Van fietsenschuurtje tot hobbywerkplaatsje; vocht en condens eruit.

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
721
286
RegioRotterdam
Ik wil mijn werkschuurtje, 2.6x3.0 m binnenwerk, halfsteens muren, betonvloer, houten tussenvloertje, dak met dakpannen op plaatmateriaal, een beetje meer afwerken en geschikt maken voor gebruik in de winter. Er zitten grote ventilatiestroken in de muren dus als het buiten vochtig is is het dat binnen ook. Dat vinden werkstukken en gereedschap niet leuk op dan duur.
Ik wil buiten een afdakje maken boven de deur. Dat scheelt al veel vocht.

Voor het schuurtje zelf had ik het idee om er voorzetwanden in te zetten van 9 mm OSB (of gipsvezelplaat) verlijmd op PIR volgens het procédé dat hier is gegeven: Voorzetwand met PIR-platen - De Isolatieshop
Mijn primaire doel is buiten houden van vorst en vocht. Ik woon binnen de bebouwde kom dus schuurtje staat beschermd en als ik als het een keer vriest een heatertje moet laten draaien is dat niet zo'n ramp. Zou 20 mm PIR voldoende zijn? Dat kost me dan 2x5 cm binnenruimte (2 cm spouw, 2 cm PIR, 1 cm OSB) .
Er zal natuurlijk wel (regelbare) ventilatie blijven.

Voor de vloer denk ik aan 20 mm PIR met underlayment. Dat is 38 mm en dat kan ik net hebben onder de tussenvloer. Dak nog te bezien.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Tips?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
453
94
Isoleren helpt niet 1 op 1 tegen vocht. Ventileren gaat dan beter helpen. Waar komt het vocht vandaan? En hoe vochtig is het?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.113
1.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik wil buiten een afdakje maken boven de deur. Dat scheelt al veel vocht.
dus het regent nu op de deur & het water komt naar binnen ?
zelf had ik het idee om er voorzetwanden in te zetten van 9 mm OSB (of gipsvezelplaat) verlijmd op PIR
bij het bekijken van de prijzen, merk je dat de dikkere platen maar een kleine meerprijs hebben
vandaag zijn de bouwnormen in vl 10 cm pur/pir
Mijn primaire doel is buiten houden van vorst en vocht.
die komen langs alle mogelijke kieren binnen
dus de isolatie zou 1 ononderbroken geheel moeten vormen
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
721
286
RegioRotterdam
Dank voor jullie antwoorden.

Dak is dicht en vloer, boven maaiveld buiten, is droog. Vocht komt voor zover ik kan zien van condensatie en via diffusie door de bakstenen muren, en langs de deur waar het na een regenbui inderdaad vochtig kan zijn.
Vocht is zodanig dat spaanplaat opzwelt na verloop van tijd, speciaal als het tegen de muur staat. Op het zoldertje is het al veel droger. Dat bracht me op het idee om als eerste de muren aan te pakken.
Een buurman heeft jaren terug al een spouwmuur in zijn (identieke, we zijn in Nederland) schuurtje gemaakt met gasbetonblokken en dat bevalt hem goed maar het kost wel veel ruimte. De luchtspouw en de aluminium lagen op de PIR zijn daarom denk ik het belangrijkst. De PIR laag helpt om de binnenkant minder vaak tot onder het dauwpunt te laten dalen. Dikker is wellicht beter maar kost ook meer ruimte. 5 cm is het overwegen waard.

Met een afdakje kan ik de deur overdag ook los laten als ik bezig ben terwijl het regenachtig is.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
82
Ik weet niet of het kan, maar is aan de buutenkant isoleren geen optie..platen erop lijmen. Met niet expanderende pur en dan afstucken of aftimmeren.?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
453
94
Als het vocht uit de muren komt zou je plan wel kunnen werken lijkt me. Maar hoe komt dat vocht in de muren. Dat is eigenlijk je weerscherm die gewoon zou moeten drogen. Je zou haast denken dat het uit de bodem komt. Houd dus in je opbouw rekening met ventileren langs de stenen muur.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
453
94
Ik weet niet of het kan, maar is aan de buutenkant isoleren geen optie..platen erop lijmen. Met niet expanderende pur en dan afstucken of aftimmeren.?
Als het vocht van onderen komt gaat dat niet helpen. Normaal gezien altijd de beste oplossing, zeker qua ruimte.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
82
Hoi Ad, jij concludeert dat het vocht van onder komt. Dat is wat kort door de bocht. Bij een muur is er altijd vocht doorslag. Daaron hebben we spouwmuren. Bij enkelsteens is die vochtdoorslag beter merkbaar. Van buitenaf isoleren is dan juist een goede optie omdat je het vocht buiten houd.

