uitlijnen rollen vandikte PT107

JBaert

Nieuw lid
29 dec 2022
16
2
Gent
Dag allen

De rollen op mijn PT 107 staan na een jaar niet meer correct uitgelijnd: de uitvoerrol staat te laag waardoor hout vast komt te zitten. Op zich niet zo'n erg euvel gezien de lagers aan weerszijden met bout te stellen zijn (wat ze wellicht ook gevoelig maakt aan verloop door trillingen). Ik vind echter zo niet direct terug iets van referentie wat de ideale hoogte is voor zowel de in- als uitvoer rol ten opzichte van de schaafbeitel. Iemand tips?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.627
2.805
Volgens mij kan je die rollen niet stellen. Ze worden door de veer naar hun laagste punt gedrukt en het hout tilt ze op. Zit er niet gewoon rommel onder?
 

matsuba

Actieve deelnemer
3 feb 2017
93
63
Nijmegen
Bij ons zit het hout ook weleens vast en dan spuit ik die tafel met houtglijmiddel in en alles loopt weer goed. We hebben hier dezelfde machine staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort

JBaert

Nieuw lid
29 dec 2022
16
2
Gent
Er zat inderdaad een prop achter de lager waardoor de achterste rol niet meer op en neer kon. Werkt weer perfect :) Bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: NeroP

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.