Uitvlakken van een houten vloer, SLS balken eerst recht maken

OscarDrai

Nieuw lid
5 jan 2021
20
1
Beste allemaal,

Voor het uitvlakken van een bestaande plankenvloer, ga ik deze opbreken en aan de zijkant van elke draagbalk een SLS balk van 38x184 bevestigen ("joist sistering").

Maar nu leert mijn ervaring dat SLS balken van zulke maten typisch niet helemaal recht zijn, wat niet echt handig is als je wil uitvlakken. Aangezien de SLS balken redelijk grondig geschroefd worden tegen elke balk, zullen deze volledig vast komen te zitten. Dus eender welke kromming of ongelijkheid, zal zo blijven; wat je dus dan ook best wil voorkomen.

Hoe ga je dan best te werk? Is het zinvol om eerst de SLS balken recht te schaven met een hand- of elektrische schaaf? Of eventueel recht in de lengte zagen met een invalzaag en geleider?
Of volstaat het om gewoon de SLS balken eerst aan de 2 uiteinders te bevestigen met de bolle kant naar boven, en dan vervolgens de balk naar beneden te drukken&klemmen zodat deze vlak komt te staan, om dan pas volledig vastgeschroefd te worden?

Of zien jullie andere methodes?

Dankjewel!

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.817
870
Enschede
ingoogni.nl
Zijn de bestaande balken wel "recht"?

Als je de nieuwen er tegen aan schroeft laat ze overal een beetje boven de ouden uit steken en gebruik dan een balkenschaaf om ze gelijk aan de oude balken te maken of om de kombinatie van de twee recht/vlak te maken of om alleen de nieuwen vlak te maken.

Kromme dingen recht drukken levert je op den duur ellende.

• Leuk
Waarderingen: OscarDrai

OscarDrai

Nieuw lid
5 jan 2021
20
1
Zijn de bestaande balken wel "recht"?

Als je de nieuwen er tegen aan schroeft laat ze overal een beetje boven de ouden uit steken en gebruik dan een balkenschaaf om ze gelijk aan de oude balken te maken of om de kombinatie van de twee recht/vlak te maken of om alleen de nieuwen vlak te maken.

Kromme dingen recht drukken levert je op den duur ellende.
De bestaande balken zijn alles behalve recht. Dat is ook de reden dat ik ze wil uitvlakken door er nieuwe tegenaan te schroeven. De nieuwe balken zullen op de ene plaats bijv. een paar millimeter boven de bestaande uitsteken, en op de andere plaats meer dan een centimeter. Het zullen dus de nieuwe balken zijn die het vlak gaan vormen. De bestaande balken maken geen deel meer uit van het draagvlak.

Een grote balkenschaaf heb ik niet, en lijkt ook redelijk duur. Ik heb wel een handschaaf en een elektrsiche schaaf die breed genoeg is. SLS balken zijn toch maar 38mm dik, dus dat zal wel volstaan denk ik.

Hoe ga je dan te werk? Schaven tov. een lijn geprojecteerd door een laser? Maar hoe los je dan het probleem op dat de eerste balk de laserlijn tegenhoudt, zodat deze niet meer op de tweede balk komt te staan?

Laatst bewerkt:

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
154
64
Zaanstreek
Dat de hartmaat tussen je balken wat wisselt is niet zo erg (dus de balk van links naar rechts wapperen) maar je wil dat het vlak / waterpas wordt inderdaad.

Als je bang bent dat het toch teveel verloopt kan je overstappen op bijvoorbeeld LVL of balken met vingerlassen (korte stukken gevingerlast).

Bijlagen

• IMG_7457.jpeg
    IMG_7457.jpeg
    16,7 KB · Weergaven: 6
  • IMG_7458.jpeg
    IMG_7458.jpeg
    44,5 KB · Weergaven: 6

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.336
203
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ten eerste zoek je bij de houthandel balken die zo recht mogelijk zijn, dan gebruik je eventueel uitvulblokjes om te zorgen dat je nieuwe balken niet volledig krom worden getrokken tegen de oude balken
Dan pak je een paar lijmklemmen om je eerste balk vast te zetten.
Je gebruikt dan je laser op bv 10cm boven je nieuwe balk om die met een hulpblokje te stellen in je klemmen.
Als dat klaar is schroef je de eerste balk vast.
Dan ga je de volgende balk op dezelfde manier doen enzovoort.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.322
3.134
Dat lijntje klopt wel, maar dat gekleurde krijt gebruik je hier niet bij. Fantic geeft een goed werkend systeem aan.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.181
2.271
Klein-Brabant, Vlaanderen
nu leert mijn ervaring dat SLS balken van zulke maten typisch niet helemaal recht zijn
ik veronderstel dat je bedoelt dat de zijden van die 184 niet helemaal recht zijn
in mijn ervaring vind je die na enig selecteren wel

hoe lang je de balken wil, weet ik niet
met mijn materiaal zou ik die zonder omzien doormidden zagen, volgens de kunst 2 delen aan mekaar lijmen, en ze dan rechten

je kan ook rechte balken met de helft van de gewenste breedte aan mekaar lijmen

ik verwacht dat balken van 180 breed na het plaatsen gaan werken

dan toch maar de tip van @Doubledot volgen ?

