Underlayment schilderen

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Goedemorgen,

zoekfunctie al gebruikt maar kon het zo 1,2,3 niet terugvinden.
Wie heeft er ervaring met het schilderen van underlayment?
Mijn idee is om de nodige mobiele werkstations in de schuur te bouwen van underlayment want makkelijk aan te komen en met mijn beperkte skillset niet meteen de hoofdprijs.
Maar al gemerkt dat een stukje onbehandeld underlayment in de schuur vrij snel schimmel aantrok.
Nu gaat de schuur nog geïsoleerd worden zodat het vochtgehalte stabiel wordt maar blijf bang dat de underlayment gaat schimmelen.
Wat voor type verf kan ik het beste gebruiken op underlayment om het te beschermen? Een buitenverf die ademt?
Zoiets: https://www.karwei.nl/assortiment/k...kend-ral-7016-antracietgrijs-750-ml/p/B111730?
Of is oliën beter?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik heb alles in de lijnolie gezet. Kost weinig, gaat als een speer en is ook makkelijk bij te werken. Bij schimmel is mijn eerste reactie dat je je garage beter moet ventileren voordat je gaat isoleren.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik heb alles in de lijnolie gezet. Kost weinig, gaat als een speer en is ook makkelijk bij te werken. Bij schimmel is mijn eerste reactie dat je je garage beter moet ventileren voordat je gaat isoleren.

nadeel van underlayment kan wel zijn dat het sneller kromtrekt als het vochtig wordt. Let daar op als je iets maakt.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Ik heb alles in de lijnolie gezet. Kost weinig, gaat als een speer en is ook makkelijk bij te werken. Bij schimmel is mijn eerste reactie dat je je garage beter moet ventileren voordat je gaat isoleren.

nadeel van underlayment kan wel zijn dat het sneller kromtrekt als het vochtig wordt. Let daar op als je iets maakt.

Het is een enkelsteens schuurtje met een dakconstructie die er eigenlijk los op ligt, net een windtunnel. Dus meer ventileren gaat de oplossing niet zijn, vandaar mijn idee om in ieder geval de enkelsteens wanden minimaal te isoleren voor meer stabiliteit qua vochtgehalte. Trekt underlayment zelfs nog krom nat behandeling en montage met schroeven en lijm?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Als je alleen isoleert, zonder te verwarmen, kan de schimmel zelfs toenemen. Goede ventilatie (niet teveel) kan dit ook verbeteren.

Let op de kwaliteit van het underlayment. Vaak is underlayment van een bouwmarkt bedroevend slecht. Bij een groothandel vaak beter.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Even een begeleidend plaatje dan maar om een indruk te geven van de schuuropbouw.
Zoals ik net al zei is de schuur praktisch 'open' en dus is ventilatie volgens mij niet het probleem.
Echter roest en schimmelt alles nu onder m'n handen weg, ik zie niet in hoe nog meer ventilatie dat op zou gaan lossen.
Ter verduidelijking, tussen de dakbalken loopt het trespa door en dit stuk is dus helemaal open.
Denk dat het zeker een opening is van 2 á 3 cm en dat rondom dus dat zou toch voldoende ventilatie moeten zijn?

Schuur.jpg

Sowieso was ik van plan underlayment bij de groothandel te halen inderdaad, die bouwmarkt platen kan je niets mee, schots, scheef, nog schotser en nog schever en hele gaten erin.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Ik ben geen ventilatie-expert, maar nu heb je alleen boven openingen. Probeer eens aan een kant wat ventilatiegaten te maken in de onderkant van je schuur. Nu blijft de lucht "onderin" je schuur nagenoeg stilstaan.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Zo is mijn schuur / garage ook gebouwd en ik heb geen schimmel, maar wel spinnen. Dat was volgens mijn vader altijd een goed teken in een huis, want dan was alles droog.
Ik sluit me ook aan bij MerkiMac. even met een steenboon een paar nette gaten boren, binnen en buiten voorzien van een net RVS rooster om het ongedierte buiten te houden en waarschijnlijk is je probleem dan opgelost.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Dan ga ik over 3 weken eens een paar stootvoegen doorboren om wat meer luchtstroom te creeëren. Zou er dan zelfs in de winter geen probleem meer moeten zijn met roest en schimmel? :confused:
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Dan ga ik over 3 weken eens een paar stootvoegen doorboren om wat meer luchtstroom te creeëren. Zou er dan zelfs in de winter geen probleem meer moeten zijn met roest en schimmel? :confused:

Zolang de massa's (zoals metalen gereedschappen) achterblijven in het zich aanpassen van de heersende (ventilatie) temperatuur in de schuur, zal er elke keer bij opwarming vd schuur door de warmere ventilatieluchtstroom (welke minder vocht kan bevatten dan de nog aanwezige koude temperatuur in/rond de massa's), condens neerslaan op de nog koude aanwezige oppervlakken/massa's zoals metalen gereedschappen.

Dus alleen met ventileren heb je garantie tot aan de deur.

Wellicht kan je een gereedschapskast maken in de schuur en die goed isoleren en die op temperatuur houden dmv evt iets verwarmen. Ik deed dat "vroeger" heel simpel met een klein gloeilampje.

Voor de schimmel in je schuurhout/underlayment geld hetzelfde, maar dan in het groot...
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Het gereedschap zal waarschijnlijk blijven roesten. Ventileer ook niet teveel! Onderin gaten maken is uiteraard een goed idee, maar bovenin kan er waarschijnlijk wel een hoop dicht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.