Lieke

Nieuw lid
28 mrt 2023
5
1
brabant
Beste allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum - dus hopelijk staat deze vraag hier op de juiste plek - en zou graag jullie advies/tips krijgen o.b.v. jullie ervaring.
Kort gezegd wil ik graag een tuintafel van douglas hout maken die past bij onze pergola en bankjes van douglas. Echter heb ik zelf helemaal geen ervaring, kennis of gereedschap (naast een handzaag en boormachine haha).

Mijn plan is om bij de lokale houthandel de balken te bestellen en op maat te laten zagen: 5x balken van 4,5cm dik, 16cm breed en 175cm lang, met eventueel de hoeken afgerond zodat we gemakkelijk langs de tafel op het bankje kunnen schuiven. Vervolgens wil ik die balken beitsen (HK Lazuur) en op stalen poten (gepoedercoat) schroeven. Het idee is dan ongeveer dit (plaatje van internet):
1680001881886.png


En dit zijn de poten die ik op het oog heb:
1680001976812.png


Ik neem aan dat ik een latje nodig heb om de balken aan de uiteinden aan elkaar te maken. De poten hebben immers maar 6 boorgaten.
Nu zit ik nog met enkele vragen:
- Is het geheel stevig genoeg zonder verdere constructie eronder?
- Gezien de totale lengte van 175c, is het nodig om verbindingslatten op 1/3 en 2/3 te plaatsen ter voorkoming van het komtrekken?
- Is het ook mogelijk om de latjes langs de poten, die de balken bij elkaar moeten houden, (en ook de verbindingslatjes) van metaal te maken? En hebben jullie dan suggesties waar dit te kopen? Met metaal zouden de verbindingen een stuk dunner zijn en dus minder opvallen onder de tafel. Maar het lijkt me dat dit dan RVS moet zijn (want buiten in weer en wind), en hiervoor kan ik bij de verschillende bouwmarkten niet echt iets vinden.
- Hebben jullie verder nog suggesties of tips voordat ik aan de slag ga?
 

Bijlagen

  • IMG_20230324_174036.jpg
    IMG_20230324_174036.jpg
    112,5 KB · Weergaven: 25

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
veel hooi op je vork maar je moet ergens beginnen

onderschat de job niet want je wilt ook niet dat alles na één winter uit elkaar is gespat door de vrieskou

mijn idee zou zijn om iemand te zoeken op dit forum in de buurt van jou, iemand met iet of wat machines en ervaring en dan samen zoiets te bouwen. Voor niks zal dat niet gaan maar dan leer je er iets van en je hebt iets waar je achteraf trots op kunt zijn en dat de weersinvloeden kan weerstaan
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en ZotVanHout

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Welkom!

Wat kromtrekken betreft: alleen de individuele balken zullen dat misschien doen. Ik heb afgelopen zomer exact gedaan wat jij nu wil doen en het heeft de winter overleeft. Mijn tafel is 2,2 meter lang zonder extra versteviging. Ik heb wat gaten in de stalen poten bijgeboord die wat groter zijn dan de schroefdiameter, zodat er nog wat ruimte is voor werking. Ik heb geschaafde balken gekocht, die zijn dus al afgerond. Ik neem aan dat je zelf een accuboormachine hebt, koop staalboortjes van de juiste maat en boor wat gaten bij. begin klein en boor steeds groter, totdat je op de maat zit die je wil hebben. behandel de bijgeboorde gaten met wat (zwarte) menie. Op deze manier gaat het sneller en veiliger. Boor het hout voor en gebruik rvs schroeven. Zo kun je alle balken in de poten vastschroeven en hoef je geen kunst- en vliegwerk uit te oefenen. Het is ook niet persé gezegd dat alle balken persé in het midden vast moeten zitten, als ze maar goed vastzitten

Het geheel staat nu dus een winter en er is niets ontploft of kromgetrokken, truc is ook om niet te droog hout te kopen. als je gaat beitsen, doe dat dan voordat je de tafel in elkaar schroeft
 

Lieke

Nieuw lid
28 mrt 2023
5
1
brabant
Dank voor jullie snelle reacties!