Mocht er wel sprake zijn van optrekkend vocht dan moet er idd anders gekeken worden.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
453
94
Het is geen conclusie maar meer een wat als. Zoals ik zeg:
Je zou haast denken dat het uit de bodem komt
Maar een goed geventileerde halfsteens muur blijft niet jaar rond nat.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
721
286
RegioRotterdam
Buitenzijde isoleren is goed idee maar kan niet. Achtermuur grenst aan 'brandpad' en staat pal op de erfgrens. Aan de tuinzijden niet doenbaar vanwege aanzicht. Verder is schuurtje 'twee onder één kap' en ik zal de buren niet meekrijgen. Dus extra spouwblad aan de binnenzijde is m.i. de best werkbare oplossing.

Ik kan me vaag herinneren dat ik de muren al een keer met een vochtwering heb behandeld, maar dat is dan mnimaal 15 zo niet 20 jaar geleden. Misschien tijd dat eens te herhalen.

De schuur is niet het hele jaar vochtig. Het is er nu goed te doen. Gereedschap staat er constant. Verbetering is gewenst voor de winter, laat najaar vroeg voorjaar.

Om vocht te verminderen hebben we spouwmuren, inderdaad. In de woning zit deels halfsteens muur, spouw, 70 mm steenwol, dampfolie en dan triplex. De schuur is halfsteens gebouwd van dezelfde steen. Het huis heeft geen problemen wat vocht betreft dus daarom dacht ik voor de schuur aan spouw, PIR, OSB. Verschil is dat in het huis de binnenwand los staat van het metselwerk terwijl de PIR/OSB eraan wordt bevestigd. In de regels waarop wordt gelijmd zijn weliswaar openingen uitgenomen maar ze zullen toch effectief de ventilatie verminderen. Het PIR met alu-laag is natuurlijk een stuk minder gevoelig voor vocht dan steenwol is. Ik wil best geloven dat het werkt, maar ik wilde horen wat jullie ervaring is.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik kan me vaag herinneren dat ik de muren al een keer met een vochtwering heb behandeld, maar dat is dan mnimaal 15 zo niet 20 jaar geleden. Misschien tijd dat eens te herhalen.

Even in het algemeen, behalve bij de muren van een kelder, zie ik hier het nut niet. Het mooie van steen is dat het dampdoorlatend is. Vocht in de steen of de spouw kan zo goed wegkomen.

Verder. In een ander draadje heb ik gisteren soortgelijk gereageerd. Nu heb ik een houten buitenwand, maar ook te maken met vochtproblemen. Ik ga niet een geheel nieuw bericht schrijven, dus hierbij mijn verhaal uit het andere draadje:

In februari ben ik gestart met het ombouwen van mijn ongeisoleerde fietsenschuur, naar een kleine werkplaats. Nu heeft deze schuur houten wanden. Ik heb een nieuw dak gemaakt met sandwichpanelen. De muren geïsoleerd met piepschuim en 18mm OSB. Ik heb voor die dikte gekozen om ook nog voldoende vlees te hebben om in te schroeven. De dikte van het piepschuim varieert van 3,5 cm tot wel 10cm. Afhankelijk van de bouwkundige situatie.
Ook ik had veel last van vocht. Er zat een stoeptegelvloer in. Die heb ik laten liggen. Eroverheen folie, Douglas balkjes met daartussen 4cm piepschuim en vervolgens een vloer van 24mm dikke vuren vlonderdelen. Aan de ene korte zijde van de schuur heb ik een schuifdeur. Deze sluit niet helemaal af. Daar kan dus verse lucht naar binnen. Aan de andere korte zijde heb ik onder de nok ook een doorgang naar buiten gehouden. Zo krijg je een min of meer diagonale trek/ventilatie.

