Van boom naar planken naar??

jtimmermans

Nieuw lid
3 feb 2024
15
24
Nijmegen
Omdat ik zelf zo enthousiast ben geworden, wil ik graag een klein fotoverslagje met jullie delen.

Al ruim een jaar geleden bemerkte ik dat een van de sierkersenbomen in mijn achtertuin (appartementencomplex met gezamenlijke tuin) de droge zomer van het jaar ervoor niet had overleefd.
20230706_215301.jpg

Na heel wat vijven en zessen heb ik eerder dit jaar eindelijk toestemming gekregen om die boom om te halen. Samen met een goede vriend heb ik daarom vorige week de stoute schoenen aangetrokken. We hebben eerst alle takken die er nog op stonden eraf gezaagd en vervolgens hebben we de wortels vrijgegraven en doorgehaald met de bijl. Dat was hard werken, maar het had wel resultaat:
20240716_112526.jpg

De takel die ik ook had meegebracht was geeneens nodig, met een paar keer goed trekken konden we met twee man de boom zo plat krijgen.

20240716_120807.jpg
 
Laatst bewerkt:

jtimmermans

Nieuw lid
3 feb 2024
15
24
Nijmegen
De stam en ook de stronk waren niet licht. Rollen wilde nog wel, maar op de aanhanger tillen lukte maar net aan. Inclusief alles was de aanhanger wonder boven wonder precies 750 kilo, de toegestane maximale massa van een ongeremde aanhanger.

20240716_140351.jpg

Bij mijn ouders op de boerderij ging afladen gelukkig veel sneller dan opladen. Een paar weipalen eronder en net als de Egyptenaren vroeger gewoon rollen. Volgende keer niet vergeten wat balken mee te nemen, zodat erop rollen ook tot de opties behoort.

Schillen ging makkelijk, eigenlijk te makkelijk tot mijn spijt. Twee jaar dood levert toch wel wat rot op, buitenom en helaas ook binnenin.
20240716_170655.jpg

Over de grond kruipen is niet zo mijn ding, dus van wat oude zeugenboxen een stelling in elkaar gefabriekt en de stam omhoog, van de grond. Met wat touw en wat balken ging dat verrassend makkelijk, veel makkelijker dan tillen op de aanhanger eerder:

20240720_100109.jpg
 
Laatst bewerkt:

jtimmermans

Nieuw lid
3 feb 2024
15
24
Nijmegen
In afwachting van het neerhalen had ik eerder al mijn geluk beproefd op een veilingsite en een kettingzaag gekocht met een blad van 90 centimeter. Die heb ik gecombineerd met een 'chainsaw mill' van Vevor. Het is een monsterlijke combinatie geworden, eigenlijk niet te tillen in je eentje:

IMG-20240721-WA0011.jpg

Het geluid is ook behoorlijk bruut, vele malen heftiger dan de zeer bescheiden zaag die ik de afgelopen jaren steeds gebruikt heb om de knotwilgen te snoeien bij mijn ouders op het erf. Een paar planken tegen de buitenkanten van de stam en de klus kon echt beginnen:
20240720_112205.jpg

Zoals op de volgende foto wel te zien is, is er nog wat marge om te groeien bij een eventuele volgende boom:

IMG-20240721-WA0015.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

jtimmermans

Nieuw lid
3 feb 2024
15
24
Nijmegen
Op Youtube (ja, dat konijnenhol ben ik echt helemaal tot onderin afgedaald) ziet dat zagen van die stammen er altijd verrassend eenvoudig uit. Ik kan nu zeggen dat het echt zo makkelijk is als het lijkt. Gasgeven en een klein beetje duwen, meer om bij te sturen dan om echt de zaag vooruit te helpen en je krijgt mooie planken als resultaat:
20240721_154019.jpg

Hier waren we ongeveer halverwege:

