Vakkenkast woonkamer

dverbeek

Nieuw lid
15 okt 2024
4
0
Culemborg
Beste Allen,

Ik zal me als eerst voorstellen, ik ben Danny en nieuw lid op dit forum, ik lees het forum wel al jaren voor tips en trucks. Alleen heb ik nu zelf advies nodig hoe ik mijn volgend project kan aanvliengen.

Wij wonen sinds 2 jaar een een nieuwbouw woning en al vanaf dag 1 willen we een mooie wandkast in de woonkamen. Echter vanwegen de maat hebben we besloten om hem zelf ze maken aangezien kopen erg duur is. Ik zelf heb redelijk goede ervaring met houdbewerking, maar niet met grote wandkasten vandaar mijn advies.

Dit is mijn opdracht van de opdrachtgever(vriendin):

Screenshot 2024-10-15 103326.png

Deze kast is ongeveer 4 meter lang en 260 hoog en de TV die je ziet is 65 inc en we willen graag dikken planken/staanders van ongeveer 4cm.
En met over de dikte gaan mijn vragen.

in eerste instantie wil ik de kast maken van MDF om de kosten te drukken, we gaan de kast toch schilderen. Maar hoe kom ik tot de +/-4cm dikte.
Voor welke optie zouden jullie kiezen en waarom?

Optie 1: Holle constructie met MDF, maar hoe dik moeten de mdf platen?
Optie 2: 2 MDF platen verlijmen.
Optie 3: 38MM MDF kopen, maar ook deze platen zijn duur.
Optie 4: Toch MPX gebruiken en hier een holle constructie van maken, maar hoe dik?

Natuurlijk kan ik alles in verstek zagen, maar ik heb geen zaagtafel, ookal lukt het mij wel met mijn invalzaag, maar nooit geprobeerd met deze afmetingen.
Daarom wil ik kantenband gebruiken, maar wat raden jullie aan voor het meest naadloze resultaat?

Optie 1: ABS kantenband
Optie 2: Hout kantenband
Optie 3: Zelf kant afwerking maken van eiken en op dikte schaven?


Deze tools heb ik tot mijn beschikking:
Invalzaag
Kantenfrees
Dikteschaafmachine
Festool domino
Boor/Schuur/Decoupeerzaak

GR,
Danny
 
Laatst bewerkt door een moderator:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.638
771
Enschede
ingoogni.nl
Het eerste wat in me op komt is het geheel modulair opbouwen uit 22 mm MDF. Als je stapeld zit je iets over de 40 mm. Wel heb je dan het naadje, waar je een oplossing voor moet zoeken als het jullie stoort.

Boven en onder 2 blokken van 3
dan boven 2 blokken van 2
links en rechts 3 identieke corpussen met een anderee indeling
tv kast.

Hoe je het uiteindelijk bouwt, modulair of als geheel, het is gebruikelijk om de staander helemaal door te laten lopen en niet te onderbreken. Dus al je horizontalen komen tussen verticalen en liggen er dus niet op.
 
Laatst bewerkt:

dverbeek

Nieuw lid
15 okt 2024
4
0
Culemborg
Wow wat een snelle reacties, modulair maken is natuurlijk ook een optie, helemaal niet aan gedacht.
de stapelmanier zoals de tekening heb ik overgenomen van opmaatzegen punt nl. maar dit stoort mij inderdaad ook nog.

ps op het moment dat ik hem ga maken zal ik op een ander plek op dit forum de progressie posten.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.638
771
Enschede
ingoogni.nl
lastig om maken als het precies moet zijn
In de openingspost word over eiken latten als kantenband gesproken. Stel je maakt die 44 mm breed en redelijk diep en zet dat, ik roep maar wat, met magneten tegen de kast vast. Een semipermanente oplossing waarachter je e.a. kun "verbergen". Je zou ook aan een soort clips kunnen denken waar je de band aan lijmt en waar je de clip op of onder een kast monteerd, stapelen maar.

Maar, als precies nooit precies genoeg is, dan moet je de mogelijke fout juist accentueren en brengen als bewust. Bijvoorbeeld door alle planken 5 mm naar achter te zetten t.o.v. de staanders. Of vraag je af of iedere module wel even diep moet zijn?

ps op het moment dat ik hem ga maken zal ik op een ander plek op dit forum de progressie posten
Als je het ergens ander dan hier doet, link dan a.u.b. hier naar toe om het verhaal compleet te houden. Er zullen vast nog wel meer "zaagselmakers" hun mening willen geven.

Oh, voor het meest naadloze resultaat, uit je openingspost: spuitplamuur.
 

dverbeek

Nieuw lid
15 okt 2024
4
0
Culemborg
In de openingspost word over eiken latten als kantenband gesproken. Stel je maakt die 44 mm breed en redelijk diep en zet dat, ik roep maar wat, met magneten tegen de kast vast. Een semipermanente oplossing waarachter je e.a. kun "verbergen". Je zou ook aan een soort clips kunnen denken waar je de band aan lijmt en waar je de clip op of onder een kast monteerd, stapelen maar.

