TV-meubel van eiken bielsplanken en wengé

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Poging 2, ik heb nog geen topic geplaatst met de nieuwe forumsoftware, dus dit is even zoeken.

Ik ben dus bezig met een nieuw tv-meubel, passend bij de rest van de meubels in ons nieuwe huisje waar we over een paar maanden in gaan trekken. Gekozen voor bielsplanken en wengé. De laatste vanwege het contrast , maar ook beschikbaarheid, want ik had hier een hele berg van liggen, klaar om in een kastje omgetoverd te gaan worden en toen kwam er een scheiding. Nu dus een nieuw doel.

Het worden 2 delen van 1,40m, die half boven elkaar staan, dus het bovenste deel heeft een hoge en een lage poot. Bovenop de TV en onderop de ontvanger en de audioversterker.

Al grotendeels strak laten zagen op locatie, beetje bijwerken met de elektrische schaaf. Het hoeft allemaal niet zo netjes, want lomp en industrieel.
IMG-20210705-WA0002.jpg


Klemmen van de lange delen (let niet op de accessoires, had deze foto eigenlijk met een ander doel genomen). Alles zit met deuvels en houtlijm aan elkaar
IMG-20210705-WA0003.jpg

Korte kanten eraan, de andere zijde heb ik met spanbanden moeten doen, want mijn langste klem was 1,30m en de delen (het zijn er 2) zijn 1,40m
IMG-20210705-WA0005.jpg

Hier dan alle delen aan elkaar, met onderaan de uiteindelijke kleur. ook het wengé gaat gekleurd worden, anders is het geen potje
IMG-20210705-WA0007.jpg

Zagen voor de poten
IMG-20210705-WA0008.jpg

Ga de boel met deuvels monteren, dus meten en boren maar! Ik heb uit Chinesië van die deuvelpunten in drie maten, met een centerpunt, dus uitlijnen en een tik met een hamer
IMG-20210705-WA0009.jpg
En dan een hoop plankjes met nog meer gaatjes. De gaatjes in de platte delen met een forstnerboor gedaan
IMG-20210705-WA0010.jpg


En ook hier geldt weer: als je moe bent, GA NIET KLUSSEN!! Want in een moment van onachtzaamheid knalt een 850w boor zomaar het proefstuk uit je tengels en ben ik blij dat het proefstuk en de boorklem de andere richting van m'n knieën uitgingen
IMG-20210705-WA0001.jpg

Wordt vervolgd!
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wellicht ten overvloede, maar heb je alsjeblieft wel planken uit onbehandelde bielzen genomen? Creosoot wil je namelijk echt NIET in huis halen.

Hoe heb je verder het kopse hout op de andere planken bevestigd, zit daar ruimte om te werken?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Wellicht ten overvloede, maar heb je alsjeblieft wel planken uit onbehandelde bielzen genomen? Creosoot wil je namelijk echt NIET in huis halen.

Hoe heb je verder het kopse hout op de andere planken bevestigd, zit daar ruimte om te werken?
Het werd geadverteerd als onbehandeld, dus dan kan ik alleen maar op de blauwe ogen van de verkoper afgaan. Ik heb daar wel degelijk op gelet. Ik koop nooit zomaar iets, daar gaat wel wat internetwijsheid en speurtochten aan vooraf. Heb overigens tijden het bewerken niets geks geroken oid. Het ruikt naar eiken

Verder geen rekening gehouden met werking, heel bewust niet, omdat de boel ook mag scheuren en werken. Daarbij zijn de twee tafels die we in dezelfde stijl hebben, ook zo gebouwd, dus ik zag geen reden om het anders te doen. Laat het maar lekker robuust worden..
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Als dat behandeld is met creosoot ruik je dat echt wel. Dat wil je idd niet binnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Ok, probleempje. Deuvels geplaatst in het wengé en met zachte overtuiging was ik de twee einden naar elkaar toe aan het brengen, toen het lange eind scheurde(gaten aan de kopse kant). Logisch ergens, want 10mm gaten en 10mm deuvels èn lijm wordt te dik. Gecombineerd met het broze wengé gaat dat blijkbaar niet goed. Leermomentje.

