Tussenstuk M35 naar M33

johan s

Nieuw lid
19 jun 2012
4
0
Momenteel heb ik thuis een oude draaibank staan die ideaal is om te leren houtdraaien (heel stabiel en heel stevig). De schroefdraad om iets op te spannen is M35 terwijl alle opspansystemen M33 zijn. Ik kan nergens een tussenstuk vinden die het mogelijk zou maken om een standaard opspansysteem te gebruiken. Heeft iemand een advies hieromtrent?
Thanks, Johan
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat ligt er een beetje aan of er achter de M35 schroefdraad voldoende staal is om het cylindrische stuk te maken dat daar nodig is, met 9 mm lang en 34 mm doorsnede.

Foto?

Anders ontkom je niet aan een custom tussenstuk. Even op marktplaats in de categorie 'diensten' een metaaldraaier zoeken, die een tekening van de M33 schroefdraad geven (beveiligde as draaibank) en uitleggen dat je wil dat alle zuiver rond loopt - dan komt er vanzelf een prijs uit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.091
2.604
Ik begrijp je reactie niet helemaal jurriaan. Als je M33 op die as wil zetten moet je toch al oplassen, dus dan zorg je toch voor genoeg materiaal voor de nieuw gewenste situatie.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.180
352
Etten-Leur
Ik begrijp je reactie niet helemaal jurriaan. Als je M33 op die as wil zetten moet je toch al oplassen, dus dan zorg je toch voor genoeg materiaal voor de nieuw gewenste situatie.
dit maak ik ervan: achter de M33 loopt een cilindrisch deel waar de chuck (of opspanplaat) in vrijloopt en aansluit op de borst, de M33 loopt niet door tot de borst.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.091
2.604
Laat ik het anders zeggen. Tenzij de spoed van de 35 mm draad ook 3,5mm is, kan je niet simpelweg 33mm draad op dezelfde as snijden. Dan las je dus de as eerst op, zodat je wel de draad kan snijden. Als je dan toch al gaat lassen, neem je gelijk ook alles mee wat niet genoeg materiaal heeft voor de nieuw gewenste situatie.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Weet je zeker dat het metrisch M35 is? Dat is geen hele gangbare metrische draad.
Zou het 1-3/8" (34.93mm) kunnen zijn? Vond op internet dat dat gebruikt wordt op een bepaald type Wadkin houtdraaibank.

edit: Wadkin gebruikt 1-3/8" 6TPI Dus de spoed zou dan 4.23mm moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Momenteel heb ik thuis een oude draaibank staan die ideaal is om te leren houtdraaien (heel stabiel en heel stevig). De schroefdraad om iets op te spannen is M35 terwijl alle opspansystemen M33 zijn. Ik kan nergens een tussenstuk vinden die het mogelijk zou maken om een standaard opspansysteem te gebruiken. Heeft iemand een advies hieromtrent?
Thanks, Johan
You will have to be sure of the thread on your spindle, Oneway does make a whole bunch of adaptors, not cheep, $77-- Can.

But it is quality work, of course you might be able to have a machine shop turn one for you :))

 

johan s

Nieuw lid
19 jun 2012
4
0
Weet je zeker dat het metrisch M35 is? Dat is geen hele gangbare metrische draad.
Zou het 1-3/8" (34.93mm) kunnen zijn? Vond op internet dat dat gebruikt wordt op een bepaald type Wadkin houtdraaibank.

edit: Wadkin gebruikt 1-3/8" 6TPI Dus de spoed zou dan 4.23mm moeten zijn.
Ik heb nogmaals na gemeten en de buitendiameter van de schroefdraad is 35, maar het verschil met 34,93 is uiterst miniem. De spoed die ik gemeten heb is 3,08. Dus dat komt niet in de buurt van wat jij vermeld. Maar alleszins bedankt om mee te denken.
 

johan s

Nieuw lid
19 jun 2012
4
0
Als het een Oliver draaibank is zou het ook nog 1-3/8x8TPI (3.125mm spoed) kunnen zijn.
Staat het merk nergens?
Het enige wat ik kan terugvinden van mogelijke merknaam is een vage indicatie op de motor, maar het is heel slecht leesbaar. Het lijkt op "WELGO". Ik denk dat ik mij voorlopig verder ga behelpen met de opspanstukken die ik heb. Als ik dan wat meer ervaring opgebouwd heb, is het misschien wel tijd om een iets modernere draaibank aan te schaffen.
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
laat via een metaalbewerker in je buurt of via een school een overgangsstuk maken.
of laat een nieuwe centrale as maken met de juiste afmetingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.