TV meubel

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Goedemiddag. Ik ben een handige klusser maar houtbewerking is vrij nieuw voor mij. Nu heb ik mijzelf voor de uitdaging gesteld om een TV meubel te maken. Na het nodige potloodwerk heb ik eea uitgewerkt in Fusion 360 en dit wilde ik graag eens aan de woodworkers voorleggen voor feedback, tips en tricks.

Het betreft een vrij minimalistisch ontwerp: een zwevend meubel met een dikke omkadering, met als front één grote lade die bekleed is met speakerdoek. Hierachter kan ik dan een soundbar plaatsen. De bruto maten zijn 40 x 40 x 164 cm. Ik heb bewust gekozen voor een front uit één stuk en een lade in plaats van een vaak geziene klep omdat me dat praktischer en mooier lijkt.
tvmeubel_render.pngtvmeubel_binnenkant.png
Ik heb alles ontworpen rondom twee ikea maximera lades. Deze hebben de goede maat, degelijke rails en stelmogelijkheden voor het front. Het front wordt op beide lades gemonteerd.
Om het dikke kader te verkrijgen gebruik ik voor al het hout 22mm MDF wat aan de binnenkant opgedikt is met nog eens een strook van 22mm. Ik kom precies uit met één plaat MDF die ik bij de houthandel laat zagen bij gebrek aan een zaagtafel. Verstek is dus niet mogelijk.

Het meubel zal in elkaar gezet worden met lamellen en lijm, en schroeven vanuit de achterwand en binnenzijde waar nodig. Ik zie het meest op tegen het superstrak afwerken en lakken van het frame maar dat hoort er nu eenmaal bij ;)
tvmeubel_front.pngtvmeubel_frontdetail.png
Concrete praktische vraag m.b.t het front: wat is handig qua marges rond het ladefront? Het front moet tussen het frame vallen waarbij het iets terugvalt. Ik ben van plan om hem 5mm te verzinken, en rondom het front 3mm speling aan te houden. Het front heeft ook 3mm overlap over de ingefreesde rand zodat je nooit langs het front de kast in kijkt. Zijn dit redelijke marges? Ik wil natuurlijk dat de lade ten alle tijden goed sluit, maar anderzijds ben ik ook weer bang om teveel speling aan te houden en daarmee een kier te creeren...

Nog een praktische vraag: ik wil de opening in het front zo groot mogelijk maken om het geluid niet teveel dwars te zitten. Wat voor breedte zou ik aan kunnen houden voor de rand boven en tussen de openingen waarbij het geheel nog wel stevig (en recht) blijft? ik heb nu 5cm in gedachten; zou ik dit misschien nog iets kunnen verkleinen?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
die geluidsbalk komt in het bovenste deel ?
daar onder zijn het 'klassieke' lades ?
als je voorgegronde mdf of nog beter mdf met grondfolie op de kop kan tikken, maak je het jezelf heel wat makkelijker
rondom het front 3mm speling
2 mm is dikwijls het streefdoel, maar 1 mm meer gaat het verschil niet maken
ik wil de opening in het front zo groot mogelijk maken om het geluid niet teveel dwars te zitten. Wat voor breedte zou ik aan kunnen houden voor de rand boven en tussen de openingen waarbij het geheel nog wel stevig (en recht) blijft? ik heb nu 5cm in gedachten; zou ik dit misschien nog iets kunnen verkleinen?
hier kan ik ff ni volgen
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Correct: onderin de lades en op de plank komt de soundbar. Vandaar ook de uitsparing in het tussenschot.

Voor het mdf zal ik zeker voor de variant met lakdraagfolie gaan. Mijn uitdaging zit hem vooral in het glad maken van de opgedikte kopse kant aan de voorzijde, zonder dat ik de boel daarbij scheef en rond schuur. Kwestie van oefenen en geduld denk ik...

De laatste vraag ging me om onderstaande maten: links en rechts kan dit 8 cm zijn, boven en in het midden wil ik gaan voor 5 cm of minder.
tvmeubel_front - kopie.png
 

jorisvh

Post veel
De laatste vraag ging me om onderstaande maten: links en rechts kan dit 8 cm zijn, boven en in het midden wil ik gaan voor 5 cm of minder.
Bekijk bijlage 113383
Denk dat dat wel volstaat als het 22mm MDF is.
misschien beetje afhankelijk van wat je voor openen/sluiten in gedachten hebt..
een trekker zou ik op het volle stuk plaatsen, niet op de bovenste rand. Zo wordt die eigenlijk nooit belast.
I.v.m. het strakke design lijkt greeploos mij het mooist maar ik denk dat tip-on met 2 gekoppelde lades problemen geeft. Bij brede lades gebruik je best koppeling tussen de 2 geleiders zodat die samen lossen, ook als je niet mooi in het midden duwt. Hier moeten 4 geleiders samen lossen en kan je niet synchroniseren. .
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Ik ben inderdaad bang dat tip-on niet gaat lukken met twee gekoppelde lades.

