Turndollies voor de vereniging

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.790
2.013
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mijn dochter turnt. En zoals het met sportverenigingen vaak gaat, klotst het geld daar niet tegen de plinten. Toen ik een keer meehielp de boel op te ruimen na de training viel het me op dat de karretjes waarmee ze hun loeizware evenwichtsbalken (5 meter lang, 2 stuks, metalen frame) wegrijden op hun laatste benen (wielen) liepen. De helft van de wieltjes liep vast, waren overduidelijk niet op het gewicht voorzien en waren ook te klein voor het type semi-zachte vloer die je in sporthallen vind.

En dat ze bij gebrek aan een tweede set dolly's twee balken op elkaar moeten stapelen maakt het niet beter of veiliger.

1725619841319.jpeg

Dus ja, ik voelde me geroepen daar wat aan te doen.

Een gewone dolly van de bouwmarkt is niet groot genoeg en als zo'n ding er tijdens het verplaatsen af schuift heb je een kind met een gebroken voetje. Dus:

1725619355915.jpeg

ik heb 8 stevige nieuwe loopwielen gekocht, de helft met rem. En daar dan een douglas frame op gemaakt. Het was veel handwerk want zelfs ik heb niet alle machines in huis, dus een radius op de zijkant getekent en die hollingen met de hand gezaagd, uitgebeiteld en gevijld.

De balken hebben beiden een precies even lang frame, maar verschillen in hoogte waardoor de poten verschillen qua hoek. Ik heb dus de hollingen zo ver mogelijk uit elkaar gezet in de hoop dat de poten elkaar dan niet in de weg zitten en beide evenwichtsbalken veilig op deze set dolly's passen.

1725619579358.jpeg

Alhoewel de balk die de twee zijkanten bij elkaar houdt zelf geen gewicht hoeft te dragen, wilde ik voorkomen dat deze makkelijk los zou komen als een kind besluit mee te liften tijdens de rit of wanneer bij het plaatsen de zware metalen poten per ongeluk daarop terecht komen. Daarom een zwaluwstaart met daarin nog wat woodmax D4 lijm (better safe than sorry enzo).

1725619659082.jpeg

Niet de allermooiste zwaluwstaart maar zelfs zonder lijm zaten ze al ramvast dus dat komt wel goed zo.


Morgen is de olie droog/ingetrokken en ga ik ze langsbrengen. Hopelijk hebben ze er vele jaren lol van.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
831
202
Mijn dochter heeft vroeger ook geturnd, als ouders hielpen we dan meestal ook mee met het opzetten en opruimen.
Ken die dolly’s volgens het model op bijgevoegde foto, 1 paar per balk.
Kan me nog herinneren dat we de balk aan 1 kant optilden en de dolly er dan onder schoven en vervolgens de de andere kant.
Jouw opzet is heel anders, ben benieuwd hoe je de 2e balk er op zet

Wel mooi gemaakt overigens.

PS
streeploze wielen ?
 

Bijlagen

  • IMG_0576.png
    IMG_0576.png
    145,5 KB · Weergaven: 7
  • Leuk
Waarderingen: trigger

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.920
2.954
In sporthallen worden meestal vulcolan wielen gebruikt. Om te voorkomen dat er zwarte strepen op de vloer getrokken worden.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.790
2.013
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Geen idee. Ze hebben eerder 1 karretje getest en daar niks over gezegd, ze zijn er erg blij mee. En die wielen kunnen gewoon vervangen als dat toch nodig blijkt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.920
2.954
De wielen vervangen zijn niet de kosten. Dat is het vervangen van de vloer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.