Vakkenkast met open en gesloten stukken

saelensbjorn

Actieve deelnemer
12 okt 2024
25
31
Gistel, België
Beste allemaal,

Mijn vrouw en ik willen graag een vakkenkast in de slaapkamer. Het idee is om deze deels gesloten te houden (kastdeuren) en deels open te laten om wat materiaal uit te stallen (lees: het vrouwtje wil een paar spullen kunnen uitstallen ;) ). Ik schuimde reeds het net af en vond een mooi voorbeeld - zie bijlage. Daarna sloeg ik aan het tekenen om deze passend te maken aan onze situatie. Er moet nog een sokkel onder (5,5cm) en aan de zijkanten komt nog een volle plaat om het als een geheel te laten zien.

De vingers kriebelen om aan de slag te gaan. Heb nog geen lamellenfrees, dus deze werd aangeschaft.

Maar tijdens het scenario in mijn hoofd te laten af spelen, had ik toch één dilemma ... De kast wordt voorzien van kastdeuren met wit plaatmateriaal, de open vakken met houtlook.
1) Maak ik het corpus het best uit de platen met houtlook (ik gebruik vaak multiplex maar de kopse kanten passen hier waarschijnlijk niet, maar staan open voor andere opties) en plaats ik dan de witte kastdeuren?
2) Maak ik de corpussen uit wit plaatmateriaal (welk neem ik dan het best) en voorzie ik "boxen" om de open delen te voorzien?

Toch leuk hé ... handen die jeuken, maar de ervaring niet hebben om die asap te ontwikkelen 😅

Thanks voor de tips

1735921280903.png1735921722114.png

Bijlagen

• 1735921125193.png
    1735921125193.png
    42 KB · Weergaven: 5

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.324
1.018
Omgeving Leiden
Wat je met die volle plaat bedoelt is me even niet duidelijk.In mijn ogen is 'een volle plaat' een plaat van 244 cm x 122 cm.
De corpussen zou ik maken van multiplex, de randen afkanten met een lat. Beuken, noten, wat jij mooi vindt.
Op de tekening zie ik dat de scharnieren min of meer vrij zijn verdeeld. Ik zou ze allemaal op dezelfde hoogte zetten in de kast, dan kan je met mallen werken voor de corpus en de kastdeuren.
Komt er ook nog verlichting in de open vakken? Dan moet moet je rekening houden met de inbouwdiepte van spotjes of ledprofielen bij het kiezen van de dikte van de 'plafonds' van de vakken.

saelensbjorn

Actieve deelnemer
12 okt 2024
25
31
Gistel, België
Wat je met die volle plaat bedoelt is me even niet duidelijk.In mijn ogen is 'een volle plaat' een plaat van 244 cm x 122 cm.
De corpussen zou ik maken van multiplex, de randen afkanten met een lat. Beuken, noten, wat jij mooi vindt.
Op de tekening zie ik dat de scharnieren min of meer vrij zijn verdeeld. Ik zou ze allemaal op dezelfde hoogte zetten in de kast, dan kan je met mallen werken voor de corpus en de kastdeuren.
Komt er ook nog verlichting in de open vakken? Dan moet moet je rekening houden met de inbouwdiepte van spotjes of ledprofielen bij het kiezen van de dikte van de 'plafonds' van de vakken.
Met volle platen bedoelde ik dat er links en rechts van de tekening nog een plaat over de ganse breedte en hoogte van de kast komt (zoals de het voorbeeld van de foto). Het positioneren van de scharnieren lukte me nog niet helemaal op de site van blum :)rolleyes:). Had nog niet aan een led-strookje gedacht ... thanks voor de tip ... het vrouwtje zal dit top vinden (y)

jorisvh

Post veel
Ik sluit me aan bij @Lars. Een vakkenkast komt best tot zijn recht als de open vakken vooraan in het zelfde vlak liggen als de deuren. Anders lijkt het eerder een kast waar een paar deuren ontbreken.
Dat krijg je best voor mekaar als je aparte witte modules met deuren en open modules/boxen in houtdecor (20mm dieper) op mekaar stapelt. Is ook makkelijker te hanteren.

Welk wit hangt er wat van af of je kan/wil afkanten en/of lakken.
Als je melamine kiest, kan je voor de korpussen meubelpaneel met kantenband nemen. Die moet je enkel op lengte zagen en monteren. Voor de deuren moeten 4 kanten kantenband krijgen dus dat moet je zelf (laten)doen.
Als je MDF kiest, dan kan je de zaagkanten mee lakken.
Voor het hout decor multiplex of MDF met fineer met houten kantenband.
Als je de laagjes structuur mooi vindt, geen kantenband bij de multiplex.
Of je kan alles laten zagen en afkanten en leveren natuurlijk. ‘t Is maar wat je leuk vindt en waar je tijd voor hebt.

De scharnieren zet je standaard op 80mm van boven/onderzijde van de deurtjes. Ik weet niet wat je met de blum site bedoelt maar als dat de blum corpus configurator is, die doet dat normaal gezien automatisch zo. Zeker als je beslag als laatste toevoegt nadat alle plaatmateriaal op z’n plek zit.

