Vaasje uit wortelstronk rhodondendron....

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Begin dit jaar hebben we een oude rhodondendron uit zijn lijden moeten verlossen. De stam had onderaan een diameter van pakweg 15 cm maar er zat bijna geen recht stuk aan.
Uiteindelijk heeft het zagen wel wat rechtere stukken opgeleverd van max een 30 cm lengte. De wortelstronk die uit de grond kwam leek veelbelovend, maar het was lastig te zien door de grond die tussen de wortels zat. Voorlopig dus maar opzij gelegd: deze kon ik op de Midi toch niet verwerken. Binnen 2 weken na het zagen bleken alle rechte stukken die ik opzij had gelegd al tot door het hart gescheurd te zijn: dat ging razendsnel en dat had ik niet verwacht. Eens kijken wat ik daar nog mee kan aanvangen.
Net na de hittegolf vorige week, was de temperatuur in de werkplaats weer een beetje te harden en dus moest de wortelstronk er aan geloven. Met schroevendraaier, een oude beitel en een harde borstel eerst de grond uit de kluit verwijderd en zoveel mogelijk losse schors en kleine wortels verwijderd. Daarna met de snoeizaag alle rare uitsteeksels er af gehaald.
En toen op de draaibank.....hierbij het uiteindelijke resultaat:
IMG_0312.jpg
Het vaasje is ca. 30cm hoog en heeft een grootste diameter van 12cm. Het halsje en de buik eerst met een lange 19 mm forstnerboor voorgeboord en daarna met m'n nieuwe speeltje (Hope uitholbeitel met 6 mm cutter) naar 30 mm gebracht. Met de boor kon ik tot ca. 4cm van de bodem komen. Uithollen tot die diepte ging prima. s'Avonds ben ik dan gestopt: het schoonmaken van de stronk heeft nogal wat tijde genomen. Ik weet niet of het op de foto goed te zien is, maar over de nacht is - door het droogproces - de hals wat krom getrokken en de opening aan de bovenkant van rond naar ovaal gegaan:rolleyes: . Afwerken (voornamelijk schuren) van de bovenzijde werd dus volledig handwerk. De buik en de onderste helft van de hals kon op de draaibank.
IMG_0313.jpg
De scheurtjes die hier en daar tevoorschijn kwamen heb ik met dunne CA lijm behandeld. Afgewerkt met Danish oil. Het is al met al toch een charmant dingetje geworden. Voor de beeldvorming: de oorspronkelijke stronk was ongeveer 1,5 keer zo lang en 2 keer de diameter. Er zaten hier en daar nog wat schors-insluitingen in: die zijn ook voorbij gekomen tijdens het draaien;), dan begrijp je meteen waarom een gelaatscherm zo belangrijk is. Het was bijzonder leerzaam.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.