Twee eenvoudige bankjes voor buiten

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Van het demonteren van ons terras vorig jaar had ik veel Bankirai over, dat grotendeels, is gebruikt om een speeltoestel voor de kinderen mee te bouwen. Toen dat klaar was, had ik nog hout over om iets mee te doen en dat werd een bankje voor in de tuin van 1500x300x450mm (bankje05). Ik had deze en vorige keer een duidelijke zaaglijst gemaakt waardoor alles achter elkaar kon worden gezaagd en alles ook maatvast was.
Om het geheel wat speelser / minder massief te maken heb ik de uiteindelijk van de poten schuin afgezaagd. De overspanning van 1500mm boog in het midden onder mijn gewicht toch wat door:) dus heb ik aan de achterzijde nog een verstijving aangebracht waardoor het geheel ontzettend stevig en stabiel is geworden (bankje04).
Ik heb alles zonder lijm in elkaar gezet, zag het gebruik van bruislijm of lijmkit niet zitten en zo is het makkelijk te demonteren.

Aangezien ik nog twee stukken van 1500mm over had, mijn vrouw helemaal weg is van het bankje en ik weer eens wat wilde maken, heb ik bij de houthandel wat Bankirai vlonderplanken besteld en daar een tweede bank van gemaakt.

Iets kopen was waarschijnlijk goedkoper geweest, maar ze zitten door de breedte en hoogte onverwacht heel lekker en ik kon mijn hoofd weer lekker leegmaken.

Het volgende project is ook al bekend, twee bijpassende bloemvakken met dezelfde afmetingen.

Wat geleerd?
- in hardhout altijd helemaal voorboren, bij één poot niet gedaan en boel sluit niet mooi aan en de schroeven zitten muurvast
- RVS Schroeven zijn alleen een beetje bruikbaar als je een A-merk koopt. Ik heb een stuk of 70 4x60 SPAX schroeven verwerkt en daarvan is maar 1 afgeknapt
- RVS met een kleine 12V machine indraaien, anders breken ze gewoon af
- Ook in een recht stuk hout kunnen spanningen zitten die het hout na het zagen laten vervormen, daardoor is deze bank een beetje wankel als je er niet op zit


-
 

Bijlagen

  • bankje05.jpg
    bankje05.jpg
    198,8 KB · Weergaven: 71
  • bankje04.jpg
    bankje04.jpg
    182,6 KB · Weergaven: 67
  • bankje03.jpg
    bankje03.jpg
    152,8 KB · Weergaven: 66
  • bankje02.jpg
    bankje02.jpg
    126,1 KB · Weergaven: 63
  • bankje01.jpg
    bankje01.jpg
    178,8 KB · Weergaven: 64

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
Zo leuk om te zien jij hebt gemaakt!! Na lang nadenken heb ik vandaag ook echt iets nieuws in mijn tuin geprobeerd. Ik was een beetje bang, maar het viel eigenlijk reuze mee. Lange tijd kon ik echt geen inspiratie opdoen voor een nieuw houtproject, maar nu vond ik de meest geweldige website met meer dan 16.000 ontwerpen. Echt de hemel voor mij haha! Dus begon ik een fantastische boomhut te maken met uitgehouwen dieren aan de muren. Dit was de website Teds Woodworking® - 16,000 Woodworking Plans & Projects With Videos - Custom Carpentry Neem vooral een kijkje als je net als ik ook helemaal gek bent op het maken van nieuwe en bijzondere ontwerpen!

Ik houd jullie op de hoogte ;)

Groetjes,

Sophie
hoef niet, we zitten hier niet te wachten op Teds spam.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.