Laatst bewerkt:

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
154
64
Zaanstreek
Inderdaad een stringline op een vaste afstand van je balk maken - of een laser uitzetten. Bijvoorbeeld op 50mm boven je balk, en dan een klos zagen die er strak onderdoor moet passen. Zo werk je altijd naar dezelfde hoogte toe en hou je ruimte over om onder te werken. Uiteraard pik je die afstand vanaf je hoogste punt in de vloer, immers moet je straks alles daaraan gelijk leggen.

Wat @ZotVanHout zegt is het schulpen, spiegelen en opdikken. Ja dat werkt goed, maar man wat een klus voor wat vloerbalken.

Maargoed al dat soort truukjes zijn al in geen tig jaar in de bouw toegepast en toch worden huizen recht (genoeg), het moet ook met goed materiaal en techniek kunnen. Zeker als dit een hele verdiepingsvloer betreft zou ik me niet wagen aan eigen balken maken of hetzagen - je kan beter een avondje extra klooien om die paar kromme jongens te fixen dan een paar werkdagen steken in balken die je nooit meer ziet.

-wat is de oppervlakte van de ruimte die je moet afvlakken? En, is die 186mm hoogte echt nodig? Je pakt immers al stijfheid uit de oude balken.

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
57
26
Naarden
En misschien simpel gedacht, maar wat als je de balken eerst recht maakt met een zaagtafel? Gebruik een kaarsrechte plaat waar je de balk op vast zet, rechte plaat haal je langs de langsgeleider en voila, rechte balk. Of mis ik dan iets?

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.221
299
Goeree-Overflakkee
Over wat voor tolerantie hebben we het hier? Je koopt balken die bedoeld zijn om te gebruiken als vloerbalk (neem ik aan) dan leveren ze die met de juiste tolerantie. In de bouw gaan ze echt niet elke balk apart uitrichten of schaven :sneaky:

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.590
451
Dordrecht
SLS/CLS is recht zat. Echt totaal overbodig geneuzel, er is geen bouwer die dat doet. Zoek gewoon uit bij een goede leverancier en schroeven maar.
Hoogte doe je met een laser en een blokje waar je een streep op zet dat je eerst op de uiteinden zet en dan in de midden. Dan druk je die balk eventueel nog wat omhoog en klaar.
Alternatief is een lijntje spannen, maar dat is irritant met plaatsen van je balken dus zou ik niet doen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JagerGuus

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
323
121
SLS/CLS is recht zat. Echt totaal pverbodig geneuzel, er is geen bouwer die dat doet. Zoek gewoon uit bij een goede leverancier en schroeven maar.
Hoogte doe je met een laser en een blokje waar je een streep op zet dat je eerst op de uiteinden zet en dan in de midden. Dan druk je die balk eventueel nog wat omhoog en klaar.
Alternatief is een lijntje spannen, maar dat is irritant met plaatsen van je balken dus zou ik niet doen.
idd, je hebt wel wat speling. Bovenop de balken komt waarschijnlijk OSB? 15 of 18mm tand en groef platen ga je niet ineens kromtrekken omdat er 1 of 2 balken over de hele afstand niet perfect zitten. Als je de vloer dan verder afwerkt met laminaat/vinyl... werk je normaal nog eens met een ondervloer. Desnoods neem je hier een iets dikkere variant waardoor je opnieuw imperfecties wegwerkt

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
97
48
Utrecht
Wat emilio zegt is wat er in de regel in de bouw gebeurt en dit geeft altijd een perfect eindresultaat. Mocht je nou echt een perfect vlakke bouw vloer willen hebben dan kun je alles met een elektrische schaaf bijschaven tot je een perfect vlakke vloer hebt. Deze houd je wel maar een half jaar want met één seizoen is het hout weer iets verplaatst.
Tijdens het monteren moet je inderdaad letten op de kromming van de balk, en zeker SLS of CLS zijn dunner en kunnen goed met de hand in vorm worden geduwd.
Afhankelijk van de vloerafwerking moet er toch nog worden geegaliseerd.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.