Vaas Gleditisia (Valse Christusdoorn) gerecupereerd

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Van het restant stam Gleditisia wilde ik uit de kern een flinke vaas maken. Versie 1 is mislukt, versie 2 is er wel..

Stuk ingespannen en rondgezet..

IMG_3514.jpg

Daarna vorm gegeven

IMG_3517.jpg

En begonnen met uithollen tot plm 45 cm diepte..

IMG_3530.jpg

Bij het afwerken van de bodem kwam ik helaas iets te dicht bij de wand..



IMG_3531.jpg

En er een nieuwe <pet> op de oude bodem gezet en een een nieuwe voet om hem verder af te draaien..

IMG_3548.jpg

IMG_3547.jpg

Daarna de binnenkant dun afgewerkt naar plm 5 mm en geschuurd.

IMG_3553.jpgIMG_3576.jpgIMG_3575.jpg


De vaas ligt nu in een doos met krullen te drogen vanaf 15%RH tot onder de 10% en dan verder met rest voetje eraf en in de olie zetten. Verder kijk ik nog of de bovenrand iets uitgeslepen kan worden / geaccentueerd met een kleurtje.

Les.. oorzaak ligt erin dat ik mijn camera een paar uur te laat hebt ingezet om te kijken waar mijn uitholgereedschap precies zat..
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Prachtig grote vaas!

Zelf twijfel ik om werkstukken te draaien op de langse zijde omdat ik overal lees dat dit barst, maar als ik het zo zie is het toch mogelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Die uitholler is overgenomen van Radius collega (Nico Cornelder) die hem zelf heeft gemaakt/gebruikt en de uitholler heeft een stang van 25 mm. Er zit (niet zichtbaar) een scharnierend steunpunt achterop als bij Hope maar dan drie-assig. In de stang zit de snijkop van Woodcut Proforme en evt de schraper en andere snijkopjes gemonteerd. De camera/TFT scherm is eenvoudig een auto-achteruitrijcamera via Aliexpress. Camerahengel is van een fotostudio accesoires merk. Tot die 45 cm werkt het goed, ik zou alleen het handvat iets moeten verlengen. Langer gaat niet ook al omdat het geheel dan niet meer op de draaibank past. Anders dan bij Hope heb je hier een lang(er) handvat achter het draaipunt.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP en Jan van der Ploeg

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Prachtig grote vaas!

Zelf twijfel ik om werkstukken te draaien op de langse zijde omdat ik overal lees dat dit barst, maar als ik het zo zie is het toch mogelijk.

Of het scheurt hangt vooral af van het hout en de manier/snelheid van drogen. In dit geval was de stam nog nat toen ik eraan begon. Als je hem een jaar of wat laat drogen zitten er vrijwel zeker allemaal barsten in. Ik heb hem nu in de krullen liggen en hoop dat de bodem ook goed blijft. Alternatief is dat je het uit een gehalveerde stam van dubbele diameter (!) haalt waardoor de tekening sterk zal verschillen. Ik heb een paar vazen op die manier gemaakt uit zo'n stammetje alleen is dan de diameter veel kleiner.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.