Type hout voor houten plafond(schrootjes) als afwerking.

MartijnJJJ

Nieuw lid
12 sep 2018
1
0
Recentelijk hebben we een 2^1 kap woning gekocht uit de jaren '70 met daarin een mooie vide (t/m 5,5m hoog).
Op dit moment zit er een vergeeld spanplafond in.
Het idee dat wij hebben is om de jaren '70 sfeer weer wat terug te brengen en te kiezen voor houten plafond(schrootjes) als afwerking.
Nu ben ik al een tijdje aan het orienteren welk hout hiervoor mooi & geschikt is.

Eerder dacht ik aan thermo Frake, echter wordt dit naar mijn gevoel toch al te snel te donker?
Bij voorkeur hout zonder al te veel noesten.
Niet té donker of te licht. het liefst met een mooi warm kleurverloop.

Ik kwam dit plaatje online tegen, wat mij wel erg aansprak :).
Ik dacht misschien hebben jullie hier nog goede suggesties. Evt locatie voor het hout op te halen omgeving Randstad is ook welkom :).

WhatsApp Image 2025-03-28 at 09.55.39.jpeg

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
297
65
Oss
Abachi vroeger werd gewoon grenen gebruikt wat inmiddels verkleurd is

Abachi of ayous is vrij zacht maar geen noesten en fijn draad en rechte nerf

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.728
3.381
Abachi is wit. Sauna hout. Dat plafond uit zijn voorbeeld is red ceder. Ik heb er 10 tallen weg gesloopt en opgestookt.

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.921
1.151
Leeuwarden
Ik denk dat jullie vergeten zijn dat in de jaren 60 die schrootjes meestal van Parana Pine waren. Nu nagenoeg niet meer te verkrijgen. Leuk bijkomstigheid was dat dit een houtsoort is die een duidelijke krimp in de lengte heeft….

• Leuk
Waarderingen: jaap

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
297
65
Oss
Ik denk dat jullie vergeten zijn dat in de jaren 60 die schrootjes meestal van Parana Pine waren. Nu nagenoeg niet meer te verkrijgen. Leuk bijkomstigheid was dat dit een houtsoort is die een duidelijke krimp in de lengte heeft….

En nu niet meer verkrijgbaar omdat het een beschermde houtsoort is.

Maar ook bijna vrij van noesten. Western red ceder is meestal iets roder. Grenen is ook "pine" ook iets lichter en heeft altijd noesten.

• Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.