Beste Allen,
Ik zal me als eerst voorstellen, ik ben Danny en nieuw lid op dit forum, ik lees het forum wel al jaren voor tips en trucks. Alleen heb ik nu zelf advies nodig hoe ik mijn volgend project kan aanvliengen.
Wij wonen sinds 2 jaar een een nieuwbouw woning en al vanaf dag 1 willen we een mooie wandkast in de woonkamen. Echter vanwegen de maat hebben we besloten om hem zelf ze maken aangezien kopen erg duur is. Ik zelf heb redelijk goede ervaring met houdbewerking, maar niet met grote wandkasten vandaar mijn advies.
Dit is mijn opdracht van de opdrachtgever(vriendin):

Deze kast is ongeveer 4 meter lang en 260 hoog en de TV die je ziet is 65 inc en we willen graag dikken planken/staanders van ongeveer 4cm.
En met over de dikte gaan mijn vragen.
in eerste instantie wil ik de kast maken van MDF om de kosten te drukken, we gaan de kast toch schilderen. Maar hoe kom ik tot de +/-4cm dikte.
Voor welke optie zouden jullie kiezen en waarom?
Optie 1: Holle constructie met MDF, maar hoe dik moeten de mdf platen?
Optie 2: 2 MDF platen verlijmen.
Optie 3: 38MM MDF kopen, maar ook deze platen zijn duur.
Optie 4: Toch MPX gebruiken en hier een holle constructie van maken, maar hoe dik?
Natuurlijk kan ik alles in verstek zagen, maar ik heb geen zaagtafel, ookal lukt het mij wel met mijn invalzaag, maar nooit geprobeerd met deze afmetingen.
Daarom wil ik kantenband gebruiken, maar wat raden jullie aan voor het meest naadloze resultaat?
Optie 1: ABS kantenband
Optie 2: Hout kantenband
Optie 3: Zelf kant afwerking maken van eiken en op dikte schaven?
Deze tools heb ik tot mijn beschikking:
Invalzaag
Kantenfrees
Dikteschaafmachine
Festool domino
Boor/Schuur/Decoupeerzaak
GR,
Danny
Ik zal me als eerst voorstellen, ik ben Danny en nieuw lid op dit forum, ik lees het forum wel al jaren voor tips en trucks. Alleen heb ik nu zelf advies nodig hoe ik mijn volgend project kan aanvliengen.
Wij wonen sinds 2 jaar een een nieuwbouw woning en al vanaf dag 1 willen we een mooie wandkast in de woonkamen. Echter vanwegen de maat hebben we besloten om hem zelf ze maken aangezien kopen erg duur is. Ik zelf heb redelijk goede ervaring met houdbewerking, maar niet met grote wandkasten vandaar mijn advies.
Dit is mijn opdracht van de opdrachtgever(vriendin):

Deze kast is ongeveer 4 meter lang en 260 hoog en de TV die je ziet is 65 inc en we willen graag dikken planken/staanders van ongeveer 4cm.
En met over de dikte gaan mijn vragen.
in eerste instantie wil ik de kast maken van MDF om de kosten te drukken, we gaan de kast toch schilderen. Maar hoe kom ik tot de +/-4cm dikte.
Voor welke optie zouden jullie kiezen en waarom?
Optie 1: Holle constructie met MDF, maar hoe dik moeten de mdf platen?
Optie 2: 2 MDF platen verlijmen.
Optie 3: 38MM MDF kopen, maar ook deze platen zijn duur.
Optie 4: Toch MPX gebruiken en hier een holle constructie van maken, maar hoe dik?
Natuurlijk kan ik alles in verstek zagen, maar ik heb geen zaagtafel, ookal lukt het mij wel met mijn invalzaag, maar nooit geprobeerd met deze afmetingen.
Daarom wil ik kantenband gebruiken, maar wat raden jullie aan voor het meest naadloze resultaat?
Optie 1: ABS kantenband
Optie 2: Hout kantenband
Optie 3: Zelf kant afwerking maken van eiken en op dikte schaven?
Deze tools heb ik tot mijn beschikking:
Invalzaag
Kantenfrees
Dikteschaafmachine
Festool domino
Boor/Schuur/Decoupeerzaak
GR,
Danny
Laatst bewerkt door een moderator: