Uniek art deco kastje opfrissen

Belgje

Actieve deelnemer
Hallo vrienden van het internet,

Zoals jullie misschien al weten knap ik meubels op, meestal gewoon pimpen met schilderen ofzo. Maar af en toe kom ik iets bijzonders tegen, zoals dit art deco kastje. Model nog niet eerder gezien. Bovenaan zitten 4 gaten en zag ik verkleuring, er moet dus ooit nog een stukje op gestaan hebben.

Zo heb ik het opgehaald. Het was in slechte staat: bodem viel er bijna uit, legplank binnenin ook, veel vlekken en vuil, maar vooral: een ruitje gebroken :-(

1000046009.jpg

Ook de boenwas voelde vies en vuil dus ben ik begonnen met alles kaal te schuren. Gisteren een hele dag bezig geweest, de grote vlakken machinaal, de details met de hand.

1000046041.jpg

Voor de bodem heb ik een triplex plaatje op maat gezaagd en gelakt om de kleur te doen passen.
1000046095.jpg

Details schuren

1000046107.jpg

Belgje

Actieve deelnemer
Maar dan het moeilijkste probleem: nieuw glas vinden... in mijn streek zit een glashandel die een stuk groen glas heeft liggen dat er heel hard op lijkt. Morgen ga ik langs om te kijken of de kleur hetzelfde is maar de kans is groot dat er kleurverschil op zit. Helaas heeft hij nier genoeg om de 3 raampjes te vervangen....
Intussen heb ik ook een geïnteresseerde klant die eigenlijk liever helder glas wil.
Dilemma! Ik heb nog verder gezocht maar het is niet evident om dat soort glas nog te vinden.
Morgen eerst bij de glashandel kijken en dan beslissen.

Ik ben zelf een beetje verliefd denk ik

1000046108.jpg

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.528
2.263
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat vind ik wel heel mooi, als je wat verliefd wordt op je project. Een mooi werkstuk heeft hout, scherp gereedschap, vakmanschap en een beetje liefde nodig. Top!
Ben benieuwd naar het eindresultaat.

jaap

• Leuk
Waarderingen: Belgje

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
93
146
Den Haag
Heel fraai project, ben heel benieuwd hoe het gaat worden. Persoonlijk zou ik proberen om er weer groen glas in te zetten, hoewel helder facet geslepen glas misschien ook mooi kan zijn 🤔

Succes met de keuze

• Leuk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.732
3.391
Om gelijke kleur glas te vinden zal niet mee vallen. Als je alle ruitjes gaat vervangen, dan zou ik gewoon helder glas kiezen. Groen kathedraalglas kost zo maar 250 euro per vierkante meter.

Belgje

Actieve deelnemer
Om gelijke kleur glas te vinden zal niet mee vallen. Als je alle ruitjes gaat vervangen, dan zou ik gewoon helder glas kiezen. Groen kathedraalglas kost zo maar 250 euro per vierkante meter.
aan die prijs zal de keuze snel gemaakt zijn, haha. De glasboer had nu een paneel voor één deurtje voor €40.
Gewoon helder glas lijkt mij ook een beetje saai, wit kathedraalglas zou ik mooier vinden. Ik ga straks langs en zal de prijzen eens vergelijken.

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
71
57
Den Haag
Prachtig Belgje! MANY thanks!-:D Overigens bevestigt het wat ik meende te zien: Art Nouveau beslag en een Art Deco vormgeving. Mooi en bijzonder! Misschien een serieus overgangs-stuk en dus zeldzaam, of de meubelmaker had nog beslag van de voorgaande trend liggen? Interessant hoor, weet je iets meer van de geschiedenis van dit stuk?

• Leuk

Belgje

Actieve deelnemer
@Sparrows
helaas niet, gekocht van iemand die duidelijk geen idee had wat hij had staan... verder geen stempel of logo ofzo te vinden. Er moet oorspronkelijk nog een derde stuk bovenop hebben gestaan. De knopjes aan de deurtjes zijn niet de originele want ik zie gaatjes van andere spijkers. Dit beslag op de lades is wel origineel denk ik want ik zag de afdruk in de boenwas en geen sporen van ander beslag.Ook google lens levert niet veel op.

• Leuk
Waarderingen: Sparrows

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
71
57
Den Haag
@Sparrows
helaas niet, gekocht van iemand die duidelijk geen idee had wat hij had staan... verder geen stempel of logo ofzo te vinden. Er moet oorspronkelijk nog een derde stuk bovenop hebben gestaan. De knopjes aan de deurtjes zijn niet de originele want ik zie gaatjes van andere spijkers. Dit beslag op de lades is wel origineel denk ik want ik zag de afdruk in de boenwas en geen sporen van ander beslag.Ook google lens levert niet veel op.
Helaas;, en ja die 'druppels' lijken ook mij niet oorspronkelijk. Ik heb ook al gekeken met Yandex (ook een prima site voor zoeken op plaatjes) maar jammer genoeg ook geen resultaat om te zien wat er bovenop heeft gezeten.

Laatst bewerkt:

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
71
57
Den Haag
Is het dat 'wolkerige' beetje ribbelige wat dit glas 'Kathedraal glas' maakt?

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.