@Charel09: oeps, is dit echt veel hooi op de vork? Ik dacht juist dat dit een relatief makkelijk klusje was. :)
Ik wil inderdaad niet dat de tafel na één winter uit elkaar valt. De zelfgemaakte bankjes hebben het tot nu toe 2 winters prima volgehouden (zie bijlage foto, waarbij ik de balken aan elkaar heb geschroeft met een douglas houten balkje net naast de betonnen borderrand waar het bankje of rust aan beide kanten). Is er qua duurzaamheid veel verschil met een tafel en zo ja, waar zit hem dat dan precies in?

@Rizz: goed om te horen dat het bij jouw tafel tot nu toe goed gaat, dat geeft vertrouwen! Heb jij ook douglas hout van 4,5cm gebruikt? Ik wil inderdaad ook geschaafd hout kopen, en qua afronding bedoel ik dan zoals onderstaande foto, waar de uitstekende hoeken van de tafel zijn afgerond. Op de bijlage foto zie je dat het nogal lastig is om op het bankje te kruipen als de tafel heel zwaar is. Vandaar dat we nu ook een nieuwe, wat kortere tafel willen.
Wat ik me nog afvraag: extra gaten boren voor het vastzetten van de balken (en speling zodat het hout kan werken) lijkt ideaal. Maar zorgt dat er dan niet voor dat het staal kan gaan roesten? Althanks, daar zit dan geen poedercoating meer overheen toch?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
hout kan werken) lijkt ideaal. Maar zorgt dat er dan niet voor dat het staal kan gaan roesten? Althanks, daar zit dan geen poedercoating meer overheen toch?
Daarom behandelen met menie (staalverf)
Onderstaand onze tafel. Poten (of eigenlijk het onderstel) waren grijs en hebben we zelf in de menie gezet. Nadat ik de gaten had geboord. Als er wat kleur afwijkt zie je dat toch niet. Alles aan de onderkant zie je niet, dus hoef je je daar minder druk om te maken..
20220825_171947.jpg
 
Laatst bewerkt:

Lieke

Nieuw lid
28 mrt 2023
5
1
brabant
Daarom behandelen met menie (staalverf)
Onderstaand onze tafel. Poten (of eigenlijk het onderstel) waren grijs en hebben we zelf in de menie gezet. Nadat ik de gaten had geboord. Als er wat kleur afwijkt zie je dat toch niet. Alles aan de onderkant zie je niet, dus hoef je je daar minder druk om te maken..

Ah, daar blijkt mijn gebrek aan kennis. Maar afwerken met die menie klinkt goed! Nog aanraders voor een bepaald merk?
En zou behandeling met menie dan ook een optie zijn om toch een stalen verbindingsplaat/koppelanker (zoals onderstaande) onder de tafel te monteren?
Ervaring met het bankje leerde mij dat er toch wel wat stevigheid misste als ik halverwege het bankje ging zitten, dus de langste kant hebben we toen nog verstevigd met een hele stevige plankdrager halverwege. Die is verder niet vastgeschroefd aan de balken, dus helpt niet voor het kromtrekken bedenk ik me nu. Maar doet zo'n verbindingslat ook nog iets qua stevigheid van de tafel?

P.s. super leuke tafel geworden!

1680014515819.png
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
@Rizz mij hebben ze geleerd op de meubelcursus dat als je de planken niet verlijmd en dan onvoldoende ruimte laat tussen de planken, er water tussen kan sijpelen/blijven staan en dat dan de kans groot is bij vriesweer dat ijsvorming je planken uit elkaar duwt en in slechtste geval kapot springen. Mij klinkt het in ieder geval logisch want water zet uit.
 

Lieke

Nieuw lid
28 mrt 2023
5
1
brabant
@henkverhaar ik zie dat Rizz dit ook heeft gedaan aan de onderkant. Zou dit ook op de lossen zijn door twee balkjes ónder het tafelblad over de lengte (tussen de tafelpoten aan weerszijde van de kop) te plaatsen?