Maar, als precies nooit precies genoeg is, dan moet je de mogelijke fout juist accentueren en brengen als bewust. Bijvoorbeeld door alle planken 5 mm naar achter te zetten t.o.v. de staanders. Of vraag je af of iedere module wel even diep moet zijn?
Hier heb ik ook aan zitten denken, ik heb een keer een filmpje gezien waar ze lamelo clamex connectors gebruiken. Maar omdat ik een domino heb zou ik wat zelf kunnen ontwerpen en kunnen printen die in deze slots passen of de dure connectors van Festool kopen......
Als je het ergens ander dan hier doet, link dan a.u.b. hier naar toe om het verhaal compleet te houden. Er zullen vast nog wel meer "zaagselmakers" hun mening willen geven.

Oh, voor het meest naadloze resultaat, uit je openingspost: spuitplamuur.
Ik dacht dat daar een andere plek voor op het forum was, maar ik kan het altijd hier doen natuurlijk :D
In je tekening lijken alle staanders en liggers even dik. Betekent dat, dat je ze allemaal 40 mm wilt maken?
Dat wordt erg massief, denk ik.
Ja dit is wel de bedoeling, mag ook minder zijn hoor 36mm(2 MDF platen) of 38mm(1 MDF Plaat)

Hier een aantal voorveelden en zoals je ziet worden deze niet gemonteerd zoals ja traditioneel zou doen.
De liggers tussen de staanders, maar hier liggen de ligger ook op de staanders.


3yUBYsHR.webp


pdtAWRE4.webp

7GrPhI5S.webp
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
dik MDF (bvb 38mm) kopen of zelf gaan opdikken (bvb 2 x 12mm platen met 18mm stroken tussen) lijkt mij vooral een afweging tussen hoeveel je tijd en hoeveel je geld je waard zijn.
goeie kwaliteit MDF van 38mm kost van 25-30€/m2 (standaard) tot 30-35€/m2 (met grondlaak of lakdraagfolie).
ik denk dat je voor dat geld amper het plaatmateriaal kan kopen om zelf op te dikken, laat staan de tijd die dat gaat kosten. als hobbyist kijk je daar misschien anders tegenaan en lijkt het juist leuk om daar ervaring mee op te doen.

ik zou alles uit "massief" 38mm MDF maken, bij voorkeur met lakdraagfolie.
kantenband is niet nodig, maar een grondeerkant (kantenband die bedoeld is om te lakken) maakt het lakken van de zaagkanten wel makkelijker. die bestaat bij mijn weten niet voorgelijmd dus dat is wellicht geen oplossing voor je. als je zelf kantenband moet gaan lijmen ben je sneller klaar met de zaagkanten te sealen of plamuren.
verbindingen kunnen prima met domino + lijm + schroeven.
38mm MDF is zwaar, ik zou overwegen om in je atelier de verbindingen maken en alles klaar te maken om af te lakken.
dan ter plekke te assembleren en aflakken.

aanvulling:
de overspanning boven de TV is ~2m zie ik. dat is (te) veel voor MDF. als daar boeken iod op komen moet je voorzorgen nemen om doorbuigen tegen te gaan.
ofwel een stevige rugwand, ofwel in de muur verankeren. gezien de kasten er boven gesloten zijn, kan je dat wel onzichtbaar doen, denk ik.
 
Laatst bewerkt:

dverbeek

Nieuw lid
15 okt 2024
4
0
Culemborg
dik MDF (bvb 38mm) kopen of zelf gaan opdikken (bvb 2 x 12mm platen met 18mm stroken tussen) lijkt mij vooral een afweging tussen hoeveel je tijd en hoeveel je geld je waard zijn.
goeie kwaliteit MDF van 38mm kost van 25-30€/m2 (standaard) tot 30-35€/m2 (met grondlaak of lakdraagfolie).
ik denk dat je voor dat geld amper het plaatmateriaal kan kopen om zelf op te dikken, laat staan de tijd die dat gaat kosten. als hobbyist kijk je daar misschien anders tegenaan en lijkt het juist leuk om daar ervaring mee op te doen.

Ik denk dat je hier een goed punt hebt. Kwa tijd zit ik er inderdaad niet op te wachten, anders wordt het weer een lang lopend project. Ik ga eens kijken waar Ik die platen redelijk geprijsd kan kopen.

38mm MDF is zwaar, ik zou overwegen om in je atelier de verbindingen maken en alles klaar te maken om af te lakken.
dan ter plekke te assembleren en aflakken.
Gelukkig zit de werkplaats aan de woning vast.
de overspanning boven de TV is ~2m zie ik. dat is (te) veel voor MDF. als daar boeken iod op komen moet je voorzorgen nemen om doorbuigen tegen te gaan.
ofwel een stevige rugwand, ofwel in de muur verankeren. gezien de kasten er boven gesloten zijn, kan je dat wel onzichtbaar doen, denk ik.
Hier had ik wel al rekening mee gehouden door een vuren houten balk constructie te maken achter de plaat waar de tv aan komt te hangen en misschien wat mpx. Maar muurverankering is ook een goed advies, dank je wel!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.