Om het toch greeploos te houden loopt het front aan de onderzijde wat langer door onder de lades zodat ik hier de spreekwoordelijke vinger achter kan krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Mijn ontwerp is inmiddels naar tevredenheid. Laatste puzzel is het ophangen. Ik dacht eerst aan kastophangers maar gezien het geheel 60+ kg gaat wegen i.c.m. de staat van de muur lijkt een haaklat me beter vanwege de spreiding. Helaas heb ik dus geen mogelijkheid om dit zelf netjes te kunnen zagen.Is er hier member tussen Leiden en Haarlem die mij uit de brand zou kunnen helpen met twee haaklatjes uit 18mm MPX? Flesje wijn is uiteraard beschikbaar :)
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
de staat van de muur lijkt een haaklat me beter vanwege de spreiding. Helaas heb ik dus geen mogelijkheid om dit zelf netjes te kunnen zagen
ik weet niet welk gereedschap je hebt
een handcirkelzaag + houten lat + 2 klemmen volstaat
de haaklat hoeft niet precies 45° te zijn
zet je 2 delen gewoon weer op mekaar zoals ze bij het zagen stonden
die passen altijd perfekt
je haalt er uiteindelijk slechts een paar mm van tussen
het contact met een collega-houtbewerker gun ik jou ook
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Dankjewel, helaas zit een cirkelzaag nog niet in mijn collectie. Ik zou het met een decoupeerzaag of handzaag kunnen proberen maar ik houd me aanbevolen als er iemand om de hoek zit met een zaagtafeltje.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
ik houd me aanbevolen als er iemand om de hoek zit met een zaagtafeltje.

Dan moet je wel even vermelden waar je woont. Het makkelijkst zet je dat in je profiel, dan is het voortaan voor iedereen duidelijk.
Ik wil met alle liefde een balkje voor je zagen als je in de buurt van Ulvenhout woont.
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Dank, ik houd je in gedachten.

Voor nu eerst druk bezig met het bouwen. Vandaag lekker opgeschoten. Het freeswerk voor de contouren en de lamellen is klaar. Zoals te zien had ik een paar pogingen nodig voordat ik in de flow zat met de lamellenfrees ;)

Screenshot_20220123-224556_Gallery.jpg
Na wat noeste arbeid kon ik het geheel in elkaar passen.

Screenshot_20220123-224632_Gallery.jpg

Screenshot_20220123-224510_Gallery.jpg

Tot dusver ben ik erg tevreden. Nu alles nog los is heb ik alvast de binnenzijde geverfd. Van de week de boel in elkaar lijmen.
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Update: het geheel is (in twee gangen) in elkaar gelijmd. Na het nodige plamuur en schuurwerk staat de buitenkant nu in de grondverf. 20220201_124518.jpg20220201_124537.jpg20220201_124628.jpg

Ik ben tot op heden niet ontevreden over het resultaat. Helaas had ik bij het gronden wel een sinaasappelhuidje erin getrokken dus dat heb ik nog een keer geschuurd en opnieuw gedaan met iets beter resultaat. Al doende leert men.

Volgende stap is het aflakken en daarna ga ik beginnen aan het front...
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Als je 2 of 3 lagen grond hebt, kun je de laatste laag terugschuren tot je geen sinaasappelhuid meer hebt toch?
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Hmm ja waarschijnlijk had ik hem vóór de extra grondlaag niet zo superglad hoeven schuren. Inmiddels zit het verven er op en is het ladefront gefreesd en bekleed. Na het weekend ga ik hem ophangen en dan zal ik hier ook wat foto's plaatsen.
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Oke, tijd om dit verhaal af te ronden :)
Het geheel is aan de buitenkant in twee keer afgelakt. Vervolgens heb ik de ikea lades gemonteerd en hierop mijn eigen front gepast.
20220204_111814.jpg
Verrassing: zie dat front met gekoppelde lades weer eens te demonteren met een schroevendraaier ;)
20220204_111722.jpg
Nadat ik het front los had heb ik daar de gaten ingezaagd en de kanten netjes afgerond. Daarna het front bekleed met het speakerdoek en heel veel nietjes.
20220204_171925.jpg

En zie daar, een afgewerkt meubel. Alleen met een bouwlamp erop zie je de uitsparingen in het front.
20220204_175932.jpg

Wand netjes voorzien van een haaklat (toch een tafelzaagje kunnen lenen). Hier kwam nog een klein dingetje naar voren dat ik niet had meegenomen in het ontwerp ;)
20220206_172500.jpg

En zie hier het eindresultaat:
IMG-20220206-WA0005.jpg
20220208_090525.jpg
20220208_090642.jpg

Ik ben enorm blij met het resultaat. Erg leuk om te zien hoe ik het ontwerp daadwerkelijk precies zo heb kunnen realiseren als dat ik in gedachten had. Veel dingen geleerd en me lekker uitgeleefd met de bovenfrees en lamellenfrees. Op naar een volgend woodworking projectje... ;)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.