Triton TWSS10 tafelslijpmachine

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
240
165
Echt
Recentelijk op het punt gekomen dat ik mijn verzameling beitels en schaven moet gaan gebruiken. Alles is tweedehands aangeschaft en in verschillende mate van scherp zijn. De gemeenschappelijke deler is dat ze allemaal zo bot al wat zijn. Sommige zijn scheef geslepen andere weer met een verschillende hoek etc. etc. Recentelijk een tijd lang gespendeerd om de achterkant vlak en gepolijst te krijgen maar nu de voorkant nog.

Handmatig is het te doen maar weinig zin in om eerlijk te zijn. Heb al d.m.v. een mooie constructie (mpx + 2 lineaire geleiderails + hoekaanslag + diamant steen) een manier gecreëerd om ze te kunnen slijpen als ze eenmaal de juist hoek hebben echter ben ik er zwaar over na aan het denken om een kleine tafelslijpmachine aan te schaffen voor de initiële hoek goed te krijgen. De rest kan ik dan wel met de hand doen.

Een Tormek is mij iets te hoog gegrepen gezien ik houtbewerker ben die weinig met handgereedschap werk en ik ook niet laledaags naar mijn beitels zal grijpen echter moeten ze wel scherp zijn als ik ze nodig heb. Iemand ervaring met een Triton TWSS10 i.c.m. bijv. de hulpstukken van Tormek?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Ik zou gewoon een oude Creusen/Ferock tweedehands kopen. Deze eventueel upgraden. Met een steun voor de tormekhulpstukken. Nieuwe steen als nodig of een cbn "steen" . Een langzaamslijper 1750 toeren is het mooist. Ik slijp ze in vorm op de hoogtoerige variant. Hierna gaan de steekbeitels op de Tormek.

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
240
165
Echt
Zie inderdaad genoeg Creusen op MP staan. Toevallig een link naar een steun voor een dergelijke bankslijpmachine ? Deze zijn tevens ook niet water gekoeld en met oudere modellen vaak lastig het toerental te achterhalen. Hier nog tips/tricks voor of gewoon regelmatig koelen in water ?

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.209
1.154
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Waterkoelen doe je bij een gewone bankslijper met witte steen door de beitel af en toe in een bakje water te dompelen. Met een CBN wiel is koelen überhaupt niet nodig. Creusens zijn eigenlijk altijd snellopers (nominaal 3000 toeren/minuut) - de 71xx en 72xx modellen (op marktplaats vind je volgens mij eigenlijk alleen slijpers uit de 7000 serie). De 75xx model(len) zijn de langzaamlopers (nominaal 1500 toeren).

Goede beitelsteunen voor bankslijpers moet je OF van derden betrekken (bijvoorbeeld Veritas, of de chinese kopieen, sommige beter dan andere) OF zelf maken... Ik ben nog nooit een bankslijper tegengekomen die standaard, of als optie, een bruikbare beitelsteun had. Investeer dan ook gelijk in afstelhulpjes om de beitelhoek goed in te stellen. Die kun je ook prima zelf maken - er is een hele goeie handleiding voor op het net te vinden. Indien gewenst zal ik eens kijken of ik de mijne weer kan vinden - zelf heb ik er 4 gemaakt, voor de verschillenden relevante hoeken

• Leuk
Waarderingen: ornament

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Ik betwijfel of een frequentieregelaar goed gaat met al die kleine motortjes van die lichte slijpers. Ik verwacht problemen met de koeling van deze motoren. Hoeveel koppel een slijper nodig heeft? Die vraag is nieuw voor mij. Wel bij boormachines. Koppel bij een slijper zou je nodig hebben als je gaat duwen op een slijpsteen. Nu dat heb ik wel gedaan bij onze oude bankslijper (60-80 kilo) dan zie je de boel verbranden.
Bij de kleine tormek kan je hem door drukken stilzetten/slippen. Hier verbrand het staal niet maar als je langer hard drukt word de steen ovaal. Bij de gewone huis tuin en keuken werkbankslijpers moet je de beitel over de steen aaien en regelmatig koelen met water. Dus het koppel is niet zo belangrijk.

• Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.646
634
Goede beitelsteunen maken of kopen voor een droge bankslijper. Dat zijn plateaus waar je beitels op steuenen en waarvan de hoek regelbaar is en die je tevens maximaal op 2 mm van de steen (of CB?N) kunt zetten.
Zo'n machine is ontworpen om met beitelsteunen te werken. éénmaal de hoek instellen en je kunt zonder zorgen beitel na beitel slijpen. Werkelijk het gemakkelijkste dat je je kunt inbeelden: Beitel op de plateau houden en links - rechts bewegen, zonder druk en niet te lang.

Voor mij geen Tormek gedoe op een droge slijpmachine. De nadelen van de Tormek wil ik niet meenemen naar droge slijpmachines.
Ps: We hebben ook 3 grote Tormeks op mijn werk die ik moet onderhouden, herstellen als er weer eens wat versleten is.. Loopt er iets verkeerd bij het slijpen, bij een andere gebruiker, , dan is het ook aan mij om de boel weer zuiver te slijpen.. Op welke machine dan ook. Niet alleen beitels, schaafmessen, massa's gutsen, burijnen maar ook boren, enz

Tormek komt niet binnen in mijn eigen atelier.

