U2

Weer eens iets anders :p.

Een collega kwam met de vraag of ik hem ergens mee kon helpen ...........
Hij had een paar jaar geleden in Amerika een onderdeel van het Amerikaanse geheime spionage vliegtuig U2 gekocht.
U2-airplane.jpg

Het bleek een blad van de rotor die in de straalmotor van dit vliegtuig zit.
Hij zelf had geprobeerd een sleuf te frezen in een blokje hout maar dat lukte niet.
IMG_3083.JPG
De vraag was dus of ik iets kon bedenken, het blokje hout had hij al gekocht.
IMG_3089.JPG
Op de foto links bovenin staat het Titanium blad.
Wat mij gelijk voor het blok zette was dat de onderzijde en de voet van het blad even breed zijn ( 9mm). Ik kon dus geen sleuf maken want dan stond ook de voet los.
Ik besloot om het blokje hout op te delen. Er moest een laag af die ik dan weer kon gebruiken. Doordat de onderzijde van het blad 4 uitstekende puntjes heeft, maakte ik een soort spoor waar hij in glijd.
IMG_3080.JPG

Nu kon ik het stuk wat ik had afgezaagd delen en kijken of ik daar een vorm in kon frezen/schuren/snijden.

IMG_3079.JPG

Nadat dit was gelukt moest ik de twee helften op de juiste positie lijmen. Dat viel niet mee, door de lijm verschoven de delen elke keer.
Uiteindelijk had ik ze zo goed als het kon op hun plaats en met enkele lijmklemmen vast gezet.
IMG_3086.JPG

Toen het geheel droog was bleek dat het niet volmaakt was maar door wat schuur werk kon het blad schuiven.
Maar nu moest ik iets verzinnen om dit op te sluiten zodat hij stevig blijft zitten. Probleem nummer 2.
Ik heb van een stukje resthout twee stukjes gemaakt in de vorm zodat deze ook in de ontstane sleuf kunnen schuiven.
Ze zijn beide apart van vorm omdat het onder stukje van het blad niet een gelijke vorm heeft. Toen twee messing spijkertjes op maat gemaakt. Een gaatje
geboord terwijl ik de twee delen tegen het blad aangedrukt hield.
De naad die was ontstaan heb ik ook ingelegd met het zelfde soort hout als deze twee schuifjes zijn gemaakt.
De hoeken afgerond met een freesje en alles geschuurd. In de Danisch-Oil en uitgewreven.
IMG_3275.JPG

IMG_3274.JPG

IMG_3272.JPG

Mijn collega heeft zelf een identiteits plaatje laten maken wat er straks nog op komt.

Groet Edwin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.