Triton junior

Anthoon

Nieuw lid
4 okt 2024
14
1
Overijssel
Hi,
Ik ben een nieuweling in woodworking en kan mijn weg nog niet vinden, vandaar dat ik mijn vraag maar in de groep werp in de hoop dat iemand bereid is deze vraag op te pakken: ik hoop dat iemand wil aanhaken of mij de weg wil wijzen.
Vanuit instrumentenbouw ben ik sinds kort toevallig een 'triton junior' draaibank rijker geworden. Ik was op slag verliefd op het apparaat gemaakt 13-8-1942.
Een jonkie dus nog met enkele net buiten de garantie vallende dingetjes, zoals een paar tandjes in de tandwielkast kwijt, wat beschadigde aluminium
gegoten poeilies die niet in de handel zijn. Daarnaast een paar ontbrekende zaken die ik graag in gesprek met een andere eigenaren van een Triton of ander draaibankje
zou willen bouwen/maken/aanpassen/toevoegen.
Wie kan mij helpen?
Groet Anthoon
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.364
202
Gem. Winsum (Groningen)
Zie bijv.

Kun je hier wat foto's plaatsen? Ik ben erg benieuwd naar je bankje.
 

Anthoon

Nieuw lid
4 okt 2024
14
1
Overijssel
Leuk, deze reacties.
Klaas, ik had je verslag van je bezigheden al gelezen en hoopte al dat je zou reageren.
Ik heb ook al www.lathes.co.uk bezocht, maar nog geen bericht achter gelaten: ga ik later zeker doen.
Restaureren is een optie waar ik over nagedacht heb. Gezien de leeftijd van het apparaat, lettend op het type
schroefdraden - waarbij spoed en diameter niet overeen lijken te komen met moderne schroefdraden ... dat wordt lastig.
Ik zou graag schroefdraden - voor deze draaibank - willen draaien op dit bankje, maar dan moeten de tandwielen en hun
verhoudingen omgezet worden naar iets dat op een schroefdraad gaat lijken. Ik weet nog niet of de tandwielkast dergelijke
veranderingen aan kan en tandwielen maken is op dit moment voor mij een brug te ver. Op dit moment levert meelopen van de beitelhouder
een erg mooi glad oppervlak op: de beitelhouder loopt veel te snel over het bed voor schroefdraden.
Restaureren heeft wel iets, hulpstukken zelf maken en toevoegen lijkt mijn voorkeur te hebben.
Mijn eerste taak na het gebruiks klaar maken (schoon maken, olien, kijken hoe de bank werkt, oefenen) is het maken van een
pen voor een snelspan boorhouder voor het staartstuk (tailstock).
Morgen zal ik een foto's plaatsen. Zijn er speciale wensen over wat er op de foto's te zien zal zijn?
Groet, Anthoon.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.364
202
Gem. Winsum (Groningen)
Foto van het nummer dat aan het rechtereind in de zijkant van het bed staat (verder niet zo belangrijk maar het is en deel van mijn ""verzameling"). En ik zie graag een beeld van het geheel van verschillende kanten.

Zijn de onderdelen van Zamac nog in orde?

Heb je gezien dat de Triton op www.lathes.co.uk een rood/goud/zwart plaatje van Ouwerling lijkt te hebben?

Mooi dat je zelf onderdelen wilt gaan maken. Er worden regelmatig nog Tritons aangeboden op MP. Nooit weet de eigenaar waar ze weg komen. Nooit (een zoon of kleinzoon van) een eerste koper ontmoet.
 

Anthoon

Nieuw lid
4 okt 2024
14
1
Overijssel
Hier een paar foto's van mijn Triton Junior. De foto's laten wat houtstof zien ... Ik ben vanochtend begonnen met schuren van een paar lampvoeten: stof komt overal.
Het nummer op het bed heb ik geinterpreteerd als het bouwjaar: 13-08-42. Klopt dat?
Opmerkelijk? De motor is volgens het typeplaatje een 115V motor. Ik denk dat die origineel is; helaas staat er geen jaartal op. Ik moet er eens op letten of die motor tijdens het werken heet wordt en misschien is een stroommeting ook niet onverstandig. Het lijkt onwaarschijnlijk dat de motor een 115V is ... met 230 V is het opgenomen vermogen 4x zo hoog en dat lijkt mij leiden tot onmiddellijk doorbranden.
Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk details te fotograferen. Geen verder merkplaatje te bekennen behalve het plaatje op de overbrengingskast (Triton Junior). De tafel lijkt er bij te horen en origineel te zijn: geverfd(gespoten?) met dezelfde verf als het draaibankje en het geheel heeft een fraaie patina.
De tandwielvertraging lijkt geheel te werken: het duurde even voordat ik de pennetjes die in/uit de tandwielen kunnen schuiven gevonden had en de betekenis er van door had (met dank aan Klaas?).

