMG_2992.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Voor mij niet herkenbaar als een Europese houtsoort. Zal wel import zijn uit Azië zijn en dus in de categorie rubberwood of aanverwanten vallen.

Fons
 

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
Hey,

Zou het Iepen kunnen zijn? Ik heb thuis een paar planken daar van liggen en die lijken hier ook een beetje op.

mvg

BUB
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat denk je dan dat het voor houtsoort is?
in de positieve zin kan ik geen vergelijking maken
wel in de negatieve, inde veronderstelling dat ook dat iets aan de zoektocht bijbrengt
@Björndutable heeft 3 soorten opgesomd, waarvan hij er in #1 reeds 1 (eik) uitgesloten had
op basis van mijn praktische omgang met es heb ik ook dat uitgesloten
ik hoop dat hij aan mijn bijdrage iets heeft

1618227238254.png
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.140
850
Ulvenhout
Mijn eerste ingeving was ook Iep
Dit zijn namelijk Iepen planken. Foto komt van de site van houthandel Polak.dncebca733-19cc-4e51-92dd-916de9aaa806.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Het is geen Iep volgens mij.. het iepenhout dat ik ken is over het algemeen een stuk donkerder en is redelijk zwaar hout...
 
Laatst bewerkt:

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Om echt uitsluitsel te kunnen geven is ook nog een (zeer) gedetailleerde foto van het kopshout nodig.

Het is altijd lastig beoordelen vanaf een foto maar het heeft wel iets weg van iepen maar zo te zien is dat het niet. Met een goed beeld van het kopshout kan je vergelijken met het eerder genoemde Hevea.
 

Björndutable

Nieuw lid
12 apr 2021
2
0
Tilburg
Mijn eerste ingeving was ook Iep
Dit zijn namelijk Iepen planken. Foto komt van de site van houthandel Polak.Bekijk bijlage 101711
Dit komt zo goed als het kan overeen met die van mij
Om echt uitsluitsel te kunnen geven is ook nog een (zeer) gedetailleerde foto van het kopshout nodig.

Het is altijd lastig beoordelen vanaf een foto maar het heeft wel iets weg van iepen maar zo te zien is dat het niet. Met een goed beeld van het kopshout kan je vergelijken met het eerder genoemde Hevea.
Zie hier het kopshout detail:
 

Bijlagen

  • IMG_2989.jpg
    IMG_2989.jpg
    89,3 KB · Weergaven: 45

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Om echt uitsluitsel te kunnen geven is ook nog een (zeer) gedetailleerde foto van het kopshout nodig.

Het is altijd lastig beoordelen vanaf een foto maar het heeft wel iets weg van iepen maar zo te zien is dat het niet. Met een goed beeld van het kopshout kan je vergelijken met het eerder genoemde Hevea.
Van een gewone foto van kopshout kan je echt geen houtsoort determineren. Je zal minstens dan een loepfoto van het kopse hout moeten maken en dan nog moet je voor sommige soorten een preparaat maken voor de microscoop.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Kopshout van Iep is duidelijk herkenbaar door de zig-zag effecten die je kunt zien. Die zie ik hier niet terug en inderdaad een nog duidelijker foto van kopshout kan helpen.
 

Bub

Actieve deelnemer
24 nov 2020
46
23
Twente
Ik heb nog even gekeken naar de iepen planken die ik hier heb liggen en de middelste plank onderin de foto van @Björndutable lijkt extreem erg op mijn Iepen planken.
 

sivanoort

Actieve deelnemer
26 dec 2019
46
7
Zou het Robinia kunnen zijn? Ik heb hier een tafel die mij verkocht is als Robinia (wel knaken Robinia vol met gaten aan elkaar geplakt... ) en dat heeft er wel iets van weg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.