Vooralsnog lijkt het dat ik geen vochtprobleem meer heb. Maar dat kan ik pas echt zeggen, na de herfst en de winter. Ik verwarm met een kleine bouwheater. Die heeft deze ruimte zo warm genoeg. Als je aan het werk bent is 17a 18 graden voldoende. Ook met vorst moet het geen probleem zijn. Aan het eind van de vorige winter de eerste ervaringen met deze heater opgedaan en toen was de schuur nog niet geïsoleerd.

Mijn gereedschap staat nu in deze schuur. De zaagmachine is inmiddels aangevuld met een DIY verticale platenzaag en een lunchbox vandiktebank. Aangevuld met een DIY afzuiginstallatie die gedeeltelijk buiten de schuur staat. Voor een kleine werkplaats moet je goed nadenken over de indeling en kiezen voor compact waar mogelijk.

Voor meer zie mijn draadjes op dit forum of mijn blog. Link hieronder. Veel succes.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
82
Buitenzijde isoleren is goed idee maar kan niet..... Aan de tuinzijden niet doenbaar vanwege aanzicht.
Dat snap ik niet, het is wel het idee dat je de isolatie aan de.buitenkant afwerkt. Bijvoorbeeld met rachels en hout.
Ik zou dat zelfs aan de brandgang kant aandurven. Er komt nl maar zon 8 cm bij met 5cm pir.

Dunner kan ook dan werk je met xps met daarop stucgaas. Deze stuc je dan af met een buitenstuc. Zo worden veel huizen geisoleerd.

Mocht je het nu echt niet aandurven in de brandgang dan zou je de een deel aan de buitenkant en een deel aan de binnenkant kunnen isoleren. Hierdoor verlies je de helft minder ruimte dan geheel aan de binnenzijde.

Probleem met aan de binnenzijde isoleren is het vocht. Vocht wat door de.steense muur naar binnenslaat moet weg kunnen. Dan moet je een spouw maken en in principe zelfs wat stootvoegen open maken. Verder moet je zorgen dat de binnenschil 100% luchtdicht is. Dit ivm met warme vochtige binnenlucht die tegen de stenen muur condenseert achter de isolatie. Daarnaast heeft oicht de neiging naar beneden te lopen. En omdat je isolatie op de vloer staat zal het daar onderdoor naar binnen willen. Met als gevolg vochtige wanden.

Isoleren aan de binnenkant kan dus wel maar is geen ideale oplossing. Serieus kijken naar alternatieven is daarom goed.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
391
173
Groene Hart
Ik heb een schuur gebouwd met 3 muren van halfsteens borstwering en daarboven houtskelet met 10cm Vlaswol isolatie (zweeds rabat, rachels, damp-open folie, 2x4 vuren met Vlaswol, en dan fins Vuren multiplex 18mm.
De vierde muur is halfsteens tot aan de onderkant van de zolderbalken. Daar achter staat op een halve meter afstand de schuur van de buren, die langer en hoger is. Door de dakgoten komt er nooit regen tegen die vierde muur aan. (Dat is gedaan om de stenen op te maken die over waren van het huis)
Na twee jaar is hij nog steeds droog gebleven aan de binnenkant. Ik denk er over om er PU schuim panelen als isolatie aan de binnenkant tegenaan te zetten, en zit ook te twijfelen ivm de ruimte.
Een van de vragen is: doe ik wel of geen latten tussen de panelen en de baksteen? Als het niet vochtig wordt hoeft het wellicht niet. Als ik het wel zou doen, zou ik kiezen voor kunststof schroten, die kunnen tegen vocht. Ik zit er nu aan te denken om eerst die platen maar eens los achter de kasten plaatsen, en dan na verloop van tijd eens controleren.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
391
173
Groene Hart
Het was eigenlijk geen vraag, maar een (zij het omslachtige) manier om aan te geven dat je ook kunstof kunt gebruiken als latten tussen isolatie en baksteen....
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
721
286
RegioRotterdam
Kunststof zou ook mijn voorkeur hebben boven de geïmpregneerde laten die Isolatieshop in het filmpje gebruikt, inderdaad vanwege vocht, en omdat de openingen groter kunnen zijn. Probleem is alleen dat in geextrudeerde profielen de kanalen in de lengterichting lopen, dus niet in de richting waarin je doorstroming wilt hebben.

Er zijn wel oplossingen voor raggels uit extrusies die én doorlatend én stevig zijn, maar tenzij je het industrieel aanpakt wordt dat erg veel werk om ze te maken.

Ik ga dus denk ik maar gewoon voor raggels 'van de plank'.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.