Trillingen tijdens boren langgat

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Beste collega's.
Een tijd geleden heb ik een aantal lang gat boren gekocht. Bij het gebruik van de 20 mm brak die door midden.
Bij nader onderzoek bleek er een foutje in het metaal te zitten, heb een nieuwe gekregen.
Toch tijdens het boren , met een nieuwe boor, krijg ik een trilling. Dit is telkens als ik de boor weer naar achter haal om het boorsel makkelijker weg te doen.
Het boren zelf gaat prima maar door de trilling is het gat ook niet mooi gelijk.
Ik heb er een filmpje van gemaakt en je kan horen hoe ze trilt bij het naar achter gaan. Dit is maar even de boor hoeft niet helemaal uit het gat om het trillen te stoppen. Het hout is noord Amerikaanse essen
Wat is jullie ervaring hiermee?
Doe ik iets fout?
Groeten
Daniel

[video]http://vid1182.photobucket.com/albums/x454/Bungda1/Snooker%20cue/VID_20140804_135337_zps23a6c93d.mp4[/video]
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Komen de trillingen alleen bij de 20 mm boor voor , of ook bij andere diameter boren.?? Als de trillingen bij alle diameter boren voor komt kan er een slag in de boorkop zitten. Komt het alleen bij de 20 mm boor voor kan er een slag in de boor zelf zitten. Zodra je de boor terug trekt heeft deze bijna geen weerstand waardoor er meer trilling ontstaat als bij het boren zelf.

Gr Marc.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Het klinkt alsof de boor tegen de wanden van het gat aanslaat, komt voor als de boor zijn materiaal niet kwijt kan en het tussen boor en
wand terecht komt waardoor de boor tegen de andere kant aanslaat, het is ook te horen als je de zijwaartse beweging maakt.
Wat voor type boor/frees is het ?
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Het is inderdaad het moment dat het boorsel rond het voorste gedeelte van de boor komt. Eens dat weg is dan is de trilling ook weg.
Eens een gat gemaakt dan steek ik verder weg met net iets meer dan een halve boor dikte, dan trilt ze helemaal niet. Blijkbaar kan het boorsel dan beter weg
De boren zijn allemaal nieuw en zijn van CMT eerste gebruik.
De trillingen waren met die van 20 maar ook die van 16 (op het filmpje ).
Of er iets met de as fout is zou mij verbazen want dan moet er toch schade zijn.
Ik herinner mij tijdens mijn opleiding (school) dat dit toen ook soms voorkwam op de lang gat boor die wij daar gebruikte.
Ik denk om de boorkop eens helemaal te demonteren. Weer proper maken en smeren.

De eerste boor die stuk ging bleek een fout te hebben in het metaal maar toch was ik een beetje bang dat het breken mede door de trillengen zou gebeurt zijn.
Daniel
 

tuoh

Oud hout
Is er geen mogelijkheid om de machine trager te laten draaien? Sommige machines hebben daarvoor twee snelheden op de schaafas annex langgatboor. Zo te horen is het toerental aan de hoge kant.
Probeer ook eens om bij het eerste gat wat trager te werken, geef de boor de tijd om het werk te doen, en afhankelijk van de houtsoort (hard of zacht) regelmatig terug achteruit te halen om het boorsel te lozen.

Het is wel een verschijnsel dat eigen is aan de klassieke langgatboor. De V-vormige langgat-pendelboren hebben dat euvel niet, die boren veel zuiverder en met minder lawaai, maar kunnen doorgaans minder diep boren.
 
Laatst bewerkt:

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
De machine is een Robland K31, die snelheid kan hier niet aangepast worden. Morgen zal ik een foto nemen van de boor zelf.
Ik dacht dat er geen verschil was in die modellen. Indien dit zo is dan is het wel jammer want heb een hele serie aan boren gekocht:mad:
Alvast bedankt voor de reacties.
Daniel
 

Jan P

Actieve deelnemer
8 jul 2012
32
0
Twente
Je kan ook nog kijken of de beweginsrichting (hor. en of vert.) van de tafel wel parralel loopt met de as van de boor
Jan
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Hier een paar foto's van het type boor dat ik gebruik, dit is wel de 10mm maar ze zijn allemaal van het zelfde type.
SDC16615_zps7a6e91fc.jpg
[/URL][/IMG]

