UV bescherming

Remco747

Nieuw lid
21 dec 2021
6
8
Mijdrecht
Goedemiddag,

Ik ben opzoek naar ervaring en advies met betrekking tot het behouden van de kleur buiten.

Ik heb een eiken dragline schot gekocht van 4 meter bij 1 meter waar ik een buitentafel van ga maken. Deze wil ik zo dicht mogelijk bij de natuurlijke kleur houden.

Nu heb ik al wat dingen uitgezocht, maar iedere vakman gelooft wat anders. De één zegt olie, de ander zegt beits, de ander zegt lak.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik overweeg
-Osmo Natuurlijke Olie beits
-wijzonol transparant UV zijdeglans
-Rubio monocoat

Nu heb ik de sample van Rubio al binnen, maar ik zie dat hun meest neutrale kleur toch een behoorlijk donkerder resultaat achter laat. Ook “plakt” mijn proefstuk een beetje.

Graag jullie advies en ervaring.

Groeten Remco
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
958
511
Noord-Veluwe
Ik heb erg goede ervaring met de Osmo UV-beschermingsolie (de pot vermeldt 420 kleurloos). Maar die is niet bepaald onzichtbaar. Hij werkt zeer goed en ook gedurende lange tijd. Ik gebruik het voor mijn tuintafels en hoef slechts eens in de 4 a 5 jaar wat licht onderhoud te plegen. Maar het hout krijgt duidelijk meer honingkleur en je ziet ook echt goed dat er een dichte laag op het hout ligt.

Met hun beits heb ik geen ervaring, maar ik vermoed dat die een stuk minder aanwezig zal zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Remco747

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.