Een tijd geleden kreeg ik een stapel hout aangeboden (kers en inlands noten) De planken hadden veertig jaar onaangeroerd op een houtzolder gelegen met alle gevolgen van dien. Houtwormen hadden een waar vreetfestijn gehouden in het hout. Toch zaten er nog (min of meer) bruikbare stukken tussen, dus de hele zooi maar meegenomen voor noppes. Na het uitladen eerst eens kwistig met verdelgingsmiddel rondgespoten om alle ongenode gasten te verdelgen, helaas verdwenen daarmee enkel de beestjes, hun gaten en gangen moest ik maar voor lief nemen.
Heb ondertussen het grootste deel verwerkt, enkel de slechtste delen had ik nog liggen. Van deze zooi heb ik een kastje/piëdestal gemaakt waar ik tijdens het tv kijken zowel de afstandsbediening als een glas duvel in kwijt kan
Het ding is 750mm hoog geworden, 270mm breed en 230mm diep.
Van dit uitgangsmateriaal ....

...Tot dit (voorlopig) eindresultaat zaten welgeteld drie uur "noeste" arbeid

De rug bestaat uit een massief stuk hout van 13mm dik, dit zit in een sponning en is enkel gespijkerd om eventueel werken nog toe te laten. Echter veel werking verwacht ik niet meer, het hout is droog (9,5%)
De schade door de houthoorders is goed te zien hier. Maar het hoeft niet altijd perfect hout te zijn vind ik
ER staan tevens al een paar staaltjes kleursel op om te zien wat het best gaat passen bij de rest.

Nog eentje van de voorzijde.

Het hele boeltje zit ineen met lamelle's, ook in de verstekken. Morgen kleuren en nadien in de tungolie en klaar, mijn duvelglas staat te wachten
Heb ondertussen het grootste deel verwerkt, enkel de slechtste delen had ik nog liggen. Van deze zooi heb ik een kastje/piëdestal gemaakt waar ik tijdens het tv kijken zowel de afstandsbediening als een glas duvel in kwijt kan
Het ding is 750mm hoog geworden, 270mm breed en 230mm diep.
Van dit uitgangsmateriaal ....

...Tot dit (voorlopig) eindresultaat zaten welgeteld drie uur "noeste" arbeid

De rug bestaat uit een massief stuk hout van 13mm dik, dit zit in een sponning en is enkel gespijkerd om eventueel werken nog toe te laten. Echter veel werking verwacht ik niet meer, het hout is droog (9,5%)
De schade door de houthoorders is goed te zien hier. Maar het hoeft niet altijd perfect hout te zijn vind ik

Nog eentje van de voorzijde.

Het hele boeltje zit ineen met lamelle's, ook in de verstekken. Morgen kleuren en nadien in de tungolie en klaar, mijn duvelglas staat te wachten