Upgrade van mijn werkbank & freestafel

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Tijdens het kerstverlof probeer ik altijd een verbetering toe te voegen aan mijn atelier.

Dit jaar was mijn werkbank aan de beurt. Dit is hoe die er uitzag...was wel aan een opfrissing toe é ;)

20201221_134006.jpg

En hier is het resultaat, stukken beter vind ik persoonlijk. De kleuren zijn misschien wat kitcherig, maar toch wel wat aangenamer voor een plaats waar ik zoveel tijd doorbreng

20201227_104004.jpg

20201227_104016.jpg

Het onderstel heeft een laagje verf gekregen en de werkbank zelf is vervangen door een nieuw en steviger exemplaar in zwarte MDF. De top heb ik door een bedrijf in de buurt laten CNC'en zodat alle gaten mooi op een lijn liggen.
Ook heb ik extra gaten toegevoegd zodat ik enkel onder elke hoek kan zagen met de lineaal.20201228_121219.jpg
20201228_121213.jpg

Ook de wielen hebben een upgrade gekregen zodat de volledige werkbank makkelijker te verplaatsen is

20210116_102443.jpg20210116_102431.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP, stav en L.N.

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Bij de originele werkbank zat de freestafel ingebouwd, maar dit wilde ik niet langer zo. Dus zocht ik een handige manier om de werkbank uit te breiden en die zelfs wat groter te maken voor als het nodig zou zijn. Hiervoor gebruik ik de dogholes aan de zijkant waarvan er 2 perfect overeen komen met de achterkant van de freestafel.

20210116_102420.jpg

Ik steek er 2 van die dogs in, duw er de uitbreiding tegen en klem die vast

20210116_102704.jpg20210116_102711.jpg

En zo is de freestafel perfect vlak met de werkbank en kan ik rondom staan om makkelijker te werken.
Als frees heb ik mijn oude bovenfrees gebruikt en daar een kastje rondgemaakt zodat de afzuiging een stuk beter is en ik ook de hoogte van de frees makkelijker kan instellen.

20210116_102532.jpg20210116_103130.jpg20210116_103300.jpg20210116_103142.jpg

Heel tevreden van het resultaat en een stuk handiger nu


20210116_103150.jpg
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik had een filmpje gezien van PaulK waarbij hij een aparte freestafel had die hij aan zijn werkbank kon hangen. Maar die moest je bevestigen door die deel bovenop de werkbank te leggen. Dat vond ik dan zonde dat je zo het werkoppervlak niet echt groter maakt. En toen had ik opeens een aha momentje ;)

Ik kijk straks eens om wat extra foto's te nemen over de werking van de freestafel
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Heel mooi gedaan.
Ik ben ook nog aan t nadenken over hoe ik mn frees wil gaan gebruiken in een freestafel.

Het valt me op dat je een Bosch (POF1400?) erin hebt hangen en die heb ik ook.
Ik dacht eigenlijk om naar een AUK of AEG frees te gaan met een Jessem lift oid.

Maar ik zie nu dat een bosch frees dus ook goed kan.

Wat ik me alleen afvraag.......het lijkt erop dat die hendel onderop de hoogteafstelling is.
En volgens mij zit die op de fijnafstelling knop (die zwarte bovenop de frees.....of onderop wat je wilt:giggle:)

Draai je je niet helemaal een breuk als je een freesje wilt wisselen?
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
De frees is idd een Bosch POF1400. Ik heb de "hoogteafstelklem" op de Bosch verwijderd zodat de frees vrij over zijn geleiders kan glijden. De veren in de geleiders duwen de frees naar beneden (wanneer die in de tafel hangt in dit geval), de hendel onderaan het kastje rond de frees duwt de frees omhoog en zo kan je heel fijn afstellen. De foto hieronder toont de binnenkant van het kastje, dmv van de hendel onderaan wordt het blokje omhoog geschroefd en duw je de frees naar boven.

Om de frees te vervangen kan ik het kastje verwijderen, dan is de frees helemaal naar beneden en kan ik makkelijk aan de spantang

Een kant en klare freeslift zal stukken handiger zijn veronderstel ik, maar ook stukken duurder. En wat ik nu heb is al heel wat beter dan vroeger, dus ik kan terug verder ;)

20210118_120631.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap en ZotVanHout

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ok duidelijk....nogmaals heels mooi gevonden en uitgedacht.

