Tuinbankje extra poot ja/ nee?

Miller_wood

Nieuw lid
14 mrt 2025
6
5
Zevenhuizen
Goedendag allen,

hierbij mijn eerste vraagstuk aan het forum.
Ik heb een tuinbankje gemaakt (150cm breed) en hiervoor heb ik 85x85mm douglas palen gebruikt en een onderstel gemaakt van 45x70mm balken.

Al met al erg blij met het resultaat!
Nu heb ik iemand die geïnteresseerd is in een vergelijkbaar bankje echter is de vraag om het bankje 200cm breed te maken.
Ik ben benieuwd of ik een extra poot moet maken om doorbuiging in het midden te voorkomen.

Als ik chatGPT vraag om dit te berekenen (even de makkelijke weg gekozen en niet mijn oude werktuigbouwkunde studie boeken erbij gepakt) dan blijkt de doorbuiging 0.98mm te zijn. Hierbij heb ik gerekend met 4 palen voor het zit gedeelte.

Dit lijkt mij acceptabel echter wil ik graag jullie (praktijk) ervaring ook even raadplegen.

Dus bij deze de vraag: wat zouden jullie adviseren? Extra poot in het midden ja/ nee?! (of zijn er nog andere mogelijkheden om de constructie te verstevigen om doorbuiging te voorkomen zonder extra poot en het 'design' gewaarborgd blijft?)

Hieronder een foto van het bankje in sketchup.

Alvast bedankt voor jullie input!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.741
3.401
Je houdt dan iets van een vrije overspanning van 1,5 meter over en daar liggen palen van 8,5 cm dik op. Als je klant aan de gezonde kant van 300 kg zit, zou ik me er niet druk over maken. Ik zou wel de voorste balk afronden.

• Leuk
Waarderingen: Guus2 en WouterE

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
125
77
Zuid Holland
Je hebt het bankje al gemaakt zeg je, waarom test je het niet gewoon? Pak een meetlint en meet de hoogte van de grond tot bovenkant zitten als er niemand op zit, ga er op zitten en meet nog een keer. Nu weet je de doorbuiging. Vind je het prima dan laat je het zo, vind je het te veel doe je er wat aan.

Ik zou me eerder zorgen maken om de zijdelingse stabiliteit in dit ontwerp. Het lijkt er op dat er geen diagonalen tussen poten en zitten zijn, daardoor zal het geheel vrij makkelijk van links naar rechts kunnen wiebelen. Als deze beweging zich over tijd vaak herhaald zal de speling op de verbinding tussen poot en zitten steeds groter worden.

Miller_wood

Nieuw lid
14 mrt 2025
6
5
Zevenhuizen
Je houdt dan iets van een vrije overspanning van 1,5 meter over en daar liggen palen van 8,5 cm dik op. Als je klant aan de gezonde kant van 300 kg zit, zou ik me er niet druk over maken. Ik zou wel de voorste balk afronden.
Thanks! Dat is ook mijn gedachten. Alle balken zijn geschaafd douglas met een radius (overigens goed opgemerkt, scherpe rand zou niet top zijn).

Miller_wood

Nieuw lid
14 mrt 2025
6
5
Zevenhuizen
Je hebt het bankje al gemaakt zeg je, waarom test je het niet gewoon? Pak een meetlint en meet de hoogte van de grond tot bovenkant zitten als er niemand op zit, ga er op zitten en meet nog een keer. Nu weet je de doorbuiging. Vind je het prima dan laat je het zo, vind je het te veel doe je er wat aan.

Ik zou me eerder zorgen maken om de zijdelingse stabiliteit in dit ontwerp. Het lijkt er op dat er geen diagonalen tussen poten en zitten zijn, daardoor zal het geheel vrij makkelijk van links naar rechts kunnen wiebelen. Als deze beweging zich over tijd vaak herhaald zal de speling op de verbinding tussen poot en zitten steeds groter worden.
Klopt echter is het bankje wat ik gemaakt hebt 150cm breed en niet 200cm zoals nu gevraagd wordt. Bij 150cm overigens nergens last maar benieuwd dus wat een 200cm brede versie gaat doen. Wil dat bij een bankje wat verkocht wordt niet praktijk gericht ondervinden (thuis zou dat minder erg zijn ;-) )

De zijdelingse stabiliteit is bij de 150cm versie geen probleem (althans, nog niet). Wel goede om in de gaten te houden. Wel bij het ontwerp mijn gedachten over laten gaan hoe ik dit steviger kan maken maar kwam er niet uit zonder het ontwerp. Nog tips/ ideetjes?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.787
2.454
Klein-Brabant, Vlaanderen
douglas 85x85 is een flinke sektie
die mag geen krimp geven
althans niet onder het gewicht
ik zou eerder voor de klimatologische omstandigheden beducht zijn
die kunnen het hout sterk doen werken
heb je de uitrusting, dan kan je samengestelde zitbalken maken

bij 200 cm kan je de poten op dezelfde tussenafstand laten staan als bij 150 cm
de oversteek links en rechts kan je 25 cm langer maken

betrouwt je klant het niet, en wil die de meerprijs betalen, dan kan je in het midden een 3de poot neerpoten

nog een alternatief is om in het midden onderaan een dwarsverbinding onderaan tegen de zitbalken te plaatsen

met hout werken is geen exacte wetenschap

Miller_wood

Nieuw lid
14 mrt 2025
6
5
Zevenhuizen
douglas 85x85 is een flinke sektie
die mag geen krimp geven
althans niet onder het gewicht
ik zou eerder voor de klimatologische omstandigheden beducht zijn
die kunnen het hout sterk doen werken
heb je de uitrusting, dan kan je samengestelde zitbalken maken

bij 200 cm kan je de poten op dezelfde tussenafstand laten staan als bij 150 cm
de oversteek links en rechts kan je 25 cm langer maken

betrouwt je klant het niet, en wil die de meerprijs betalen, dan kan je in het midden een 3de poot neerpoten

nog een alternatief is om in het midden onderaan een dwarsverbinding onderaan tegen de zitbalken te plaatsen

met hout werken is geen exacte wetenschap
Thanks voor het meedenken! Met de klant contact gehad maar een derde poot gaat niet de voorkeur naar uit (wat ik overigens begrijp).

Even benieuwd naar wat je precies met een samengestelde zitbalken bedoeld. Kan je dit kort toelichten of een linkje plaatsen waar ik hier meer over kan lezen?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.787
2.454
Klein-Brabant, Vlaanderen
Even benieuwd naar wat je precies met een samengestelde zitbalken bedoeld
individuele balken of planken probeer ik in de breedte altijd uit 1 of meer aparte delen te maken
die werken minder dan een balk of plank uit 1 deel
meestal gebruik ik een verlijmfrees
praktische dikte is maximaal 45 mm
met balken van 85 mm moet je al een joekel van verlijmfrees hebben
zet je ze koud tegen mekaar, dus zonder profiel, dan moet je zaag 85 mm aankunnen
dus van mijn kant hier eerder een theoretische bemerking

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.