Vacuum meter

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Hoi,

Met regelmaat komen hier onderwerpen voorbij met stofafzuiging als thema. "Welke stofafzuiging?" "Welke stofzuiger".
Daarbij komt ook wel de onderdruk die een stofzuiger levert ter sprake. Ook in de specificaties van de fabrikanten wordt vaak de onderdruk vermeld.
Mooi natuurlijk, maar hoe is het nu in het echt? Welke onderdruk haalt mijn stofzuiger?

Indertijd heb ik een digitale manometer bij Ali gekocht, maar het bereik van de GM510 (100 mbar) is ontoereikend; een beetje 'shop vac' zou volgens de specs al 200 mbar halen.
Op mijn zoektocht kwam ik op de site van Antratek de Qwiic MicroPressure sensor van Sparkfun tegen. Met een bereik van 60mbar - 2.5 bar, een I2C interface en een bibliotheek voor de Arduino prima geschikt voor mijn doel.

Een Uno en een LCD-shield had ik nog, zodat onderstaande schakeling snel was opgezet. Een beetje programmeren en mijn vacuüm meter was geboren:


Pressure 1.png

Met de 'select' knop kan gekozen worden voor weergave van absolute waarden of juist relatieve, zodat dan makkelijk de onderdruk afgelezen kan worden.
De waarde onder 'Min.'is de laagste gemeten onderdruk. Door te wisselen tussen absoluut/relatief wordt de laagst gemeten druk weer 'gereset'.

Pressure 2.png

De Min. waarde op het display hierboven is een waarde die ik ter demonstratie in de software heb gezet. Dat haalt mijn Midi stofzuiger niet. Direct op de stofzuiger gemeten kom ik aan een onderdruk van 219 mbar. Gemeten aan het einde van de afzuigslang die via een Thien separator op de Midi is aangesloten, lees ik 202 mbar af. Blijkbaar lekt er hier en daar nog wat.
Nu de spulletjes nog in een kastje bouwen zodat het meetapparaatje makkelijk gebruikt kan worden.

Voor de goede orde: inmiddels heb ik 'mBar' veranderd in 'mbar'.

Thomas
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Leuk apparaatje! Daalt de druk nog verder als je de ingang dicht houdt? In principe zou je dan de laagst mogelijke onderdruk moeten bereiken. Wellicht kan je zo ook het effect van het dichten van eventuele lekken meten? Hoe heb je de sensor met slang verbonden zonder dat er lucht lekt?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
De onderduk van mijn midi heb ik gemeten door het slangetje in de aanzuigopening te doen en vervolgens de opening met mijn hand helemaal af te dekken en ervoor te zorgen dat er langs de slang geen lekkage was.
qwiic-micropressure-sensor-sen-16476-602.jpg
Het mooie van de sensor is, dat je er gewoon een slangetje op kan schuiven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.