Van boom tot werkbank

HilcoT

Nieuw lid
29 dec 2020
9
13
38
Rouveen
Ongeveer 4 jaar geleden, kreeg ik de mogelijkheid om een grote eiken boom om te zagen.
In eerste instantie alleen voor het brandhout, maar eenmaal omgezaagd bleek het onderste deel toch wel erg recht. Maarja, wat moet je er mee.WhatsApp Image 2024-10-14 at 23.28.01 (1).jpeg

Ik heb hem in eerste instantie maar in plakken laten zagen, bij een lokale houtzagerij. Het hele stuk in een keer naar de houtzagerij gehaald, in een donker moment, want gewicht technisch (stuk was 5 meter lang, gem. 60cm rond) zat hij iets over de limiet van de auto ambulance.

Omdat ik in die fase nog niet wist, wat ik er eigenlijk mee ging maken, heb ik hem maar in verschillende plakdiktes gezaagd (achteraf niet de beste keus)
1 x 3 cm
1 x 7 cm
3x 10 cm
1 x 7 cm
1 x 3 cm

Daarna een stelling gemaakt van enkele steiger buizen, en hier heeft hij ca. 4 jaar gedroogd onder een afdak.

Tijdens deze 4 jaar, heb ik genoeg tijd gehad, om hier wat rond te neuzen, YouTube filmpjes grijs te draaien, en ideeen op te doen. Ook heb ik de werkbankbijbel van Christopher Scharz (The anarchist's workbench) uiteraard gelezen.

Uiteindelijk kwam me dat op het idee van een werkbank, die precies past in de hele breedte van de schuur (ca. 3.8m))
Dit wordt dus niet een mobiel werkbankje, omdat alleen het blad al een 250kg zal zijn. Het hele idee van de werkbank is dat hij compleet uit de omgezaagde boom wordt gemaakt.

1729426688669.png

Tot zover de theorie....
 

HilcoT

Nieuw lid
29 dec 2020
9
13
38
Rouveen
En dan gaat het verder in de praktijk.
Omdat ik de boom in plakken had laten zagen, moest ik eerst van de plakken handzamere delen maken, die te gebruiken zijn in dit project.

Ik had nog geen circelzaag om de plakken in stroken te zagen, dus ook maar van nog cadeaubonnen een echte circelzaag gekocht, de Makita HS0600. Wat een beest.

20240302_100026.jpg

20240302_100038.jpg

Tijdens het zagen bleek dus ook dat het hout scheef is gedroogd (of de stellage is verzakt, of combintie).
De dikke plakken van 10cm zijn opgedeeld in 3 stukken van elke keer 14 cm (dus al te dun voor het originele idee van 15), omdat ik anders teveel spint in het uiteindelijke deel komt.

De plakken van 7cm dik in stukken gezaagd voor de liggers en poten. De 3cm plak voor de plankjes onderin de werkbank.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969 en Henk H

HilcoT

Nieuw lid
29 dec 2020
9
13
38
Rouveen
Het mooie van zo'n project is, dat hoe verder je komt, hoe meer problemen je tegenkomt, die je vaak zelf ook veroorzaakt.

Een van de grootste problemen was wel het verkeerd afzagen van de gedeelten voor de poten, waardoor ik de poten niet uit twee delen kon halen, maar uit 3 delen moest halen. Het lijmen op de kopse kant, van zulke grote stukken hout, is niet echt een aanrader. Dit is ook het moment dat je erachter komt, dat de Makita fabrieks-af niet helemaal haaks zaagt; maar dit is gelukkig goed bij te stellen.

20240329_213034.jpg
 

HilcoT

Nieuw lid
29 dec 2020
9
13
38
Rouveen
Vervolgens loop je tegen het probleem van het spinthout aan.
Het valt toch altijd tegen, hoeveel spinthout er op zo'n boom zit, en die je dan dwars zit.
20240322_211211.jpg

Hier een mooi voorbeeld van. Omdat het spinthout natuurlijk vol zit met worm, dit allemaal weg moeten schaven.