Bekijk ook de beitelsteunen van One Way ( bij Dehoutdraaierij bv )

Neem geen sneldraaiende machine met 200 mm stenen:de omtreksnelheid is te groot en het risico op oververhitting wordt echt hoog. Ik deed het wel eens , maar ben er absoluut niet dol op.

In verband met koppel: ik weet ook geen juist getal. Maar kan wel stellen dat ik uit ervaring kan zeggen dat men met 250 Watt op een sneldraaiende 150 mm machine heel goed houtgereedschap kan slijpen. Iets met minder dan 250 Watt zou ik niet aanschaffen. Meer vermogen is, op grotere slipmachines, zeker sterk aan te raden. Op mijn werk heb ik bijvoorbeeld ook een 900 Watt sneldraaiende 200 mm machine waarop hardmetaal op één steen en dikkere gereedschappen en het ontbramen op de andere steen gebeurd. Vooral bij het wegslijpen van dikke bramen op gereedschappen ( voor steen) vaart wel bij een niet stil te leggen machine.

groeten
Ornament

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Volgens mij is de bedoeling van een FU dat je bij lage snelheid toch kracht behoud. Lang niet iedere motor kan daar tegen. Tegen een werkbankslijper moet je voor net slijpwerk niet drukken.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.646
634
Ik zou geen reden kunnen verzinnen om de snelheid van een slijpmachine te verlagen. Er zijn sneldraaiende ( droge) slijpmachines die ergens rond 3000t/min draaien en tragere machines die op de helft van die toeren draaien , ergens rond 1500 t/min.

Je kiest daaruit bij de aanschaf.

Er is een ( dure) machine die een schakelaar heeft zodat men kan kiezen tussen die twee snelheden. Er bestaan ook droge slijpmachines met regelbaar toerental. Of je die bij ons gaat vinden weet ik niet , zoek ik ook niet naar, maar in Amerika kun je ze wel kopen.

Regelbare toerentallen op deze machines wil ik niet. Het zal vaak het eerste zijn dat in panne valt, terwijl dit soort machines juist uitblinken in het halen van een hoge leeftijden. De eerste die ikzelf kocht (nieuw) is inmiddels ook al probleemloos 43 jaar geworden. Later erfde ik nog een machine van mijn opa, die moet over de 50 jaar zijn.

Er is nog iets anders, als je met een vast toerental leert slijpen , weet je heel snel wanneer het staal zal oververhitten en pas je je "slijpstijl met onderbrekingen" aan. Zelf zal ik bijvoorbeeld geen water gaan halen, ter koeling, als er maar één steekbeitel of houtsnijguts , met een stuk uit de sneden , geslepen wordt. De omtreksnelheid op mijn sneldraaiende 175 mm machine is nochtans behoorlijk hoog en er staat geen CBN op die machine. Is iets als " ken je machine".

Indien je steeds met andere toerentallen werkt kun je nog wel eens verrast worden omdat het toevallig hoger stond dan je dacht.

Groeten
Ornament

• Leuk
Waarderingen: henkverhaar

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.646
634
Ik heb geen ervaring met deTormek klonen van Triton , HBM, Jet of Record Power. Wel tonnen ervaring met de 4 generaties echte tormecs, telkens het grote model.
3 Tormek machines hebben we nog steeds op het werk, Een groene ( noemt dat t 2000?) een blauwe ( T7 , indien ik mij niet vergis) en het huidige model ( T8). We hadden ooit ook nog het model dat daarvoor werd geproduceerd. Deze had een nog een andere gereedschapsbaar, was helemaal nog niet zover doorontwikkeld , en je kon er bijna niet mee werken wegens nog veeeeeeeel trager dan de serie die we nu nog hebben.Het grote verschil is de steen die erop zat. Ik vind Tormeks pas bruikbaar geworden sinds de ontwikkeling van hun "supergrit " steen. Onze groen had reeds zo'n steen bij de aanschaf. Tussen die machines is er geen significant verschil, er is geen favoriet. Wel laat de verf van de groene los en is de verf van de blauwe heel goed.

De klonen beschikken daar niet over. Zo'n steen past mogelijk wel op een kloon maar kost wel wat.

Verder ken ik wel wat houtbewerkers die leerden slijpen op een Tormek en later een kloon kochten. Zeker was er min 1 Triton en minimum 1 Jet bij. Het ging over meerdere machines maar ik weet de merkverdeling niet. Ik twijfel of er een Record Power bij was, dat weet ik niet zeker.

Ik heb geen weet over de aanschaf van een HBM, maar feedback daarover, vind je hier op dit forum wel .

De commenteren waren dat de klonen wel hun werk deden maar dat de klonen minder goed waren dan de echte Tormeks. Vooral de stenen minder goed waren. Verder vertelde iemand dat de stabiliteit, beter gezegd de stijfheid van zijn ( triton) kloon duidelijk minder was. Hij vond het daardoor moeilijker om precies te werken, maar het ging.

Iemand met een Jet verkocht die om een echte Tormek te kopen. Lijkt mij wel wat overdreven, maar ja...

Een toerental regeling op deze heel traagdraaiende machines is totaal overbodig en de argumentatie over de " voordelen" die de fabrikanten hierover geven is hilarische nonsens. Meer kans op een panne is de rauwe realiteit.

groeten ,
Ornament

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.