Triton Tools: niet aan beginnen?

Handypete

Nieuw lid
12 jul 2020
18
3
Graag deel ik deze info.
Ik ben geschrokken van de aftersales bij Triton Tools. Populair merk, met name de vandiktebank, bovenfrezen, schuurmachine etc. Overal online te bestellen, prachtig.
Maar zodra er problemen komen buiten de garantie periode loop je tegen een groot probleem aan. Ik ondervond dat nu zelf. Triton levert zelf namelijk geen spareparts maar verwijst hiervoor naar Toolsparesonline.com in Engeland. Mooi zou je denken, probleem is echter dat ze maar een geringe selectie onderdelen per machine voeren. Bij het ene type wat meer dan bij een ander. Heb je net dat ene onderdeel nodig wat niet op hun website staat, ben je uitgepraat. Zelf ondervonden met een Triton afkortzaag TCMS254, prachtige machine (aanschafprijs ca. €600) van een kennis, met een defecte electronica module, is dit onderdeel gewoon niet leverbaar. Slechts 14 onderdelen van deze machine zijn bestelbaar bij dit bedrijf. Sorry maar wij leveren enkel de op onze website aangeboden onderdelen, was hun antwoord. Ik had ook een mail gestuurd naar Vergeer Gereedschappen in Benschop. Omdat zij dealer zouden zijn van Triton en ook een eigen reparatie afdeling hebben had ik goede hoop, maar ik kreeg als antwoord dat ze al 6 jaar geen elektrisch gereedschap meer voeren van Triton, precies om deze reden, de slechte of onmogelijke verkrijgbaarheid van onderdelen. Daar schrok ik van. Waar je bij bv. Bosch, Makita, Festool, DeWalt, Hikoki, you name it, bij wijze van spreken op elke hoek van de straat alle onderdelen kan bestellen, houdt het hier dus keihard op bij Triton. Ik vind dat onbegrijpelijk en schandalig en wil jullie hier dus voor waarschuwen: wanneer je kiest voor een bepaald merk, check dan zeker ook even hoe het zit met de verkrijgbaarheid van onderdelen.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.044
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb zo'n triton deuvelaar. Werkt, maar is niet mooi recht/haaks, dus dat moest ik achteraf zelf een beetje fixen. Jammer, maar de eerstvolgende keuze was eentje van Mafell en die was letterlijk 10x de prijs. Als ze iets meer geld zouden vragen en daarvoor het stelmechnisme dubbel zouden uitvoeren (aan beide zijden van de machine ipv maar aan één kant) zou hij echt goed kunnen zijn, want verder voelt het redelijk solide.

• Leuk
Waarderingen: zaag

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.182
218
Breda en omstreken
Voor garantie moet je zijn bij de verkoper niet bij de fabrikant..... hoe die verkoper het gaat regelen is aan hem.

En als reparatie niet lukt en het geen gebrek is dat door jezelf is ontstaan dan is er de optie om onder non-conformiteit je aankoop tegen het originele bedrag te ontbinden. Maar ook weer t.o.v. de verkoper, de fabrikant is geen partij.

Dus via die "kennis" terug naar de verkoper.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Je kan voor heel veel oudere machines niet alle onderdelen meer verkrijgen. Of ze zijn zo duur, dat het niet interessant is om te repareren. Service kost gewoon geld. Een vergelijkbare machine van bijvoorbeeld dewalt kost 250 euro meer. Die machine is ongeveer net zo duur om te produceren. Maar je hebt in ieder geval het geluk dat er iets kapot is gegaan, wat niet nodig is voor het kunnen zagen met die machine. Het regelt vermoedelijk de soft start en eventueel een elektrische rem. Je kan het dus overbruggen, of vervangen door een moduul van een andere vergelijkbare machine.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.170
971
Enschede, Twente
Triton begon ooit als een Australisch merk (in Oz ontworpen/gespecificeerd) van in China gemaakte machines. Wat jaren geleden is het door een Chinees bedrijf overgenomen (helaas geen Taiwan). Dat zal de kwaliteitscontrole en servicegerichtheid geen goed gedaan hebben.
Ben benieuwd wat er gebeurt als Matt Cremona reparatie nodig heeft van zijn Triton-machines. Hij is 'brand ambassador'…

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
226
99
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Voor garantie moet je zijn bij de verkoper niet bij de fabrikant..... hoe die verkoper het gaat regelen is aan hem.