20240322_211159.jpg


Vervolgens een reststuk gepakt, en op 45 graden gezaagd, en verlijmt met deze stukken.
20240329_205034.jpg

Weer opnieuw schaven, zit het eindresultaat er nog niet eens zo slecht uit
20240329_211609.jpg

Deze stukken zijn samen met de dikkere stukken gelijmt, tot poten die ongeveer 1m lang, 19,5 cm breed, en 14cm dik zijn. Flinke jongens in ieder geval.

Van de liggers heb ik geen foto's, maar die gingen bijna vanzelf.

Ook een van de problemen die je tegenkomt, is de kwaliteit van het hout.
Er zitten gelukkig veel mooie stukken in, maar ook heel veel middelgrote noesten, die ik tijdens het vlakken niet mooi geschaafd krijg. Ik ben nog op zoek naar een manier die altijd voor een perfect resultaat zorgt :)
 

HilcoT

Nieuw lid
29 dec 2020
9
13
38
Rouveen
Nu dan het grootste gedeelte, en ook de moeilijkste; het blad.

Zoals ik al had aangegeven, het hout is getordeerd, Op de volle lengte is dat ca 2 centimeter. En dat moet er uit.
Aangezien ik een schaafmachine van 1 meter heb, en de balken 4 meter, is het geen doen om dit eruit te schaven. Daarom dus een opstelling gemaakt, waar de balken in kunnen, vastgezet kunnen worden, en dan met de bovenfrees uit kunnen worden gevlakt.
20241018_215828.jpg20241018_215901.jpg20241018_215910.jpg20241018_215926.jpg

Het uitvlakken met een bovenfrees, mag gerust slavenarbeid worden genoemd. 1 zo'n balk is niet erg, maar 9x is niet fraai meer. Ook omdat sommige balken dusdanig zijn getordeerd, dat deze meerdere gangen nodig hebben van de bovenfrees.

In het gunstigste geval hou ik nog 8 centimeter over (van de oorspronkelijke 9,5 (5mm krim)), zodat ik nog enigszins diepte houd in de werkbank.

Volgende stap is het vandikten van deze balken, maar hiervoor moet ik eerst een stellage maken, waardoor ik deze lange lengtes fatsoenlijk door de machine krijg. Dat wordt nog een hele uitdaging.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.545
3.011
Gaanderen
Dat is een flink project. Zelf had ik het me iets makkelijker gemaakt en het hout laten vlakken en van dikte schaven. Des te meer waardering voor jouw project. Ik heb een tijdje geleden van een eikentafelblad 150*90 cm 1.5 cm van de dikte afgehaald met de bovenfrees. Daar kwam wat troep vanaf.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.927
2.146
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1729455430688.jpeg

Ha, hier nog zo'n mafketel die met hout wil werken dat groter is dan zijn machines... ik heb ook al twee dagen staan "frees vlakken" op twee wilgenhouten platen van ~60 bij 350cm.

Dat wordt volgens mij echt een kicken werkbank! Ben heel benieuwd naar je vooruitgang.
 

HilcoT

Nieuw lid
29 dec 2020
9
13
38
Rouveen
In dit geval is de weg er naar toe, belangrijker dan de eindbestemming.
Het laten doen had misschien gekund, maar nu ben ik in ieder geval zelf baas over de eind kwaliteit.

Ook heeft het hout nogal veel noesten, die niet altijd even fraai resultaat geven; als je zoiets uit handen geeft, kan het zomaar zijn dat balken te ver worden opgeschaaft, voor het esthetisch effect, terwijl dat voor mijn toepassing niet de hoogste prioriteit heeft. Ik zit nu al krap in de totale eindbreedte van de werkbank (9 x 8 cm != 81 cm)

Ik heb nog een hele fraaie merbau balk liggen, die ik er decoratief gezien best fraai tussen zal krijgen, maar ik weet niet of dit goed gaat ivm. het bloeden van het hout tijdens het lijmen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.