Tuintafel van overgebleven douglas balken maken - tips gevraagd

Jawie

Nieuw lid
27 jan 2023
23
11
Utrecht
Ik heb redelijk wat topics doorgespit, maar kan niet alle antwoorden vinden. Ik heb hier nog een aantal geschaafde douglas balken ligggen en denk erover om daar een tuintafel van te maken. Het zijn 70x220 balken en het moet een tafel voor 6 personen worden. Met een stalen A-frame/poten. Zoiets als op dit plaatje, maar dan dus met een stuk dikkere balken.

Nu heb ik een paar vragen:
- Op de meeste voorbeelden zie ik geen schoren oid. Is het voldoende om de te stalen A-poten aan de balken te monteren?
- En zo ja, hoe kan ik die balken het beste vastmaken aan de poten
- Hoeveel ruimte moet ik tussen de balken laten (dacht zelf aan 5-10mm)
- Moeten de balken onderling nog verbonden worden met elkaar?

image00009.jpeg
 

Wiljan

Nieuw lid
15 nov 2023
13
2
Heerde
Een schoor geeft natuurlijk altijd meer stevigheid maar lijkt mij in dit geval niet nodig hoor.
Zelf heb ik bij mijn eettafel rampamoeren in het hout gedraaid en de stalen poten(zie foto) op deze manier bevestigd. Ik heb 2 losse poten zonder schoor en dit voelt meer dan stevig genoeg.
 

Bijlagen

  • IMG_20240525_170409782.jpg
    IMG_20240525_170409782.jpg
    196 KB · Weergaven: 44
  • Leuk
Waarderingen: Jawie

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.734
2.153
Klein-Brabant, Vlaanderen
70x220 gaat zich bol of hol zetten
bij voorkeur bol, zodat het regenwater er af loopt
maw hartkant naar boven
de balken zou ik niet aan mekaar proberen te verbinden
ze gaan werken + het water gaat er op blijven staan
eigenlijk zet je best de tafel schuin bij niet-gebruik
dwarsbalk onder de tafel
poten op de dwarsbalk
 
  • Leuk
Waarderingen: Jawie

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.734
2.153
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een schoor geeft natuurlijk altijd meer stevigheid maar lijkt mij in dit geval niet nodig hoor.
Zelf heb ik bij mijn eettafel rampamoeren in het hout gedraaid en de stalen poten(zie foto) op deze manier bevestigd. Ik heb 2 losse poten zonder schoor en dit voelt meer dan stevig genoeg.
mooi zelf gemaakt !
ik merk dat je slobgaten voorzien hebt
zo hoort het om een tafelblad uit 1 geheel de kans te geven om te werken
als @Jawie onder de balken een dwarsbalk plaatst, is daar minder nood aan

@Jawie
bij een dwarsbalk bevestig je de balken van het blad best slechts op 1 plaats
plaats je bij balken van 220 mm breed aan beide buitenkanten een schroef (vanuit de onderkant ajb), dan is het risico groot dat de balken gaan splijten
ze kunnen immers door die 2 schroeven geen kant meer op bij het werken
en werken gaan ze zonder twijfel doen
zeker omdat ze buiten staan
 

Jawie

Nieuw lid
27 jan 2023
23
11
Utrecht
dus of met een dwarsbalk en dan balken op 1 punt bevestigen of poten er rechtstreeks op met slobgaten ivm ruimte om te werken.
Wat zou het nu van een dwarsbalk zijn? Onderstel heeft waarschijnlijk een gelijk soort bevestigingsplaat als die bij Wiljan. Aangezien die balken al flink zijn denk ik dat een dwarsbalk onnodig hoogte toevoegt.
 

Wiljan

Nieuw lid
15 nov 2023
13
2
Heerde
Wat je ook nog zou kunnen overwegen om ''ZotVanHout'' zijn idee verder uit te werken is het volgende: Zie foto's.
Je zou de balken kunnen infrezen en daar dan een dwarsbalk inzetten. Zo hou je wel een echt tafelblad en word het niet een los pakket van balken en poten. Op deze manier zorg je er ook voor dat je tafelbald een wat sterker geheel wordt.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld tafel1.png
    Voorbeeld tafel1.png
    6,7 KB · Weergaven: 39
  • Voorbeeld tafel2.png
    Voorbeeld tafel2.png
    71,1 KB · Weergaven: 35

Nickvanalst

Nieuw lid
30 mrt 2024
1
0
Gouda
Ik wil het topic niet hijacken dus als dit naar een ander topic laat het weten.

Ik zit met ongeveer de zelfde vraag maar dan met planken van massaranduba, 140x25mm en een lengte van 2,4m

De poten heb ik al maar vroeg me vooral af of ik de planken rechtstreeks op de poten kan monteren of toch beter om een frame van douglas te maken met dwarsbalken en het dan als 1 blad te monteren?
 

Jawie

Nieuw lid
27 jan 2023
23
11
Utrecht
Wat je ook nog zou kunnen overwegen om ''ZotVanHout'' zijn idee verder uit te werken is het volgende: Zie foto's.
Je zou de balken kunnen infrezen en daar dan een dwarsbalk inzetten. Zo hou je wel een echt tafelblad en word het niet een los pakket van balken en poten. Op deze manier zorg je er ook voor dat je tafelbald een wat sterker geheel wordt.
Dat is net wat complexer en daar heb ik het gereedschap niet voor.
 

Jawie

Nieuw lid
27 jan 2023
23
11
Utrecht
daarin heb je gelijk
dan wel poten waarin gaten in het midden van elke balk komen
in principe kan je die zelf boren
beste blijft om de tafel bij niet-gebruik schuin te zetten, zodat het water er max af loopt
Dus per breedte van de balk 1 gat/bevestiging in het midden van de balk. In de lengte lijkt het me wel nuttig om er 2 per balk/poot te doen? Hout zet in de lengte een stuk minder uit toch.
Bij een vlonderplank plaats je 2 schroeven in de breedte (van boven af). Wat is dan het verschil met een tafel? Waarom barst een vlonderplank niet en gebruik je juist 2 schroeven tegen krom trekken en bij een tafel niet?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.734
2.153
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dus per breedte van de balk 1 gat/bevestiging in het midden van de balk. In de lengte lijkt het me wel nuttig om er 2 per balk/poot te doen? Hout zet in de lengte een stuk minder uit toch.
Bij een vlonderplank plaats je 2 schroeven in de breedte (van boven af). Wat is dan het verschil met een tafel? Waarom barst een vlonderplank niet en gebruik je juist 2 schroeven tegen krom trekken en bij een tafel niet?
ik zie continu planken/balken met een breedte tussen 10 en 15 cm die in de breedte met 2 nagels/schroeven vast gezet zijn
hoe meer het hout beweegt, hoe groter de barsten
de praktijk zal het uitwijzen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.