Van dik hout zaagt men

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.809
2.045
Emmen
bigbeardbuilds.nl
... kasten.

Toch...? Nee?

Nou, ik wel 😛.

Een tijd terug vooruit gekocht, dikke (40mm) vuren bouwhoutplanken. 6 meter lengtes, dus opgedeeld voor ze de aanhanger op gingen. Toen hebben ze een tijd liggen wachten, veel langer dan ik wilde, maar zo gebeurt dat vaak. En mijn arme dochter haar boekjes en doosjes maar opstapelen terwijl papa die kast maar blijft uitstellen! Dat kon zo niet langer...

Nu ligt haar kamertje wel onder een schuin dak, dus ik moest iets creatiefs verzinnen om toch onder die hoek wat nuttigs te maken. De dakhoek is 52 graden en vanwege een steunbalk in datzelfde dak kon de kast niet boven de 1m70 uit komen (maar dochterlief is 1m22 dus dat kan nog wel even). En aangezien ik altijd alleen werk, moest ik even creatief zijn.

k1.jpg

De onderste hoek (52 graden) heb ik gesplitst in 2 maal 26 graden zodat de snijvlakken even groot zouden zijn, staat iets netter. Zo ook de bovenste á 2 maal 19 graden. Daarna op blokken gelegd op zijn kant en geklemd, gelijmd en geschroefd. Ik gebruik hier ook weer D4 Woodmax, want daarmee is de verbinding zo sterk dat het als één plank gezien mag worden na uitharden. Dit is belangrijk, want ik wil dit zelfdragend laten zijn.

Omdat ik geen rekenwonder ben heb ik de boel op schaal uitgetekend en daaruit moest volgen dat de lange staander 1m70 moest worden. Ik heb zo weinig vertrouwen in mijn interne rekenmachine dat ik de boel toch maar even opgehangen heb in mijn kraantje. Daarna waterpas gehangen en nagemeten. Het moest dus een plank van 1m68 worden :).

De onderste plank erin gemaakt, het een kleine verhoging (de achterkant moet nog ingezaagd worden om over een plint te komen). En dan hebben we zowaar een reeds heel stevige vijfhoek.

k2.jpg

Op basis van het grootste boek dat ze wil bewaren 30cm bepaald voor de plankhoogte. Afstandshoudertjes gemaakt en de eerste twee geplaatst. De derde plank zou precies in de hoek links terecht komen, en dat is zonde omdat je dan veel dode ruimte creëert, dus dat heb ik anders gedaan zodat ze hier ook haar grotere lego bouwwerken kwijt kan. Ik zag een vorm ontstaan, waarbij er steeds een kleinere 'hoek' of 'vierkant' van linksonder naar rechtsboven ontstaat. Daarom besloot ik tot de licht ongewone constructie rechtsboven - kwam ook mooi uit, want mijn hout was op....


k3.jpg

De planken zitten allen simpelweg geschroefd, maar wel verzonken. Daarna van de restjes pluggen gezaagd met een proppenboor om alles af te dekken.

En toen was het alweer donker... de kast en planken zijn al geschuurd maar morgen nog even wat plekken opnieuw schuren - de afgezaagde pluggen maar ook wat scheurtjes in het hout waar ik gevuld heb met wat zaagsel en lijm. Morgen gaat hij nog onder de korrel 240 en daarna meubelolie erop, want papa heeft een broertje dood aan schilderen.


k4.jpg

De geplaatste kast volgt dus later, zodra de olie er droog op zit.
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
153
76
‘s-Hertogenbosch
Meten is weten 🤩 rekenwonders zijn de helft van de tijd bezig met tellen en als ze al geluk hebben duurt het maken net zo lang……
Ziet er goed uit, De jongedame kan trots zijn op haar vader 👍🏼
 
  • Geweldig
Waarderingen: trigger

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.