Twee schalen afgewerkt

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb afgelopen dagen twee schalen afgewerkt.Eentje uit gewaterde walnoot met spint.De tweede is uit een wortelknol van een onbekende houtsoort. Ik vermoed dat het een prunus is. Schalen zijn afgewerkt met Yorkshire grit en micro cristaline wax van Chestnut. De schaal in walnoot is 40 cm doormeter en 12 hoog. De andere 30 cm en 15 hoog. Ik ben erg tevreden met het resultaat. Schuren zonder krassen is toch wel een dingetje. Dat vraag behoorlijk tijd en toewijding. De prunus heeft uiteindelijk toch nog wat kringen op de bodem, maar het is het beste resultaat tot nu toe.
Image(8).jpegImage(7).jpegImage(6).jpegImage(5).jpegImage(4).jpegImage(3).jpegImage(5).jpegImage(4).jpegImage(3).jpegImage(2).jpegImage(1).jpegImage.jpeg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Mooi geworden, terwijl ik de prunus als houtsoort iets meer waardeer. Ik schuur meestal met een roterend geval op de haakse boormachine tot hooguit P320. Het lastigst vind ik om de kromming binnenin helemaal gelijkmatig en zonder ringen te krijgen. Meestal heb ik een schraper nodig..
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Er is geen enkele methode zaligmakend. Ik schuur eerst grof met gewoon blaadje Abranet op draaiende schaal. Daarna met schuurschijfje in boormachine. Maar dat geeft ook krassen en ringen. Het vervelende is dat sommige krassen pas tevoorschijn komen na olie of was. Maar dan is schuren niet meer mogelijk.
Waarschijnlijk zullen de meeste mensen de resterende krassen niet zien, maar het is een beetje een erezaak...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Ik heb hier nog een schaal die ik al 3 keer opnieuw in de kleur heb gezet nog steeds ben ik er niet tevreden over. Het is herkenbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De prunus (of wat het ook mag zijn), is verrassend goed geslaagd. Ik heb nog verschillende stukken maar die liggen in nog in mijn regenwaterput om te bewaren. Er is wel een klein probleem: ze gingen net(niet) door het mangat. Er uit halen gaat niet evident zijn. Gaat waarschijnlijk pas na de zomer zijn als de put leeggemaakt kan worden of leeg is.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
als ik schuur, zijn 80 en 120 om richels weg te krijgen, en bij 180 ga ik eens kijken of de krasjes van vorige korrels nog zichtbaar zijn. Ik heb wel eens gehoord dat insmeren met iets dat snel verdampt (alcohol) kan helpen om de krassen die je anders met olie ziet, te zien voordat je klaar ben met schuren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Insmeren met alcohol doe ik wel eens, maar werkt maar beperkt. De alcohol verdampt zeer snel en heeft niet hetzelfde effect als de glans van olie. En vaak speelt de lichtinval ook nog mee. Om dat goed te zien moet de opspanplaat van de machine.
Ik ga moeten investeren in een haakse boormachine. Dat zal waarschijnlijk ook beter werken dan de schuurschijfjes in de gewone boormachine.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.