Vaas uit Iep met basten boven en onder

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik had nog een splitsing in iep staan in de werkplaats, al een jaar ofzo, want er zat bovenin een schorsinsluiting in die flink de diepte inging, wat schalen lastig maakt (ten minste, als je de tekening van de splitsing in je schaal wil hebben).

Een paar weken geleden kwam plotseling de ingeving: een kogelvormige vaas, met de grootste schorsspleten bij de opening.

Doorsnede 40 cm, wanddikte 12 mm, geschuurd tot K320 en nu nog met 1 laag olie (er komen er nog meer) van Steinert.

DSC_0591_v1.jpg
DSC_0592_v1.jpg
DSC_0593_v1.jpg
DSC_0595_v1.jpg

Het hout was al aan het drogen en barsten, dus vandaar dat er bij de opening nog wat meer kleine scheurtjes zichtbaar zijn. En je ziet her en der ook dat het kernhout ook wit wordt - schimmels, denk ik. Maar de vorm en de tekening in het hout maken alles goed.

DSC_0596_v1.jpg

De schorsinsluiting onderin in de voet die in de vierklauw ging was bijna weg, maar 3 cm hoger in het hout was hij er nog wel veel - je kon door de bodem heenkijken. Dat ging me toch wat te ver, dus ik heb voor het eerst twee zwaluwstaarten in de bodem gehakt, een 8 mm diep. Dat was een rotklus. Hoe haal je met een rechte beitel de hoeken van een blinde zwaluwstaartopening in kopshout schoon?
Maar uiteindelijk zaten er gaten in, en nu zitten er twee stukjes wengé met zwarte 2 componentenlijm in. Voor de constructie volgens mij niet nodig, maar het ziet er wel gelikt uit, al zeg ik het zelf.
DSC_0598_v1.jpg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Mooie oplossing, en mooie uitvoering. Met een steekbeitel (afgeslepen zijkanten) kom je toch aardig dicht in de hoek? Rest met een puntig mes?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.