Tung olie en naaldhout loog voor plankenvloer?

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Hallo,

Ik ga binnenkort een vuren plankenvloer leggen in mijn atelier.
Is pure Tung olie een duurzame oplossing om deze vloer af te werken,heeft iemand hier ervaring mee? Of kies ik beter voor een duurdere hardwax olie?
Verder weet ik niet hoe geel Tungolie wordt na verloop van tijd maar ik zou graag de frisheid van vers naaldhout bewaren, om de ruimte zo licht mogelijk te houden. Heeft er iemand ervaring met het logen van naaldhout?

Mvg,

Geert
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
Met olie wordt ook vuren gelig en het uv licht zal zijn werk ook doen. Gewoon onbehandeld laten en af en toe een keer de schuurmachine, of zoals vroeger, een schep zand.

jaap
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Ik heb goede ervaringen met witgepigmenteerde Deense olie en vuren maar voor een werkplaatsvloer twijfel ik toch of dit wel duurzaam genoeg is.
Loog is een goed idee om het vuren mooi licht te maken en de vlammen in beter contrast te krijgen. Maar dan moet je inderdaad fixeren of het wordt zeker gelig.
Check zeker de site van Woca http://www.woca.dk/flooring eens.

Is het nieuw hout?
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Het is nieuw hout ja. Het is niet erg dat ik af en toe eens wat onderhoud zou hebben aan de vloer maar ik wil niet in het stramien van schuren,lakken, schuren, lakken terecht komen. Ik zou gewoon de lichte kleur willen behouden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.