Ik heb al wat boren gevonden die een beetje groter zijn, bijvoorbeeld 10,1 of 10,2. Of heeft iemand een ander idee om de gaten wat te ruimen?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.536
254
Wellicht een Dremel of gewone boormachine met een klein schuurrolletje erop.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik heb een keer 'lijmgroeven' gemaakt in 10mm rond beukenhout. Ging echt vlot met een combitang:

301x840.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Logisch ergens, want 10mm gaten en 10mm deuvels èn lijm wordt te dik.
Scheurt het hout ook wanneer je droog past?
Als dat niet zo is, is het denk ik een kwestie van teveel lijm. Wanneer je met een teveel aan lijm de deuvel in het gat perst, kan de lijm geen kant op en druk je de boel uit elkaar. De rillen van de deuvel helpen wel, maar niet als er veel teveel lijm moet worden weggeperst.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
@Bean Ik krijg de deuvels er sws niet in zonder overtuiging. De gaten zijn exact 10.0mm, de deuvels ook. Er is gewoon geen ruimte. Ik heb een nieuw setje CMT-boortjes gekocht en die zijn, behalve vlijmscherp, ook erg goed op maat. Daarnaast is mijn nieuwe 2e hands kolomboor erg precies. vibreert wel wat, maar slingert niet. Met de oude kon ik rustig 0,1-0,2mm bij rekenen op 10mm, deze niet...

Ik heb dus maar een boor 10,2 besteld, dan is er genoeg ruimte.

Bij het eiken ging het allemaal wel, maar dat is wat meer vergevingsgezind en heeft veel meer massa rond het gat, dus ik heb er niet eerder over nagedacht.. Gelukkig is de voorraad wengé nog voldoende om een extra plankje te kunnen zagen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Hoe oud zijn je deuvels en liggen ze droog? Leg er eens een in de magnetron en meet daarna nog een keer. Geen fouten gemaakt met de boor? Metrisch of Engels?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
@Wim Kluck de deuvels zijn al een aantal jaren oud, ooit eens van een forumlid hier overgenomen. Ze liggen ook al zolang in sigarendoosjes in mn schuur, waar de rv nooit boven de 60% uitkomt (ontvochtiger).

Boren zijn deze: https://www.cmtonline.nl/cmt-set-schroefvormige-boren-hs-3-4-5-6-7-8-9-10-mm.html
Ga de magnetrontip wel ff proberen, daar ben ik wel benieuwd naar. Alles opgemeten met een digitale schuifmaat. Ook al zou daar een afwijking in kunnen zitten, ik meet voor zowel de gaten als de deuvel hetzelfde

Je bedoelt dat deuvels eigenlijk kleiner zouden moeten zijn?
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
De kleur en de eerste laag Danish oil zit erop. Het is flink wat donkerder uitgepakt dan we hadden verwacht. Op zich niet heel erg, maar het wijkt wel af van wat we voor ogen hadden. Dinsdag krijgen we een sample van de vloer en dan maken we een beslissing of het zo blijft of dat de bandschuurmachine er nog een keer overheen gaat. Ik vind het iig waanzinnig mooi zo, dus ik denk dat het wel zo blijft.

Ik had gehoopt al klaar te zijn, maar dat gaat 'm dus niet worden voordat de verbouwing zover is. A.s. vrijdag krijgen we de sleutel van ons huis en gaat gaat de ellende beginnen, dus deze gaat later afgemaakt worden, ben ik bang..

kleur 2.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Koos en MartijnEHV

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Wellicht ten overvloede, maar heb je alsjeblieft wel planken uit onbehandelde bielzen genomen? Creosoot wil je namelijk echt NIET in huis halen.

Hoe heb je verder het kopse hout op de andere planken bevestigd, zit daar ruimte om te werken?
Hoezo creosoot? Dat is toch dat spul dat in je schoorsteen ontstaat bij slechte verbranding?
Neem aan dat dit niet op de bielzen zit.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
@Wim Kluck de deuvels zijn al een aantal jaren oud, ooit eens van een forumlid hier overgenomen. Ze liggen ook al zolang in sigarendoosjes in mn schuur, waar de rv nooit boven de 60% uitkomt (ontvochtiger).

Boren zijn deze: https://www.cmtonline.nl/cmt-set-schroefvormige-boren-hs-3-4-5-6-7-8-9-10-mm.html
Ga de magnetrontip wel ff proberen, daar ben ik wel benieuwd naar. Alles opgemeten met een digitale schuifmaat. Ook al zou daar een afwijking in kunnen zitten, ik meet voor zowel de gaten als de deuvel hetzelfde

Je bedoelt dat deuvels eigenlijk kleiner zouden moeten zijn?
Wat ik bedoel is dat je een 6mm deuvel in een 6mm gat moet passen. Er komt tegenwoordig veel van ver weg en er worden dan wel een fouten gemaakt. Een 1/4 deuvel in een 6mm verpakking.
Ik sla ze er met een hamertje zo in. CMT zou prima kwaliteit moeten zijn.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik heb een metalen mal gemaakt en sla daar mijn deuvels eerst een keer in beide richtingen doorheen. Vaak merk ik dat daar best wat geweld voor nodig is, omdat de deuvel niet maatvast was of is gezwollen door vocht. Er blijft nog wel wat ribbel over voor de lijm, zo niet inderdaad zoals hierboven staat even in een tang met geribbelde bek (en dan nog een keer door de mal slaan om de deuvel weer rond te maken)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz en ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.