Bedankt voor de opmerking over Zamac. Ik dacht dat het alluminium poelies zijn en heb nog nooit eerder gehoord van Zamac/Mazac. Deze moeten vervangen worden: afgebrokkeld versleten en een beetje verbogen hier en daar. Het materiaal ziet er bros uit. Ik heb geprobeerd (pagode) poelies te bestellen, maar tegenwoordig zijn dat vijf traps poeilies en daar is de ruimte niet voor. Zelf gieten en draaien van de poelies komt voor als een mogelijke optie.

Ik zie reacties tegemoet?
 

Bijlagen

  • 20241013_115328.jpg
    20241013_115328.jpg
    109,3 KB · Weergaven: 37
  • 20241013_115219.jpg
    20241013_115219.jpg
    123,2 KB · Weergaven: 30
  • 20241013_115159.jpg
    20241013_115159.jpg
    63,8 KB · Weergaven: 29
  • 20241013_115126.jpg
    20241013_115126.jpg
    101,2 KB · Weergaven: 27
  • 20241013_115137.jpg
    20241013_115137.jpg
    86,3 KB · Weergaven: 29
  • 20241013_115307.jpg
    20241013_115307.jpg
    140,1 KB · Weergaven: 30
  • 20241013_115319.jpg
    20241013_115319.jpg
    115 KB · Weergaven: 30
  • 20241013_121804.jpg
    20241013_121804.jpg
    121,6 KB · Weergaven: 31
  • 20241013_115608.jpg
    20241013_115608.jpg
    101,9 KB · Weergaven: 32
  • 20241013_115359.jpg
    20241013_115359.jpg
    134,8 KB · Weergaven: 33

MarnikMakes

Nieuw lid
9 feb 2022
7
3
Dilsen-Stokkem
De motor is monofase. Dat kan je op het kenplaatje aflezen. De 'cy' op het plaatje staat volgens mij voor 'cycles'. Hiermee wordt op de netfrequentie geduid volgens mij. Omdat dit 60 is mag je er van uit gaan dat deze motor voor de Amerikaanse markt gemaakt is. Daar werken ze met een split fase systeem waarbij ze twee fases hebben die 180° uit elkaar liggen. Tussen fase en 0 heeft men in Amerika 120V.
Als je de motor niet wil vervangen kan je best een voldoende zware transformator of Variac zoeken.

Aanvulling: omdat de netfrequentie hier 50hz is zal de motor iets langzamer draaien maar dat gaat in het gebruik geen problemen opleveren.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.364
202
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb niet eerder een Triton junior gezien die op die locatie een (fabricage?) datum heeft staan, maar het lijkt me beslist een Triton junior. De Tritons die ik ken hadden op de zijkant van het bed een soort serienummer en jaartal(?) op de locatie als in bijgaande foto.

Op mijn tweede foto een overbrengdeel (is een andere Triton) waarvan de schijven van alum lijken. Mogelijk zijn de schijven niet origineel maar later gemaakt door een eigenaar. Geen van beide machines is in mijn bezit (helaas).

Interessant dat je overweegt onderdelen na te maken. Ik volg je met grote belangstelling !
Schermafb_07juli21_chrisbloodshoofd_Herwijnen.png

Schermafb_06april_toornwerderweging.png


Mooi bankje heb je en in relatief goede staat. De meeste (die ik zag) zien er slechter uit.
 