20240721_162244.jpg

En dit was het eindresultaat. De rot aan de buitenkant is wel te overzien, maar er zijn een paar planken bij die toch ook behoorlijk aangetast zijn in de kern. Je ziet ook goed de ent zitten, waar de stam overgaat in de sierkers die er later opgezet is:
IMG-20240721-WA0018.jpg

Op de foto is niet te zien dat het hout een prachtige rode gloed heeft, echt kersenhout. We hebben de planken 4 centimeter dik gezaagd, zodat ze met de handcirkelzaag maar ook met de tafelcirkelzaag en de afkortzaag goed te zagen zijn als ze over een jaar of twee drie klaar zijn om te verwerken tot iets moois. Nu eerst maar eens rustig een paar jaar liggen:

20240721_175955.jpg
 

jtimmermans

Nieuw lid
3 feb 2024
15
24
Nijmegen
Niet alleen vijf mooie planken, maar ook een kruiwagen van 160 liter vol met zaagsel was het eindresultaat. Helaas heb ik die niet op de foto gezet.

De setup zoals ik die nu heb kan volgens mij wel werken ook in de toekomst bij andere bomen. Iets breder zou nog wel kunnen, iets langer behoort ook tot de mogelijkheden. Bovendien is het geheel transporteerbaar. Nu heb ik ervoor gekozen om met de stam naar huis te gaan, ik had ook met de zaag naar de stam kunnen komen. Zelfs de stelling is heel compact af te breken.

Natuurlijk had ik de stam ook naar de zagerij kunnen brengen. Scheelt gedoe, is goedkoper (om de investering in de zaag terug te verdienen ben ik nog wel even bezig) en ik heb wat minder verlies (lintzaag ipv vrij dikke ketting), maar echt van begin tot einde alles zelf doen voegt voor mij echt nog wel iets toe bovenop het maakproces wat later nog gaat volgen. Wie kan nou zeggen dat ie een kastje of een tafeltje gemaakt heeft van hout dat ie zelf uit de boom gehaald heeft?
 

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
47
21
Mooi verhaal. dank voor het delen. Je hebt gelijk dat zelf doen veel meer voldoening geeft.
Heb je op de kettingzaag een gewone ketting gebruikt of een speciale schulpketting?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.514
741
Emst
Wie kan nou zeggen dat ie een kastje of een tafeltje gemaakt heeft van hout dat ie zelf uit de boom gehaald heeft?

Ik
:D:D:D

Dat geeft wel veel plezier met wat je aan het doen bent.
 
  • Leuk
Waarderingen: jtimmermans

jtimmermans

Nieuw lid
3 feb 2024
15
24
Nijmegen
Mooi verhaal. dank voor het delen. Je hebt gelijk dat zelf doen veel meer voldoening geeft.
Heb je op de kettingzaag een gewone ketting gebruikt of een speciale schulpketting?
Dank dank.

Voor nu heb ik de ketting gebruikt die er vanuit de fabriek bij geleverd werd. Das een normale ketting met veel snijtanden op 30 graden geslepen.

Op mijn verlanglijstje stond met potlood al wel een schulpketting, maar ik wilde eerst testen of het concept werkte voordat ik daarin investeer. Potlood is nu pen geworden dus 😉
 

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
48
35
Den Haag
Wat een leuk verslag. Heb je al iets in gedachten om er tzt van te gaan maken of juist niet? Merci voor het plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jtimmermans

jtimmermans

Nieuw lid
3 feb 2024
15
24
Nijmegen
Kunnen we je nu dan ook inhuren? 😉
Niet dat ik op dit moment emplooi heb, maar het is op zich wel een serieuze vraag…
Inhuren ga ik zeker niet aan beginnen. Ben maar een hobbyist en bij inhuren moet je toch kwaliteit kunnen garanderen, wat ik absoluut niet kan. Ik doe maar wat ;)

Voor de omgeving Noord en Midden Limburg en Oost Brabant zou ik ERA boomzagerij uit Beringe aanraden. Erik heeft voor mij ook een paar keer een boom verzaagd in het verleden, die is heel kundig, doet dit werk al jaren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.