Triton Tra001 spindel vergrendeling probleem

wilkog

Nieuw lid
15 jan 2022
2
1
Nl
Ik heb een Triton tra001 bovenfrees. Om een of andere reden kan ik de frees niet ver genoeg omhoog draaien zodat de automatische spindel vergrendeling de kop vast zet. De laatste 1,5 a 2 cm blokkeert de draaiknop en lijkt het ergens tegenaan te lopen. Iemand bekend met dit probleem en wat er aan te doen is?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Heb je de aan/uit-knop op “uit” staan? Dat is namelijk een beveiliging die erin zit, dat de frees niet per ongeluk kan gaan draaien als deze vergrendeld zit. En de freesspindel niet kan vergrendelen als deze draait (dus aan staat).
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

wilkog

Nieuw lid
15 jan 2022
2
1
Nl
Heb je de aan/uit-knop op “uit” staan? Dat is namelijk een beveiliging die erin zit, dat de frees niet per ongeluk kan gaan draaien als deze vergrendeld zit. En de freesspindel niet kan vergrendelen als deze draait (dus aan staat).
Bedankt dat was het probleem!
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Dan heb ik nog een tip uit ervaring. Als de frees ondersteboven is gemonteerd dan kan het soms voorkomen dat er zaagsel in het lift mechanisme komt. Dan komt ie ook niet meer helemaal naar boven.

Dit kun je eenvoudig na een beetje demonteren goed zelf reinigen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik werd deze problemen helemaal zat met mijn Triton en heb er een freesmotor onder gezet. Ja het kwam door mijn eigen gebruiksgedrag. Nu heb ik er geen last van alleen moet ik de geleiders van de frees veel schoonmaken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.