Uitvrezen ?Plaat hout 100x70

Smokeysnake

Nieuw lid
4 mei 2020
3
0
Hallo mijn. Vraag luid als volgt.
Ik wil in een plaat hout van 100x70x2cm. Ik wil binnenste verlaagd hebben (90x60 en 1 cm diep).
Hier in wil ik een diamond painting in leggen en rond om een led strip verlichting en dit alles begieten met epoxy. Hoe kan ik dit vlak het besten aanpakken frezen, schaven, schuren ?

Met vriendelijke groet
Smokeysnake

V

Verwijderd lid 23711

Guest
Je kunt het uitfrezen, maar dat is een rotklus en moeilijk om mooi glad te krijgen.
Je kunt ook een plaat hout nemen van 1 cm dik, en daar een rand oplijmen van 1 cm dik en 5 cm breed. Dat is sneller, mooier, goedkoper, makkelijker.

Wil je dat hele vlak van 90x60 opgieten op een dikte van 1 cm? Dat is ruim 5 liter epoxy. Dat wordt duur! En het heeft een groot risico van ingesloten luchtbellen, ook omdat er lucht uit het hout zal komen.
Succes,
Wim.

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.373
793
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
als je die led-strip verlichting zeg maar een beetje 'achter' de zijkant wil hebben, zodat het van de zijkant naar binnen schijnt en van voren de verlichting zelf niet zichtbaar is, zijn platen ook handiger - 1 achterplaat, 1 plaat met een iets groter gat en dik genoeg voor de ledverlichting, en 1 plaat met een weer iets kleiner gat, die dan ook de ledverlichting afdekt.

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
222
70
Rotterdam Ommoord
Ik zou ook voor losse randen gaan. Gezien het geen dienblad wordt waar de overgang van zijkant naar achterkant in het zicht komt (voorkeur mooie ononderbroken nerven) zou het niks af hoeven doen aan het eindresultaat. Schaven van een grote holte lijkt me een uitdaging. Schuren is niet te doen. Ik zou dan voor een bovenfrees gaan, eerst het gros eruit frezen en daarna met een malletje de randen netjes maken.
Als je voor losse randen kiest heb je nog de mogelijkheid je led-strips te verstoppen (hoekprofiel i.p.v. strip rondom vastlijmen).

Betreft de epoxy zou ik het zo beperkt mogelijk houden. 2mm boven de painting kan al genoeg zijn en het is niet voor stevigheid vereist. Er is heel veel keus in droogtijd, viscositeit, prijs, helderheid, hardheid etc. Vergeet de UV bescherming niet bij sommigen ter voorkoming dat je tafel dof en geel wordt.
Voor de luchtbellen ontkom je er denk ik niet aan om de diamond painting eerst met een aantal lagen voor te strijken. De hoekjes van je steentjes zijn ideaal om luchtbelletjes vast te houden. Ingesloten luchtbellen die vanuit je hout komen zou je op eenzelfde manier kunnen voorkomen/beperken.
Hier wellicht nog wat inspiratie. Koffiebonen zitten ook vol met lucht, vandaar.

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als je de opdik rand "dik" maakt en er een sponning in freest waar de bodemplaat invalt, dan heb je geen lijmnaad aan de zijkant.
De rand kan je in verstek zagen, dan krijg je rondom het zelfde beeld.
Maak je het eea van massief hout, dan heb je kops- en langshout in het zicht.

Smokeysnake

Nieuw lid
4 mei 2020
3
0
Bedankt voor de reacties
Nu ik jullie reacties lees (en het zelfde is als zoals ik dacht)) ga ik inderdaad voor een losse rand

Dan doe ik het als volgt

Een dun plaatje hout 2 mm dik deze zet ik in een dun laagje epoxy. Ik neem een eiken blad en zaag hier het vlak uit en vrees de randjes mooi af aan de binnen zijde een sponning voor de led stip . De randen behandel ik ook voor met epoxy. Als alles droog opgedroogd is plaats ik de ledstrip (en opberg ruimte voor de batterij) en leg ik de rand op de plaat en verlijmen . De painting in het gat en dan zachtjes weer een laag epoxy er in deze zal de bodemplaat en de rand ook vast houden .

Ik heb een epoxy die een uv bescherming heeft ik kwam uit dat ook 7 liter nodig heb (pak en beet € 105 ,-)

V

Verwijderd lid 23711

Guest
Misschien overbodig, maar ik geef je nog een paar tips.
Als eerste: frezen is met een F :p

Verder: zoek naar een glasheldere epoxy. Vaak is epoxy geel-achtig.
En: ik weet niet of je al eens een grotere hoeveelheid epoxy hebt aangemaakt. Als je meer dan pakweg een kwart liter aanmaakt, dan heeft epoxy erg de neiging om heel veel warmte te ontwikkelen. Afhankelijk van de soort harder en hars kan zo'n pot zich binnen een paar minuten zó heet worden, dat het aan de kook raakt, of zelf in de fik.
Niet alleen gevaarlijk (hitte en giftige damp), maar ook zonde van je dure epoxy.
Neem sowieso een trage harder.

Ten slotte: epoxy is giftig spul, waar bovendien veel mensen zwaar allergisch voor blijken te zijn. Draag dus beschermende middelen (maar dat deed je toch al i.v.m. de corona, toch?:cool:)

Maak er iets moois van!
Wim.

Smokeysnake

Nieuw lid
4 mei 2020
3
0
Misschien overbodig, maar ik geef je nog een paar tips.
Als eerste: frezen is met een F :p

Verder: zoek naar een glasheldere epoxy. Vaak is epoxy geel-achtig.
En: ik weet niet of je al eens een grotere hoeveelheid epoxy hebt aangemaakt. Als je meer dan pakweg een kwart liter aanmaakt, dan heeft epoxy erg de neiging om heel veel warmte te ontwikkelen. Afhankelijk van de soort harder en hars kan zo'n pot zich binnen een paar minuten zó heet worden, dat het aan de kook raakt, of zelf in de fik.
Niet alleen gevaarlijk (hitte en giftige damp), maar ook zonde van je dure epoxy.
Neem sowieso een trage harder.

Ten slotte: epoxy is giftig spul, waar bovendien veel mensen zwaar allergisch voor blijken te zijn. Draag dus beschermende middelen (maar dat deed je toch al i.v.m. de corona, toch?:cool:)

Maak er iets moois van!
Wim.

Ja daar Freesde ik al voor haha

De epoxy die ik koop daar zit dat uv bescherming al in (resin uv epoxy resin genaamd) deze koop ik bij polyestershoppen.nl

Als ik de handleiding aan zou houden en de verharder gebruik die hun zeggen dan zou alles na een dag of 5 uit gehard moeten wezen zonder dat het te heet word
En hars word indd zo heet epoxy zou niet warmer mogen worden 83 graden (nog flink heet)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.