TS 55 Festool. Welk zaagblad voor welk materiaal?

SamuelHelsen

Actieve deelnemer
21 okt 2024
36
1
Kontich
Beste Forumleden.

Reeds enige tijd gebruik ik als hobby- houtbewerker de ts 55. Het was destijds ook de 1ste deftige machine die ik heb aangekocht, en ben er nog steeds erg tevreden over. Bij de aankoop toen zat er ook een zaagblad bij, en dat is het enige zaagblad dat ik ooit gebruikt heb. (Tot hiertoe heb ik wel overwegend met plaatmateriaal gewerkt: mdf, osb en multiplex/betonplex. In de toekomst is het wel de bedoeling om als beginner ook met echte houtsoorten te gaan werken)

Nu heb ik nieuwe zaagbladen besteld van festool voor de ts 55:
- wood fine cut: 48 tanden
- wood universal: 28 tanden
- wood standard: 18 tanden.

Deze bladen zijn niet goedkoop, maar wel goede kwaliteit. En kwestie van ze zo lang mogelijk, en dus ook op de juiste manier, te gebruiken, had ik graag jullie vakkundige meningen gehad over: "wanneer" gebruik je "wat"? Zijn daar algemene richtlijnen over?

OSB en MDF staan geregeld op het menu. Maar m'n zegt dat de lijm erin wel slecht is. Kan je daar iets tegen doen?
Momenteel ligt er ook een plaat epicea in de garage van 27 mm dik. Binnenkort wil ik ook met rubberwood en wat harde houtsoorten gaan werken.
Heb ook wel eens horen zeggen: hoe dikker de plaat, hoe minder tanden het zaagblad.

Wat zouden jullie voor de epicea van 27 mm gebruiken bv?.

Alvast bedankt

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.720
3.376
Met het originele 48 tands blad kan je ook prima echt hout en dikker materiaal zagen. Je moet alleen rustig aan doen. Voor dik hout schulpen kan je beter het blad met weinig tanden gebruiken. Bij mij geeft dat wel een lelijke zaagsnede, omdat de tanden wandelen. In de praktijk gebruik ik dus altijd het 48 tands blad, tenzij ik trespa of aluminium moet zagen. Ik zaag daar ook merbau deuren mee. Het blad moet wel goed scherp zijn voor het schulpen van hout.

SamuelHelsen

Actieve deelnemer
21 okt 2024
36
1
Kontich
Met het originele 48 tands blad kan je ook prima echt hout en dikker materiaal zagen. Je moet alleen rustig aan doen. Voor dik hout schulpen kan je beter het blad met weinig tanden gebruiken. Bij mij geeft dat wel een lelijke zaagsnede, omdat de tanden wandelen. In de praktijk gebruik ik dus altijd het 48 tands blad, tenzij ik trespa of aluminium moet zagen. Ik zaag daar ook merbau deuren mee. Het blad moet wel goed scherp zijn voor het schulpen van hout.
Ja. Lijkt wel logisch he: hoe minder tanden hoe lelijker de snede. Dus best voor alles dan 48 gebruiken? En wat denkt u van de lijm in osb en mdf: gaat het blad daar snel mee verslijten, of daar dan een goedkoper 28 tanden voor gebruiken?

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
34
39
Boortmeerbeek
Ik heb onlangs eiken bolen geschulpt met TSC55 (batterij gedreven), groot verschil naar batterijduur en snelheid van werken met het gebruik van een blad met 18 tanden tov het standaard blad. Dit aan volledige diepte (geraakte er op 1 mm nanet niet door :), bolen net te dik)

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
609
339
‘s-Hertogenbosch
Heb diverse zaagbladen van Lidl, Aldi, en dergelijke discounters, knakenbak spul zogezegd, voor het ruwere werk , fitis voor mijn wegwerp. Ook laminaat zaag ik hiermee. Vloertje klaar, zaag ook klaar 🫢Voor fijn plaatmateriaal heb ik de 48 tands bladen en voor gips en fermacel en zelfs wedi-platen gebruik ik een 4-tands blad van Bosch.
Voor trespa e.d. gebruik ik een dak/hol tand blad en aluminium heb ik een hele fijne met een negatieve snijhoek-5 graden

• Leuk
Waarderingen: SamuelHelsen

SamuelHelsen

Actieve deelnemer
21 okt 2024
36
1
Kontich
Ik heb onlangs eiken bolen geschulpt met TSC55 (batterij gedreven), groot verschil naar batterijduur en snelheid van werken met het gebruik van een blad met 18 tanden tov het standaard blad. Dit aan volledige diepte (geraakte er op 1 mm nanet niet door :), bolen net te dik)
Ging 18 tanden dan beter? Of bedoelt u dat 48 tanden beter ging?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.720
3.376
Voor het zagen van laminaat gebruk je bij voorkeur een goedkoop blad. Voor plaatmateriaal kan je gewoon het 48 tands blad gebruiken. Je kan daar vele meters mee zagen . Ik gebruik het origineel bijgeleverde blad nog steeds. En dat zat op een festool met een vaste stekker. Dus gaat al een 20 tot 25 jaar mee. Wordt wel geslepen als het bot is.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.919
917
Enschede
ingoogni.nl
Wat zouden jullie voor de epicea van 27 mm gebruiken bv?.
dat ligt aan de zaagrichting. in de lengte (schulpen) de 18 tanden, anders de 28. Als je kopse kant gladder wilt hebben nog een keer een dun laagje met 48 tanden.

De 48 is prima voor plaatmateriaal.

Verder is het een kwestie van onderhoud. Met enige regelmaat goed schoonmaken die bladen en niet te lang wachten met laten slijpen. Een sterkere zaagmachine is geen alternatief bij een bot blad, het wordt er niet scherper van.

• Leuk
Waarderingen: rinus

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.915
1.093
Omgeving Eindhoven
Als je meerdere merken/types bladen door elkaar gebruikt, let er dan wel op dat je splinterstrip op de lineaal ook anders ingezaagd kan worden.
Nu zit het blad met de linkerkant tegen de machine aan, maar als het verschil tussen het stammateriaal van het blad en de uitstekende tanden anders is, krijg je dus wel een andere afstand van de buitenkant van de tanden tov je lineaal.

Qua aantal tanden: ik zou zelf voor schulpen een blad gebruiken met minder tanden om ook verbranden van de zaagsnede te voorkomen.
48 tanden voor plaatmateriaal tot 18mm
24 tanden voor materiaal van 15 tot een mm of 30, of massief in de lengterichting tot een mm of 25
18 tanden voor 30+ mm
En vooral een scherp zaagblad is heel belangrijk om een nette zaagsnede te krijgen. Maar vooral ook proberen, want de ene houtsoort is de andere niet. En rustig zagen, de zaag het werk laten doen natuurlijk.

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
108
35
België, Limburg
Wat betreft OSB best toch een 48T blad gebruiken. Ik heb er onlangs wat gezaagd met 24T om men mooie bladen niet te slijten maar dat gaf heel grof stof wat de afzuiging in de kap deed verstoppen.
Kan je gewoon een ecotools blad voor kopen.

*Slijpen kan je bijvoorbeeld bij Lecot laten doen, was een €15 voor 48T en €27 voor 80T paar weken terug.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.