En als reparatie niet lukt en het geen gebrek is dat door jezelf is ontstaan dan is er de optie om onder non-conformiteit je aankoop tegen het originele bedrag te ontbinden. Maar ook weer t.o.v. de verkoper, de fabrikant is geen partij.

Wat beschreven wordt door de starter van dit onderwerp is 'zodra je buiten de garantieperiode valt'.
Dus daar heeft de winkel dan niets meer mee te maken. Dat het van servicekwaliteit spreekt als ze je wel helpen, of wel zelf betalen en via hen laten lopen is natuurlijk dan weer wat anders ;)

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.182
218
Breda en omstreken
Er bestaat in NL niet een simpel iets voor "buiten de garantieperiode"..... de wettelijke garantie hier is geregeld dat je gedurende de te verwachten levensduur zonder problemen van je artikel gebruik moet kunnen maken.

Die periode is natuurlijk wel eindig, maar het is geen vaste waarde. Zonder details is er dus weinig over te zeggen. Maar gezien het type is het niet onaannemelijk dat deze nog niet zo heel oud is en er dus nog wel degelijk een claim onder de wettelijke garantie of non-conformiteit te maken is.

En fabrikanten hebben natuurlijk altijd een eindige voorraad reserve onderdelen. Bij duurdere merken vaak wat langer dan goedkopere. Dat kan niet echt een verrassing zijn.

Laatst bewerkt:

Handypete

Nieuw lid
12 jul 2020
18
3

Da's allemaal waar, maar stel dat je zo'n machine in handen krijgt met een defect zonder de achtergrond te weten, dan is het toch te zot voor woorden dat je 'm niet kan repareren omdat het betreffende onderdeel gewoon niet te krijgen is?
Gisteren had ik nog een nieuwe poging gedaan door een reactie op de vorige mail te sturen en ik kreeg vandaag de reactie dat ik maar op Ebay moest gaan zoeken, omdat zij het niet kunnen leveren...

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
556
257
Er bestaat in NL niet een simpel iets voor "buiten de garantieperiode"..... de wettelijke garantie hier is geregeld dat je gedurende de te verwachten levensduur zonder problemen van je artikel gebruik moet kunnen maken.

Die periode is natuurlijk wel eindig, maar het is geen vaste waarde.
.. succes daarmee. Meestal geeft de fabrikant 2 jaar garantie en in veel gevallen wordt dat ook als redelijk gezien. Afhankelijk van het defect kan er nog wel gesteggeld worden, maar bij een klus-apparaat uit niet de hoogste prijsklasse zal . Het is niet, of in ieder geval moeilijk, aan te tonen of dit ding dagelijks gebruikt is of hobbymatig op een verloren zondag.
Deze hele

Goede waarschuwing wel, Handypete. Ik zou de betreffende module eruit halen en eens gaan zoeken op dat type. Zeker weten hebben ze die module ingekocht en wordt die gedeeld met andere apparaten uit dezelfde prijsklasse. Zo heb ik ook ooit de start-print van onze stofzuiger vervangen door een die volgens de website bij een ander merk stofzuiger hoorde, maar identiek was en wel leverbaar.
En anders de tip van Chevy66 volgen, gewoon omzeilen.

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
226
99
Milsbeek
www.bast-hout.nl

Die periode is natuurlijk wel eindig, maar het is geen vaste waarde. Zonder details is er dus weinig over te zeggen. Maar gezien het type is het niet onaannemelijk dat deze nog niet zo heel oud is en er dus nog wel degelijk een claim onder de wettelijke garantie of non-conformiteit te maken is.

