Uithollen met de ringbeitel en scheuren wegwerken

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Ik ben voor het eerst aan het uithollen en kom ook wat scheuren tegen.
Ik zal mijn voortgang plaatsen en als iemand ideeën heb, graag.
De grootste urn heb ik al vragen gezet en ik ben ook bezig met 2 kleinere.
het plan is om de scheuren met zwarte hars vol te gieten, want met Cellocol lukte mij dit niet.

IMGP4851.jpg

kleine no 1

IMGP4861.jpg

IMGP4864.jpg

Kleine no. 2

IMGP4865.jpg

Of het met no. 2 goed komt weet ik niet, maar als het goed gaat kon het wel eens mooi worden.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Een goede laag epoxy kan alles redden. De vraag is alleen hoeveel epoxy jij nog mooi vindt voor je eindresultaat. Vaak met wat zwart pigment zie je er niet enorm veel van omdat de plekken/scheuren toch al vaak donker van kleur zijn.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Met epoxy is alles gevild en aan elkaar gelijmd, dat is wat ik in gedachte heb.
Vanavond komen er nog wat foto,s
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat ik voor dit soort scheuren graag gebruik is de transparante 2 componentenlijm van de Hema, mengen op een plastic doosje, wat zwart pigment van een kunstenaarsbenodigdhedenwinkel er door heen (fijn gemalen roet, volgens mij) en je hebt een kleine hoeveelheid zwarte lijm/epoxy. Voordeel voor mij is dat je gemakkelijke kleinere hoeveelheden maakt zonder maatbeker, dat de aangebroken verpakking lang (maanden) houdbaar is en dat het prima lijmt. Niet dun genoeg? Even de verfbrander er op om het warm te maken en het trekt er in als water.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Jurriaan, is ook een goed idéé.
Dit is de stand van zaken tot nu toe.

IMGP4866.jpg

IMGP4867.jpg

En nu schuren en/of draaien het overtollige eraf halen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
De grote urn is afgedraaid en geschuurd, ik ga proberen of ik de binnenkant netter kan krijgen.

IMGP4876.jpg

Urn no 1 is klaar op afwerken na.
Gemaakt van prunus met een hoedje van gouden regen

IMGP4873.jpg
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: EdP en ope1967

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Ze zijn alle 3 klaar.
Ze zijn gemaakt van Prunus en gouden regen en de grote heeft een puntje van meidoorn.

IMGP4878.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: mrRuben

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
De Haan erg mooi gedaan. Mooie tekening in het hout. De vorm van de urn is niet geheel mijn smaak. Ik vind hem iets te zwaar. Met name de voet. Dit is echter mijn smaak. En ik hoef er gelukkig niet in te liggen. ;)
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
De vorm stond ongeveer vast.
Heb in het verleden voor mijn kinderen een urn gemaakt, hij moest daar op lijken
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Als de scheuren niet al te groot zijn gebruik ik ook nog weleens secondenlijm en koffiegrom, goedkoper en sneller dan epoxy etc.

Leendert
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
heel mooi gedaan. ik gebruik wel eens milliput voor de iets grotere scheuren, dat heb je in verschillende kleuren waaronder ook zwart. Ik moet het binnenkort ook weer aanspreken voor een nat gedraaide robinia schaal, die helaas ook barsten begint te vertonen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.