Van bezem naar wandelstok

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
112
46
‘s-Hertogenbosch
Na jarenlang rondgevlogen te hebben is het voor m’n schoonmoeder niet veilig meer op haar bezem. Het mens is 97 geworden, maar omdat ze voortaan een beetje wankelt toch maar een wandelstok. Ware het niet zo dat zij een grote bijdrage geleverd heeft aan m’n hobby in het houtdraaien, had ik dit idee niet gekregen.
Haar gekochte wandelstok was te lang en heb ik dus ingekort. Het idee was geboren.
Het meeste werk was het handvat. Dit is van Kambala gemaakt uit een oude trapleuning. Grofweg met de lintzaag de vorm er in gezaagd. De rest met de schuurschijf op de draaibank met de stofzuiger er bij.
De stok zelf komt uit een stuk oud grenen kozijnhout wat ik al twee jaar ergens had staan.
Eerst op ongeveer 35 mm gedraaid en toen het wokkel gedeelte afgemeten. De onderkant waar een stop op moet komen op 19 mm afgestoken. Onder de wokkel 25 mm afgestoken en taps gemaakt met de afruwguts. Bovenste gedeelte een tap aangedraaid van 15 mm. Aansluiting met het handvat is ongeveer 28 mm. Dit taps gedraaid tot de wokkel naar 25 mm.
Daarna alles nagedraait met de vlakke beitel.
De wokkel afgeschreven en voor gezaagd. Ruwe vorm gestoken met de steekbeitel. Met een dremel de spoed gefreesd..
Groef met de hand nageschuurd tot korrel 320.
Als laatste de wokkelbuitenkant na geschild met de platte beitel en tot korrel 320 geschuurd . Alles in de lak gezet uit een spuitbus bij een draaiende bank.
Handvat erop gelijmd. Na droging het handvat na gepolijst met het oneway buffing systeem, en klaar is de wandelstok.
 

Bijlagen

  • IMG_5558.png
    IMG_5558.png
    273,2 KB · Weergaven: 82
  • IMG_5559.png
    IMG_5559.png
    285,4 KB · Weergaven: 77
  • IMG_5560.png
    IMG_5560.png
    264,5 KB · Weergaven: 76
  • IMG_5561.png
    IMG_5561.png
    270,5 KB · Weergaven: 80
  • IMG_5562.png
    IMG_5562.png
    262,3 KB · Weergaven: 82

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.