Anthoon

Nieuw lid
4 okt 2024
14
1
Overijssel
mogelijks kan je die met 130 V voeden
= 220V + N
Dank voor dit antwoord, maar helaas komt het wat raadselachtig over: < Iets= 220V + N > Elementary my dear Watson? Wat is dat 'iets' voor ding, waar staat die N voor? Niet dat ik me suf pprakiseer, maar de kennis hiervoor ontbreekt bij mij. Gewoonlijk staat N voor number en wordt veelal gebruikt bij toerentallen, maar dat lijkt me hier niet kloppen. Frequentie van het stroomnet? Komt mij niet bekend voor.
Je kunt me helpen door een item te geven dat op wikipedia op te zoeken is, dat bespaart een uitleg typen en ik ben dol op lezen op wikipedia.
 

Anthoon

Nieuw lid
4 okt 2024
14
1
Overijssel
De motor is monofase. Dat kan je op het kenplaatje aflezen. De 'cy' op het plaatje staat volgens mij voor 'cycles'. Hiermee wordt op de netfrequentie geduid volgens mij. Omdat dit 60 is mag je er van ......
Hi, Ik moet spanning en stroom nog meten. Vanavond heb ik er mee gewerkt en de motor wordt warm, maar niet heet. Lijkt mij wel goed. Ook het advies van een Variac klinkt goed. Die heb in bezit en ik kan kijken wat de machine doet op andere spanningen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.900
2.192
Klein-Brabant, Vlaanderen
220V + N is de gebruikelijke aanduiding van de elektrische spanning met 2 draden
op de ene zit 220 volt (ook als L aangeduid, zijnde de Lijnspanning)
de andere is de nulspanning (N), ook Neutraal genoemd
verhouding is 1,7
maw 220 / 1,7 = 130

verwar dit niet met een installatie op 220V, waar de verbruikers op 220V werken
die 220V wordt nu meestal bekomen mbv een L op 380 V + N
maw 380 / 1,7 = 220
 

Anthoon

Nieuw lid
4 okt 2024
14
1
Overijssel
220V + N is de gebruikelijke aanduiding van de elektrische spanning met 2 draden
op de ene zit 220 volt (ook als L aangeduid, zijnde de Lijnspanning)
de andere is de nulspanning (N), ook Neutraal genoemd
verhouding is 1,7
maw 220 / 1,7 = 130

verwar dit niet met een installatie op 220V, waar de verbruikers op 220V werken
die 220V wordt nu meestal bekomen mbv een L op 380 V + N
maw 380 / 1,7 = 220
Het eerste antwoord had me aan het zoeken gezet en de factor 1,7 had ik ook al gevonden, maar de waarom deze factor 1,7 is, ontgaat mij.
 

Anthoon

Nieuw lid
4 okt 2024
14
1
Overijssel
Op de foto die Klaas plaatste zijn 2 'pennen' te zien die waarschijnlijk midden boven de as zitten. Op mijn machine zitten daar 2 gaten, waarschijnlijk met uitgelubberde schroefdraden. Zijn dat olie of smeernippels? Wie kan helpen?
 

Bijlagen

  • Schermafb_07juli21_chrisbloodshoofd_Herwijnen-2.png
    Schermafb_07juli21_chrisbloodshoofd_Herwijnen-2.png
    884,7 KB · Weergaven: 11

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.495
2.989
Gaanderen
Op de foto die Klaas plaatste zijn 2 'pennen' te zien die waarschijnlijk midden boven de as zitten. Op mijn machine zitten daar 2 gaten, waarschijnlijk met uitgelubberde schroefdraden. Zijn dat olie of smeernippels? Wie kan helpen?
Die grote links op de foto ken ik als vetpotje. wij hebben vroeger die dingen op voorraad gehad. 1/8 bsp en er paste een stuiver in. Schroefdraden kunnen verschillen.
 

Anthoon

Nieuw lid
4 okt 2024
14
1
Overijssel
Nice, ik ga kijken of die schroefdraden nog intact zijn. In deze -van de foto- zullen wel geen stuiver gepast hebben, daar lijken ze me te klein voor. Misschien een dubbeltje met Juul erop?;)
 

Anthoon

Nieuw lid
4 okt 2024
14
1
Overijssel
@Anthoon, heb je nog gekeken of er een nummer op de zijkant van het rechtereind van het bed een nummer staat?
Vreemd, ik dacht dat ik deze vraag beantwoord had. Er staat geen enkele informatie meer op het apparaat dan Het naamplaatje op de aandrijfkast (Triyon Junior) en het jaartal op de achterste balk van het bed (13-8-42). Je zou verwachten dat er ergens een serienummer staat, maar dat is niet te vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.