Tsja, ik weet ook niet wat ik ervan moet denken. Soort glas in hout constructie.

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
991
820
Nootdorp
Vorige maand een workshop glasblazen gedaan. In de omschrijving stond niet bij dat elk glas een beetje mislukt. Door de onervarenheid is het glas aan de ene kant dikker als aan de andere kant.

1717769934868.jpeg

Vervolgens wil ik het middenstuk dicht maken. Echter, door een kleine miscommunicatie bleef het middendeel open waardoor drank naar beneden stroomt.
Dan krijg je dit model.

1717770014087.jpeg

Toen maar eens nadenken over een houder. Dit werd het eindresultaat.

1717770069365.jpeg

en hierbij gevuld met limonade.


1717770094449.jpeg


Is het handig, niet echt.
Drinkt het glas lekker, niet echt.
Makkelijk schoon te maken, niet echt.
Is de afwerking mooi, niet echt.


Maar ach, ik heb lol gehad om dit te maken. Dingen die mislukken zijn des te leuker om te delen:love:.
 

Evert !

Actieve deelnemer
24 jan 2024
31
59
62
Damwâld Frl.
Mooie creatie van glas en hout. Ook bij hout bewerking gaat het niet altijd zoals je graag zou willen. Terwijl het resultaat toch heel mooi kan zijn.
Groet Evert
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
991
820
Nootdorp
Overigens drinkt het ook niet goed. Als je de limonade eruit drinkt, dan moet je het glas ver omhoog tillen. Dan ontstaat er een soort vloedgolf dat je gezicht wilt aanvallen.😭
 

Evert !

Actieve deelnemer
24 jan 2024
31
59
62
Damwâld Frl.
Eigenlijk is het dus een mooi decoratie object geworden. Is het glasblazen zo goed bevallen dat je er verder in gaat verdiepen of was dit een éénmalig uitstapje.
Gr. Evert
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.159
435
leuke poging een bierlaars met de voet omhoog gedronken heeft het zelfde effect

1717777577098.png
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
991
820
Nootdorp
Eigenlijk is het dus een mooi decoratie object geworden. Is het glasblazen zo goed bevallen dat je er verder in gaat verdiepen of was dit een éénmalig uitstapje.
Gr. Evert
voor elk glas dat je blaast ben je ongeveer 10 euro aan materiaal kwijt. De eerste 3 jaar heb je nog niet veel bereikt met glasblazen. Pas na 3 jaar heb je dit vakgebied onder de knie (zie de docente). Reken je onkosten maar uit! Je verdient er niets mee, je moet het dus echt voor je plezier doen. Het glasblazen is wel heeeel leuk, maar, ik ga er niet mee verder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Evert !

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
377
168
56
Luzy Saint Martin
Ik moest ook direct aan Kwak denken.
Maar wellicht kan dit glas ook een functie vervullen voor likeuren die nog in aanmaak zijn (waarbij dus hele pitten van pruimen, perziken, noten of wat dan ook mee moeten rijpen voor de smaak?!
Ik zou wel geïnteresseerd zijn in zoiets!
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
403
171
Wetteren, Belgie
Daar moest ik net aan denken ja, kwak bier. Dat hele glas is juist ontworpen om je een guts bier in je smoel te smijten als je te snel probeert te drinken.
Het Kwak bier heeft zijn naam te danken aan de 'kwak' waarmee het bier op je af komt. De vorm van het glas heeft echter wel degelijk een functie (anders dan de snelle drinker af te straffen): het glas is oorspronkelijk ontworpen om koetsiers van bier te voorzien. Doordat die hoog zitten is het nogal moeilijk om een glas aan te reiken en dankzij de vorm van dit glas is het mogelijk om die met een houdertje op een stok een heel eind omhoog te houden. Ik herinner me nog dat Kwak indertijd (zo'n veertig jaar geleden) zo populair was dat je een schoen in pand moest geven om te vermijden dat het glas gestolen werd. Het was natuurlijk ook hilarisch om het mandje te zien waarmee de schoenen naar het plafond gehesen werden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Evert !

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.498
712
Enschede
ingoogni.nl
Het Kwak bier heeft zijn naam te danken aan de 'kwak' waarmee het bier op je af komt. De vorm van het glas heeft echter wel degelijk een functie
Koetsiersglas

De bierwereld staat bol van romantische mythes die het vinden van "de waarheid" vrijwel onmogelijk maken. Neem Lambiek, het kan alleen in Brussel gebrouwen worden, alleen daar komt de Brettanomyces gist voor. Het moet zus en zo gebrouwen worden etc. Het heeft een decennium aan onderzoek gekost om te achterhalen hoe het zit.

Bier van dit type werd in grote delen van de lage landen gebrouwen (er bestond geen Belgie, of Nederland). Wat ons aan verhalen wordt voorgeschoteld is vaak klink klare onzin enhet trieste is dat de echte verhalen meestal nog beter zijn ook.

Een leuke aanwijzing in het Lambiek/Gueueze verhaal is Brettanomyces, het betekend Engelse gist en kwam voor Pasteur in "alle" Engelse bieren voor en waarschijnlijk in alle continentale bieren, behalve de "ondergisters (pils) omdat Brett niet zo van die kou houdt.

Het "yard glass" uit het hierboven gelinkte wikipedia artikel is aannemelijke dan het koetsiersverhaal. Er zijn meer glazen die voor drikespelletjes ontworpen zijn, de laars is al genoemd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Evert ! en Superbra

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
377
168
56
Luzy Saint Martin
Ik ben dol op dit soort verhalen! Of ze nu zwaar aangezet zijn of niet het blijft leuk om over bepaalde tradities en gebruiken te lezen 👍🏻
 

Efvee

Post veel
9 jun 2021
770
302
RegioRotterdam
voor elk glas dat je blaast ben je ongeveer 10 euro aan materiaal kwijt....

Dat begrijp ik niet. Glas is toch dat eindeloos herfietsbare spul dat je in de glasbak gooit?
Als je voor mondblazen glas van een speciale samenstelling moet gebruiken dan kun je de mislukte glazen toch weer in de smeltkroes gooien en je blaast er een nieuw glas van?
 
Laatst bewerkt:

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
377
168
56
Luzy Saint Martin
Niet helemaal: glas en glas is twee. Om glas te blazen heb je wel zuiver basismateriaal nodig.
Industriële glasfabricage kan goed overweg met gerecycleerde flessen maar een ambachtelijke glasblazer moet het hebben van zuivere ingrediënten met gelijke spanning en smelttemperatuur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.