@Charel09 klinkt inderdaad logisch. Bij de bankjes heb ik ook 0,5cm/1cm ruimte tussen de balken gelaten. Kan natuurlijk wel wat water blijven staan op de verbindingslat eronder... maar mijn boerenverstand denkt dan dat bevriezend water de weg van de minste weerstand neemt en daarmee niet het hout verder uit elkaar duwt. Zie jij dat anders? Of is de opmerking gericht op de tafel van Rizz, waar minder/geen ruimte tussen de balken lijkt te zitten?
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Mijn tips zouden zijn:
Ruimte laten tussen de balken zodat het water er door heen valt en als het hout nat is ook weer kan drogen. >10 mm is aan te raden.
Planken moeten in de breedte kunnen werken. Pogingen om dat tegen te gaan zijn kansloos en af te raden. Kijk maar eens goed hoe je huidige tafels in elkaar zitten. Daar zitten ook geen dwars balken of ijzeren strips gemonteerd (als het goed is ;-)).
De hoeken van de balken afronden met een straal van 5 mm.
Smallere balken zijn beter dan brede: I.p.v. 165 mm 80 mm.
Als je een vlak tafelblad wil voor buiten zou ik geen Douglas gebruiken. Eerder een goede kwaliteit teak o.i.d.
Koop hout bij een goede houthandel. Hout van bijvoorbeeld Hornbach is niet echt goed. Goed hout is duurder dat klopt en is logisch. Goed hout is langzamer gegroeid en gedroogd en tijd is geld.
Let er bij het kopen van de balken op dat er geen kern van de boom inzit. Kijk op www.houtinfo.nl voor meer info. Radiaal gezaagd hout is het beste omdat het het minste werkt. Dosse of tangentiaal geeft de mooiste tekeningen maar trekt eerder krom bij wat grotere breedtes.
Of je er met deze klus met alleen een handzaag en een accuboormachine komt weet ik niet. Maar ik heb dan ook voor bijna elk doeltje een tooltje...

Succes met de klus.
 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
@Charel09 klinkt inderdaad logisch. Bij de bankjes heb ik ook 0,5cm/1cm ruimte tussen de balken gelaten. Kan natuurlijk wel wat water blijven staan op de verbindingslat eronder... maar mijn boerenverstand denkt dan dat bevriezend water de weg van de minste weerstand neemt en daarmee niet het hout verder uit elkaar duwt. Zie jij dat anders? Of is de opmerking gericht op de tafel van Rizz, waar minder/geen ruimte tussen de balken lijkt te zitten?
was eerder een opmerking gericht op @Rizz en als jij er al rekening mee hebt gehouden, des te beter
het gaat voor alle duidelijkheid om water dat eventueel tussen de planken van het bovenblad blijft staan (oa capillaire werking)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
@henkverhaar ik zie dat Rizz dit ook heeft gedaan aan de onderkant. Zou dit ook op de lossen zijn door twee balkjes ónder het tafelblad over de lengte (tussen de tafelpoten aan weerszijde van de kop) te plaatsen?
Ja, maar wel massief genoeg dat de hoogte van met name de balk onderaan feitelijk een (mini)schoor vormt, die scharen daarmee tegengaat.

Nee, of iig veel minder. Voor fatsoenlijk schoren heb je een diagonaal nodig. Idealiter van (links) boven naar (rechts)onder (of andersom natuurlijk). In het geval van de tafel van Rizz heb je de diagonaal van die hoge balk - dat is in dit geval (neem ik aan) voldoende. balkjes onder het blad, tenzij het hele hoge/dikke balken zijn, leveren niet voldoende diagonaal op, zeker niet als ze ook nog eens aan de bovenkant zitten.
 

Lieke

Nieuw lid
28 mrt 2023
5
1
brabant
Hartelijk dank voor al jullie waardevolle tips! Ook @Rutger Broekman, veel info weer.

Ik heb zojuist de houthandel gemaild om de bestelling door te geven. Die zagen alles op maat voor ons, scheelt een hoop gedoe met de handzaag haha. Ik houd het toch bij douglas, omdat het idee juist was dat het daarmee mooi bij de rest van het hout past. Of dat hout radiaal gezaagd is... geen idee, maar ik ga ervan uit dat ze kwaliteit leveren. Het eerder bestelde hout doet het de afgelopen 2 jaar in ieder geval goed en is zover ik kan beoordelen niet krom getrokken (terwijl de bankjes meer dan 170cm lang zijn zonder verdere ondersteuning). Daar kan ik ook prima op gaan staan zonder dat het problemen geeft.

Dus vol goede moed aan de slag!
Zodra ik alles binnen heb, zal ik nog wat voortgangsfoto's plaatsen. En ondertussen nog eens goed nadenken over het toepassen van 'schoren' cq hoe de stevigheid bij zijdelingse belasting te vergroten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fredje kroketje

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.