En fabrikanten hebben natuurlijk altijd een eindige voorraad reserve onderdelen. Bij duurdere merken vaak wat langer dan goedkopere. Dat kan niet echt een verrassing zijn.
Er bestaat in Nederland wel degelijk iets als 'buiten de garantieperiode', maar dat is inderdaad niet een simpel iets. De wet geeft inderdaad aan dat je gedurende de te verwachten levensduur zonder problemen van je artikel gebruik moet kunnen maken.... Maar/En....

"De wet verplicht de verkoper te leveren en te garanderen wat hij verkoopt. De verkoopovereenkomst moet met name de duur vermelden van de wettelijke garantie waarop de consument recht heeft en, in voorkomend geval, elke commerciële garantie voldoende gedetailleerd verduidelijken."
Je kan dus proberen aan te vechten of de duur van de garantie die ze stellen in hun verkoopovereenkomst correct is, maar er is wel degelijk een eindigheid aan die garantie.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.283
637
Of Triton dit bij z'n machines doet weet ik niet maar bij huishoudelijke apparaten zijn veel onderdelen voorzien van een -niet altijd gemakkelijk leesbare- code. Bekijk die printplaat nog eens goed, als je een code vindt heb je iets te Googlen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.880
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
er is een verschil tussen wettelijke garantie en het voorradig zijn van onderdelen tot X jaren na de produktiedatum
bepaalde merken - vooral duitse - garanderen de beschikbaarheid van onderdelen tot 10 jaar na de produktie
of dat wettelijk en europees verplicht is, weet ik niet

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.182
218
Breda en omstreken
Gisteren had ik nog een nieuwe poging gedaan door een reactie op de vorige mail te sturen en ik kreeg vandaag de reactie dat ik maar op Ebay moest gaan zoeken, omdat zij het niet kunnen leveren...
Wordt nou eens wat concreter;
- wanneer is deze gekocht en bij welke verkoper?
- wat is er defect en wat heb je gedaan om het gerepareerd te krijgen?

Ik vindt het nu vooral wat negatieve dingen roepen over een bepaald merk zonder dat je enige onderbouwing geeft. Je aanspreekpunt is gewoon de verkoper, niet de fabrikant.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Uit het verhaal van de topicstarter blijkt dat de machine niet meer in de garantie zit, dus ouder dan 3 jaar is. Welke verkoper is totaal niet belangrijk. Hij heeft om de machine te kunnen repareren de importeur benaderd en die kan via een servicebedrijf alleen een beperkt aantal onderdelen leveren. Net zoals dat bij veel bouwmarktgereedschappen gaat. Gaat hij binnen de garantieperiode kapot, dan krijg je een nieuwe machine. Gaat hij buiten de garantieperiode kapot, dan is het via een servicebedrijf nog mogelijk om een beperkt aantal onderdelen te verkrijgen. Dat zijn dan de onderdelen die het vaakst kapot gaan. Na een jaar of 3 zijn die onderdelen ook op en kan je de machine inleveren bij de stort voor recycling. Triton werkt dus ook zo. Ze hebben dus niet genoeg marge om er een goed serviceapparaat op na te kunnen houden. Dat kost namelijk gewoon geld. Als er power plus tools op zijn triton had gestaan, had hij zijn schouders opgehaald en de machine vervangen. Maar hij had triton gewoon hoger ingeschaald, dan wat het blijkbaar is en daarom is hij wat teleurgesteld.

• Leuk
Waarderingen: 48rmc en henkverhaar

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.182
218
Breda en omstreken
Uit het verhaal van de topicstarter blijkt dat de machine niet meer in de garantie zit, dus ouder dan 3 jaar is.
Een aanname net zoals de aanname dat hoe garantie/non-conformiteit werkt hetzelfde is in BE of NL. Zoals al aangegeven zijn in NL de garantieregels anders en ik heb nog geen enkele leeftijd van de machine gehoord.

Alleen een niet onderbouwde klacht over een specifiek merk in zijn algemeenheid, waar het dus lastig is om de waarheid van in te schatten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.