Uitgroeiing van beuk

Een van mijn eerste draai werkstukken.
Ik heb al een tijdje een klein, goedkoop, amateuristisch en waarschijnlijk niet aan professionele eisen voldoende draaibank.
Het is een simpele HBM waarbij je de snelheden kunt wisselen door de aandrijf snaar te verleggen naar grotere of kleinere poelie's.

Ik klooi maar gewoon wat aan en lees hier en kijk daar (YouTube) hoe andere draaien.
De kwaliteit van de hier getoonde werkstukken zal ik waarschijnlijk nooit halen, dat is ook niet mijn opzet.

Gewoon de mogelijkheid hebben om eens iets te draaien, een kandelaar, handvat, eierdop of....noem maar op.
De niet professionele houtdraaibeitelset (gekregen van mijn broer die het bij de kringloop vond, ook HBM) is zeker niet toereikend om perfectie na te streven.

In oktober 2019 kreeg ik een net afgezaagde beuken bult, zo'n flinke knobbel die we vaak zien aan beuken.
boom knobbels P8110023-1.JPG

Drijf nat en waarschijnlijk met rotte delen in het hart.
Hij lag in mijn werkplaatsen en ik kon het vorige week niet meer weerstaan, hij riep gewoon om op de draaibank te mogen.
Natuurlijk heb ik van het draaien geen foto's of video, ik had het veel te druk met hoe of wat ik hiermee aan moest.
Het hout was nat maar draaide ( sneed) heerlijk, vrijwel geen stof en mooie lange slingers van hout,
Totdat ik dat rotte deel tegen kwam, de stukken vlogen me om de oren en de beitels leken alleen nog maar te happen IPV te snijden.
Ik heb werkelijk al de beitel soorten die in de set zaten gebruikt, waarschijnlijk zat daar de juiste niet bij.
Nadat het stuk hout uit de draaibank was gevlogen toch maar eens de vierklauw gebruiken om het beter te klemmen en verder te kunnen bewerken.

Het uiteindelijke resultaat was een kom met een gat onder in, ( knobbel was dus rot of gewoon hol ), nu had ik ook nog nooit epoxy gebruikt dus ......
Deze kom moest er aan geloven, het gat gevuld met epoxy en 2 dagen later geprobeerd uit te draaien.
Natuurlijk had ik het epoxy binnen gedaan en natuurlijk op de CV radiator gelegd want een hogere temperatuur geeft een beter resultaat .��
Alleen nu ik hem weer op spande bleek hij dus zo krom als een hoepel, wat had ik ook anders gedacht met nat hout.

Toch is me gelukt om er iets van een kom aan over te houden, natuurlijk niet perfect en zeer amateuristisch maar toch, het is een kom.
Als ik kijk welk een structuur, kleur en tekening dit hout heeft kan ik er echt van genieten..

IMG_20200417_090602.jpg

IMG_20200417_090651.jpg

IMG_20200417_090424.jpg

IMG_20200417_090801.jpg

IMG_20200417_090845.jpg

Nu eerst maar eens alles weer opruimen.....tjonge wat een bende. Houtsnijden geeft rommel maar houtdraaien doet daar zeker niet voor onder ;)

Gr. Edwin
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.