Upgrade van de werkbank/freestafel

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
345
256
Hi,

Het zal herkenbaar zijn dat je al doende blijft leren wat prettig werkt en aan de hand daarvan upgrades doet. De laatste tijd begin ik me te storen aan de freestafel. Ik heb een Triton MOF001 (naast m'n OF1010 en 1400) in een werkbank hangen met een Kreg plaat erboven en een zelf gemaakte aanslag erbij, op zich niks mis mee.

Freestafel_nu.jpg

Nu is m'n MDF werkblad binnenkort aan vervanging toe en twijfel ik of dit een mooi moment is om ook naar de frees te kijken. Ik merk dat ik steeds vaker met een losse frees m'n dingen doe en de tafel links laat liggen. Met name het instellen van het toerental is irritant maar ook het hoogteverstel mechanisme (ondanks schoonmaken) blijft wat moeizaam bij vlagen

Ik zoek eigenlijk een veel nauwkeurigere parallelaanslag met een frees waar ik extern het toerental mee kan instellen en niet onder de tafel hoef te grabbelen in de kist waar de frees in zit... en dan zijn er niet zo veel opties.

Sautershop heeft deze: AMB Router Motors (formerly Kress) for Router Tables
1400W kan ik prima mee uit de voeten maar is wel erg prijzig.

De meest populaire (volgens mij ook op dit forum) lijkt te zijn deze:

Stuk vriendelijker geprijsd en in combinatie met Incra lift voor EUR920 (dat is wel even slikken)

Verder heb ik me ingelezen op het LS positioner systeem van Incra en ben fan aan het worden. Het voelt nog wel wat complex. De layout van m'n werkbank en positie van de frees leent zich er ook uitstekend voor. Bij Fine-tools is de 630mm versie inclusief wonderfence momenteel EUR650.

Volgens mij heb ik met dit alles wel een enorm mooie setup gemaakt en kan ik m'n hulpstukken voor de zwaluwstaart en vingerverbindingen de deur uit doen.

Zijn er nog andere frezen, aanslagen of liften die ik zou moeten overwegen??

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.180
3.056
Die van auk tools is ook al een keer over de kop gegaan. Die dingen kosten 200 euro bij alie. Ga er maar van uit, dat al die machines gewoon in china worden gemaakt. Voor een klein lagertje is zo'n toerental op zich geen probleem. Je moet alleen de warmte goed kunnen afvoeren. Daarom zijn grotere hoge toeren freesspindels vloeistof gekoeld.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.285
1.928
Terkaple
www.woodworking.nl
De Auktools komt van Porter Cable en is aangepast voor 240 volt. Ik heb er eentje in een Incra lift, het ding doet het prima, grootste nadeel is, dat er geen motorrem op zit. Het duurt even voordat hij stilstaat.

Porter Cable, DeWalt, Craftsman en nog veel meer merken zijn eigendom van Stanley Black & Decker. Sinds 2020 maakt Porter Cable niet meer zelf de bovenfrezen, maar komen ze uit een fabriek in China. Weet niet of ze ook beschikbaar zijn via Alie, Banggood oid.

De nieuwere modellen hebben een standaard ER20 spantang model, helaas heb ik 1 van de laatste oudere met een eigen conus voor de spantang, die zijn moeilijker te krijgen en ook duurder. Kan dus best zijn dat de modellen met ER20 spantang uit China komen.

jaap

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
345
256
Die van auk tools is ook al een keer over de kop gegaan. Die dingen kosten 200 euro bij alie. Ga er maar van uit, dat al die machines gewoon in china worden gemaakt. Voor een klein lagertje is zo'n toerental op zich geen probleem. Je moet alleen de warmte goed kunnen afvoeren. Daarom zijn grotere hoge toeren freesspindels vloeistof gekoeld.
Heb je een link naar een chinese versie? Kan 'm niet vinden online. De frees zelf is nog het minst kostbaar. De Incra lift (gebouwd door Jessem blijkbaar) en de LS positioner zijn duurder.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
345
256
De Auktools komt van Porter Cable en is aangepast voor 240 volt. Ik heb er eentje in een Incra lift, het ding doet het prima, grootste nadeel is, dat er geen motorrem op zit. Het duurt even voordat hij stilstaat.

Porter Cable, DeWalt, Craftsman en nog veel meer merken zijn eigendom van Stanley Black & Decker. Sinds 2020 maakt Porter Cable niet meer zelf de bovenfrezen, maar komen ze uit een fabriek in China. Weet niet of ze ook beschikbaar zijn via Alie, Banggood oid.

De nieuwere modellen hebben een standaard ER20 spantang model, helaas heb ik 1 van de laatste oudere met een eigen conus voor de spantang, die zijn moeilijker te krijgen en ook duurder. Kan dus best zijn dat de modellen met ER20 spantang uit China komen.

jaap

Wat uitleg over de ER20 spantang (en de frees zelf) vond ik hier:

Vraag me af of dit uberhaupt een merkbaar verschil is? Heb er i.e.g. nog nooit last van gehad met al m'n spantangen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.180
3.056
In de spantangen zit ook behoorlijk verschil. Een goedkope chinese spantang heeft vaak wat werk nodig om er een precisie spantang van te maken. Er is een reden dat ze goedkoop zijn. Maar voor een beetje hobby houtfrezen is dat allemaal niet zo belangrijk. Ik zou gewoon door werken met wat je nu hebt. Het is niet perfect, maar je kan er prima mee uit de voeten. Als je 10 x zo veel uit geeft zal het weer niet perfect zijn. Dus ga alvast met je financieel adviseur praten en kijk hoeveel je kan uitgeven.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
345
256
In de spantangen zit ook behoorlijk verschil. Een goedkope chinese spantang heeft vaak wat werk nodig om er een precisie spantang van te maken. Er is een reden dat ze goedkoop zijn. Maar voor een beetje hobby houtfrezen is dat allemaal niet zo belangrijk. Ik zou gewoon door werken met wat je nu hebt. Het is niet perfect, maar je kan er prima mee uit de voeten. Als je 10 x zo veel uit geeft zal het weer niet perfect zijn. Dus ga alvast met je financieel adviseur praten en kijk hoeveel je kan uitgeven.
Je bedoelt dat die spantangen van AUKtools geen merkbaar verschil opleveren? Kan dat me ook niet echt voorstellen maar wellicht mis ik iets.

W.b. kosten moet het te verantwoorden zijn, budget is een vloeibaar begrip :) Dus als product A meer kost wil ik snappen WAAROM dat meer kost. Die jessem freesmotor vergeleken met die van AUKtools kan ik bijvoorbeeld niet verantwoorden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.