• Leuk
Waarderingen: saelensbjorn

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.336
1.064
Ulvenhout
Ik zou losse elementen maken zoals al is voorgesteld. De kasten met deurtjes maak je uit wit plaatmateriaal, de open vakken uit gefineerde plaat. Makkelijker te maken en makkelijker om te monteren.
Op de foto zie je dat de deurtjes opliggend zijn, de open vakken maak je dan net zo breed als de corpus van de dichte kasten.
De reden dat ik niet zo snel zou kiezen voor een corpus van houtlook en witte deuren is dat je altijd een kier van 1 à 2 mm hebt om de deuren heen. Je ziet dan een houtkleur tussen de kieren door en naar mijn mening is dat een afbreuk aan het geheel.
Een van mijn eerste projecten was een grote kast van multiplex met donkere deuren. Ik vind het nog steeds jammer dat ik destijds (in onwetendheid) deze keuze heb gemaakt. Beter had ik de kopse kanten kunnen afkanten met een donkere kantenband...

thumbnail_20201130_101123.jpg

thumbnail_20201130_203531.jpg

• Leuk
Waarderingen: saelensbjorn

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
126
86
Tilburg
Met volle platen bedoelde ik dat er links en rechts van de tekening nog een plaat over de ganse breedte en hoogte van de kast komt (zoals de het voorbeeld van de foto). Het positioneren van de scharnieren lukte me nog niet helemaal op de site van blum :)rolleyes:). Had nog niet aan een led-strookje gedacht ... thanks voor de tip ... het vrouwtje zal dit top vinden (y)
Is jouw vrouw heel klein?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.400
2.051
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb je de beschikking over gereedschap en ruimte om zulke grote kasten te maken? Het lukt prima met een invulzaag op een rail, maar het is wel even puzzelen, een grote formaatzaag is handiger. En die volle platen zijn zwaar en bijna onhandelbaar in een kleine ruimte in je eentje.
Ik zou eventueel overwegen om de korpussen van Ikea kasten te maken (die zijn prima te versmallen) en eventueel de deuren ook, door de bestaande te verzagen. En dan inzetstukken in gaten, een soort van binnen of inzet kast....(zal wel geen meubelmakersterm zijn..)
Dan los je veel problemen op en kun je je op het ontwerp richten.

jaap

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: saelensbjorn en Plankton

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
324
84
Rotterdam
Die "volle plaat" plaats je als laatste tegen je kast aan. Daarmee dek je alle horizontale naden tussen de dichte en open vakken af. Aan de voorkant gelijk met de deurtjes en open vakken. Ook kan je deze gebruiken om een eventuele kleine ruimte achter de kast af te dekken. Bijvoorbeeld voor de bedrading van je verlichting of de spleet die ontstaat als je de open vakken even diep maakt als de dichte vakken en die 2cm naar voren schuift.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh en saelensbjorn

saelensbjorn

Actieve deelnemer
12 okt 2024
25
31
Gistel, België
Ik sluit me aan bij @Lars. Een vakkenkast komt best tot zijn recht als de open vakken vooraan in het zelfde vlak liggen als de deuren. Anders lijkt het eerder een kast waar een paar deuren ontbreken.
Dat krijg je best voor mekaar als je aparte witte modules met deuren en open modules/boxen in houtdecor (20mm dieper) op mekaar stapelt. Is ook makkelijker te hanteren.

Welk wit hangt er wat van af of je kan/wil afkanten en/of lakken.
Als je melamine kiest, kan je voor de korpussen meubelpaneel met kantenband nemen. Die moet je enkel op lengte zagen en monteren. Voor de deuren moeten 4 kanten kantenband krijgen dus dat moet je zelf (laten)doen.
Als je MDF kiest, dan kan je de zaagkanten mee lakken.
Voor het hout decor multiplex of MDF met fineer met houten kantenband.
Als je de laagjes structuur mooi vindt, geen kantenband bij de multiplex.
Of je kan alles laten zagen en afkanten en leveren natuurlijk. ‘t Is maar wat je leuk vindt en waar je tijd voor hebt.

De scharnieren zet je standaard op 80mm van boven/onderzijde van de deurtjes. Ik weet niet wat je met de blum site bedoelt maar als dat de blum corpus configurator is, die doet dat normaal gezien automatisch zo. Zeker als je beslag als laatste toevoegt nadat alle plaatmateriaal op z’n plek zit.
Bedankt voor de veelheid aan tips(y)

saelensbjorn

Actieve deelnemer
12 okt 2024
25
31
Gistel, België
Bedankt allemaal voor de vele tips. Tijd om de hersenmassa aan het werk te zetten. Ik ben niet meteen in het bezit van grootse machines, maar probeer wel een oplossing te zoeken met het materiaal dat ik heb.

De mogelijkheid om met losse corpussen 'te puzzelen' zal ik hanteren. De witte corpussen met deuren apart van de boxen met houtlook. Zal dit nog eens uittekenen en de scharnieren beter positioneren. De blum-corpussen-maker deed dit correct, maar nadien heb ik de deuren nog aangepast en dan bleven de posities van de scharnieren staan.

Thanks voor de tips

• Leuk
Waarderingen: jaap

jorisvh

Post veel
Die "volle plaat" plaats je als laatste tegen je kast aan. Daarmee dek je alle horizontale naden tussen de dichte en open vakken af. Aan de voorkant gelijk met de deurtjes en open vakken. Ook kan je deze gebruiken om een eventuele kleine ruimte achter de kast af te dekken.
Je kan met zo’n ‘zichtzijde’ ook evt oneffenheden van de muur wegwerken.
Ik laat ze een goeie cm te breed.
Dan voorlopig tegen de kast met lijmklemmen waarbij ze vooraan X (bvb een stukje 18mm plaat te ver naar voor steekt.
Achteraan met een blokje van dezelfde X aftekenen (‘scriben’) en volgens die lijn zagen.

• Leuk
Waarderingen: arjaano en saelensbjorn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.