Uitbouw op garage

Matt77

Nieuw lid
28 dec 2021
4
0
almelo
Hallo,

Ik heb plannen om een opbouw op mijn garage / carport te gaan maken als fotostudio voor mijn vrouw. En als toevoeging / waarde vermeerdering van de woning. Het wordt zodanig groot en ingericht dat er op termijn met gemak twee slaapkamers in gemaakt kunnen worden, mochten we het ooit verkopen.

Ik ben behoorlijk handig. Heb het hele huis van onder tot boven aangepakt en naar deze tijd gehaald. Huis was in alles nog 1996, toen het gebouwd is.
2 jaar geleden zelf een dakkapel op het dak gezet en de zolder flink uitgebouwd. Nu dus de garage.

Het is de bedoeling het uit te voeren in hsb. Ben mij aardig aan het inlezen in de materie, maar af en toe loop ik tegen dingen aan waar ik nog niet zo uitkom.

Even los van vergunningen e.d. ben ik nu in een voortraject bezig met wat e.e.a. moet gaan kosten en ga ik tekeningen /schetsen maken om met de stadsopzichter een voorgesprek te houden of het ontwerp zoals ik het voor ogen heb, kans van slagen heeft bij een vergunningsaanvraag.
Ik ben in Solidworks al wat aan het rommelen met hsb frames. Ik vind dat ook gewoon leuk om te doen.

Eerst het idee. Een ruwe opbouw.
een opbouw die over de volledige diepte van de carport / garage gaat en voorbij de achtergevel nog een stukje het hoekje omgaat over de bijkeuken.
Voorzijde bestaat uit een klein deel schuin dak met daarin een grote dakkapel om genoeg ruimte staruimte over te houden.

Het gaat om het schuinen stuk. Hoe sluit ik dit aan op het rechte deel van de zijwand.
het deel wat in het 2e plaatje rood omcirkeld is. De dakvorm is feitelijk een afgeknot zadeldak. Maar ik vindt dus nergens voorbeeld tekeningen van hoe je dit opbouwd. Andere soorten daken wel.

Kan iemand mij op weg helpen hiermee?
 

Bijlagen

  • Knipsel1.JPG
    Knipsel1.JPG
    49,9 KB · Weergaven: 55
  • Knipsel2.JPG
    Knipsel2.JPG
    57,4 KB · Weergaven: 54

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
473
715
Zuid West Drenthe
Die schuinte lijkt mij geen probleem, de constructie rond het kozijn gaat daar de meeste krachten opvangen.
Wel zou ik mij afvragen of de fundering en constructie van de carport berekend is op deze extra opbouw. (maar dat heb je misschien reeds bekeken)
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Op de plek van de rode cirkel komt vanuit de buitengevel van je huis een plafondbalk waarschijnlijk, die kun je gebruiken om je schuine dak tegenaan te monteren.

Met deze verhouding dakkapel/schuin dak zou ik overigens overwegen om het schuine dak als rechte wand uit te voeren. Dat scheelt een hoop gedoe met aansluitingen, afwatering en het is qua binnenruimte ook efficiënter.
 

Matt77

Nieuw lid
28 dec 2021
4
0
almelo
Bedankt voor jullie meedenken.

De carport gaat in de huidige toestand de constructie idd niet dragen. Wel zijn er in de straat en aangrenzende straten veel garages opgebouwd. Ook op de carport. Eén huis weet ik van dat daar afgelopen zomer een opbouw is gemaakt. Daar wil ik binnenkort eens langs om te vragen naar wat er aan constructie en fundering aangepast. Woningen zijn nagenoeg gelijk en destijds door dezelfde aannemer gebouwd. Ik denk dat ik e.e.a. aardig 1 op 1 over kan nemen. Constructeur zal er tzt ook bij betrokken worden, maar eerst wil ik alles voor mijzelf duidelijk hebben

Probleem is alleen dat alle woningen die zo'n opbouw hebben dit met een kap hebben. En dat vind ik lelijk zoals die gemaakt hebben. Een rechte voorkant wordt denk ik moeilijk met het bestemmingsplan, dus ik heb een tussen oplossing. Ik weet dat dit een long shot is met de vergunning, omdat ik af ga wijken van wat de rest heeft. Daarom wil ik ook eerst vooroverleg met de stadsopzichter. (voorheen welstand)

Daarnaast staat er achter ons een woning die dus zo"n steil dak heeft. Dus ik hoop op die manier het beeld een beetje samen te trekken. Tussen beide woningen door kan je dat huis dan zien staan.

Foto's: 1e is mijn huis.
2e en 3e zijn voorbeelden uit de straat.
 

Bijlagen

  • huis.JPG
    huis.JPG
    51,1 KB · Weergaven: 43
  • vb1.JPG
    vb1.JPG
    63,2 KB · Weergaven: 36
  • vb2.JPG
    vb2.JPG
    75 KB · Weergaven: 38

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Het is goed dat je zelf aan het puzzelen bent.
Maar het is nu tijd dat er gekeken wordt naar de mogelijkheden binnen het bestemmingsplan.
Het is tijd voor een bouwkundige/architect en daarna voor een constructeur.
om jouw wens naar een ontwerp te tillen dat binnen de regelgeving mogelijk is.
daarna is het pas zinvol is om de details te gaan uitwerken.

wat het stijl en regelwerk betreft en de knoop die je aangeeft.
je zet zowel een stijl onder het rechte als onder het schuine stuk en de stijlen maak je aan elkaar vast.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Inderdaad de gemeente eist toch een technische tekening met berekening. Kopieer en van gelijke opbouw is waarschijnlijk de weg van de minste weerstand. Een plaatselijk goed ingevoerde architect/technisch tekenaar weet wat er wel en niet kan. Van de welstandcommissie winnen is langdurig lastig en duur.
 

Matt77

Nieuw lid
28 dec 2021
4
0
almelo
Bedankt nogmaals voor de nieuwe reacties en het meedenken.

Dingen over funderingen, welstand en architecten ga ik verder niet te diep op in. Ten eerste omdat dit buiten de vraag die ik stel valt en ten 2e omdat ik in mijn omgeving wel mensen heb die mij daarin bij kunnen staan. Mijn schoonvader is bouwkundig constructeur. Heeft alleen geen parate kennis over hsb. Dus vandaar dat ik deze specifieke vraag hier stel. En zo zullen er straks waarschijnlijk nog wel een aantal volgen.

Ik snap dat mensen mee willen denken, maar ik heb daarover al een aantal dingen aangegeven in mijn posts waaruit geconcludeerd kan worden dat de issues bekend zijn en dat er risico's aan zitten. Het is niet zo dat ik onbezonnen in dit project spring.

Daarnaast heb ik mijzelf een jaar gegeven voor het uitwerken van het plan plus gehele vergunning gebeuren (ik heb immers ook een baan als constructeur en 2 kinderen) en daarna maar eens kijken naar uitvoering.
 

Matt77

Nieuw lid
28 dec 2021
4
0
almelo
Hallo Fons,

Ik weet niet goed hoe ik jouw reactie moet interpreteren. Het kan of gemeend zijn, of cinysch.
Om misverstanden te voorkomen (tekst is moeilijk interpreteerbaar) vraag ik het even. 😊
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Hoe je uitkomt met de aansluiting van die schuine balk is afhankelijk van de dikte van je schuine dakpakket en de dikte van je plat dak. Je wil geen boeidelen van een halve meter hoog.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.