Ik neig toch naar een oplossing waarbij ik de onderkant gewoon met rust kan laten en t freesje van boven kan wisselen.
Dank voor de uitleg.....ik ga verder puzzelen.

Grt
Danny
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
En volgens mij zit die op de fijnafstelling knop (die zwarte bovenop de frees.....of onderop wat je wilt:giggle:)
Hier was ik nog op vergeten te reageren : die fijnafstelling was ook mijn eerste idee, maar die gaat slechts 10mm omhoog/omlaag en niet meer, dus was jammer genoeg niet bruikbaar
 
  • Leuk
Waarderingen: Puff

willem20

Nieuw lid
20 mei 2019
11
2
Tref deze post toevallig zojuist, aan de gekozen kleuren te zien ben je een fan van festool? haha
Ziet er puik uit!
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Tref deze post toevallig zojuist, aan de gekozen kleuren te zien ben je een fan van festool? haha
Ziet er puik uit!
Oh, fan is een groot woord hoor. Heb enkele toestellen maar we zochten een kleur combinatie die paste en dan is het deze geworden. Voor de machines die op kastjes of onderstellen staan hebben we dan de Hammer kleuren gekozen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Fluo
Ik heb de "hoogteafstelklem" op de Bosch verwijderd zodat de frees vrij over zijn geleiders kan glijden.
bedoel je hiermee de blokkeerklem ?
zo ja, hoe zet je je frees op de gewenste hoogte vast ?
Om de frees te vervangen kan ik het kastje verwijderen, dan is de frees helemaal naar beneden en kan ik makkelijk aan de spantang
je hebt dus geen verlenging op de as gezet, zodat je de frees niet voldoende omhoog krijgt om boven het werkblad aan de spantang te kunnen ? (waarmee ik niet bedoel dat het onhandig is om de freesbit binnenin de kast te vervangen)

dit zijn de boven- en onderzijde van de hoogteverstelling ?
een draadstang + een inslagmoer bovenin de plaat en onderin het klosje ?
waar heb je dat wieltje vandaan ?

1626937803177.png 1626937856806.png

Een kant en klare freeslift zal stukken handiger zijn veronderstel ik, maar ook stukken duurder.
collega @Dencom heeft net een draadje over zijn freeslift opgestart
geleiding 26, motor 25, spanningsregelaar 9 euro => samen 60 btw in
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
bedoel je hiermee de blokkeerklem ?
zo ja, hoe zet je je frees op de gewenste hoogte vast ?
Klopt idd. Die blijft mooi op de hoogte staan wanneer ik stop met draaien aan de hoogteverstelling

zijn de boven- en onderzijde van de hoogteverstelling ?
een draadstang + een inslagmoer bovenin de plaat en onderin het klosje ?
waar heb je dat wieltje vandaan ?
Ik wissel zelden van frees tijdens het werken met de freestafel, moet dit wel gebeuren dan moet de stofkast er af, maar dat gaat vlot.
In de onderzijde van de stofkast zit een rampamoer waar door de draadstang kan bewegen. Het wiel zat origineel bij mijn vandiktebank maar is vervangen door het wiel met nauwkeurige afstelling
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het wiel zat origineel bij mijn vandiktebank maar is vervangen door het wiel met nauwkeurige afstelling
@Fluo
wat is daar nauwkeurig aan ?
de spoed van de stang ? of de diameter van het wiel ?

ondertussen heb ik de juiste zoekterm gevonden : handwiel of handrad
aan stellen, meten, opnieuw stellen, opnieuw meten, enz heb ik een hekel
van zodra ik bij een bepaalde hoogte de vertikale freesdiepte gemeten heb, wens ik met de hoogste nauwkeurigheid + in 1 keer de gewenste freesdiepte in te kunnen stellen
daarvoor denk ik aan een handwiel met een zo groot mogelijke diameter + een vlakke buitenkant
op de buitenkant plak ik een meetlint
of ik best een draadstang 8 mm ipv bv 14 mm neem, moet ik nog uitzoeken
ik weet niet hoeveel hoogteverschil beide bij 1 omwenteling geven
gewoon naast mekaar leggen zeker & het aantal spiralen op 10 cm tellen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.