Triton Mof001 bovenfrees problemen?

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
167
48
Eindhoven
Hoi mede-houtbewerkers!

Ik heb onlangs een Triton Mof001 gekocht. De eerste had een verkeerd uitgelijnde motor en moest meteen terug. De tweede leek in eerste instantie OK, maar nu heb ik wat zorgen. Kunnen mede-gebruikers van dit model mij laten weten of hun frezen op dezelfde manier werken?

  1. Dit is mijn grootste zorg: Als ik de frees naar beneden druk, gaat het moeizaam maar het lukt (misschien een beetje stroef) als ik met beide handvatten duw, of boven de motor, of als ik aan de kant met de stelknop naar beneden druk. Maar als ik aan de kant tegenover de stelknop naar beneden druk, klemt hij meteen en kan ik hem niet naar beneden duwen.
  2. Ik vind het intrekken van de ring om de hoogteverstelling te kunnen draaien behoorlijk moeilijk. Evenzo het indrukken van de knop zodat ik de frees vrij kan laten zakken. Dit lijkt meer door de sterkte van de veer te komen, maar ik wil zeker weten dat dit normaal is.

Bedankt voor alle inzichten of hulp!

PS translated from English by ChatGPT4 ... sorry:rolleyes: Maar a ntwoorden in het Nederlands is prima!
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
629
150
Probeer het eens zonder veer, die kun je er eenvoudig uithalen.
Kijk eens of het dan wel goed beweegt.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.839
398
39
Enkhuizen
1 Zelfde hier.
Duwen op de kant waar de veer in zit.
eruit halen helpt niet.
Dit is bij veel frezen zo.
Zelfs festool heeft hier last van.

2 als die ring niet wil moet je hem even open maken en schoonspuiten met perslucht vab binnen.
Na een tijd hoopt hier veel stof in op en werkt de ring niet goed meer.
Let op kleine onderdelen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.