SDC16617_zps281791ae.jpg
[/URL][/IMG]

SDC16618_zps2192abc4.jpg
[/URL][/IMG]

- - - Updated - - -

Lijkt mij wel een goed idee om de tafel toch eens na te zien.
stel dat de voorwaartse beweging niet recht in één lijn is, dan zou er wel druk op de boor kunnen komen.
Het is mij de moeite waard er wat tijd in te steken om het eens te controleren en het heuvel eventueel op te lossen inplaats van weer een boor stuk te doen. Ze kosten tenslotte toch wat geld, zelfs al was het een fout in de boor.
Groeten
Daniel
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Zoals Tuoh al opmerkte, lijkt me het toeren tal aan de hoge kant.
Als je dit niet omlaag kunt brengen zou je kunnen proberen om de boor eerder te lossen.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Met dit type boren veel rustiger de boren het hout inbrengen en regelmatig rustig terughalen om het boorsel af te voeren, ze hebben geen spiraal vorm waardoor ze niet zelf het boorsel afvoeren.
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Ik ben opzoek gegaan om dit probleem te verhelpen.
Om het toerental naar beneden te halen moet ik mij nog informeren of dit mogelijk is, de machine is er niet op voorzien.

De tip die jullie gaven over de tafel heb ik eens nagezien. Hier zat toch wel wat afwijking op.
Op de foto kan je zien dat ik een haakse lijn heb getekend op een plankje, de boor moet normaal mooi parallel lopen met deze lijn op het moment dat de tafel van voor naar achter beweegt.
Dit is dus niet zo, er zit bijna 1mm verschil op( zie rode pijl).
testboven1ach_zpsa9651131.jpg
[/URL][/IMG]

Dus een oplossing zoeken.
Ik heb bij de montage bouten van de tafel , aan de rechter zijde, metalen plaatje op de goede dikte tussen de tafel en de machine gestoken.
Zodanig dat de tafel meer haaks op de op de boor komt.
SDC16631_zps814ec9f7.jpg
[/URL][/IMG]

Dan weer een controle uitgevoerd en blijkbaar staat de tafel nu beter haaks op de boor.
testboven2achter_zpsd7447c4a.jpg
[/URL][/IMG]

Ik heb dit ook nagezien in de horizontale richting maar daar was het ok.

Na een kleine test met de boor bleek het toch wel wat beter te gaan, toch moet het boren zeer voorzichtig gebeuren om helemaal geen trilling te krijgen.

Misschien vind ik nog een oplossing om iets met het toerental te doen, dat horen jullie dan wel van mij.

Iedereen alvast bedankt voor de reacties
Groeten
Daniel
 

Jan P

Actieve deelnemer
8 jul 2012
32
0
Twente
Dag Daniel,

Je hebt nu gekeken of de boor haaks op de tafel staat maar nog niet of de beweginsrichting (hor. en of vert.) van de tafel wel parralel loopt met de as van de boor
Als je de tafel vastzet zodat hij niet naar re. of naar li. kan dan moet de punt van de boor de lijn uit foto 2 blijven volgen bij het terug halen van de boor.
Voor de hoogte geld hetzelfde, de afstand van de punt van de boor moet aan het begin van het blad even groot zijn als aan het eind van de boordiepte
en nu moet ook de boor evenwijdig met het blad staan.

succes, Jan.
Jan
 
Laatst bewerkt:

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Ja hoor Jan
Dat is net wat ik gedaan heb. Ik heb enkel de foto geplaatst waar de afwijking te zien was.
Aan het begin van het lijntje, op het plankje, stond de hoek van de boor mooi gelijk aan het lijntje. Als ik dan de tafel naar voor duwde dan kwam de boor bijna 1 mm links van het lintje. Dit is de foto die ik toonde.
Bij de aanpassing aan de tafel heb ik heb ik gezocht om de juiste dikte te vinden om bij te vullen zodanig dat de tafel haaks beweegt ten opzichte van de boor. Na 3 verschillende diktes ,van plaatjes, zat het goed.
Bij foto 2 heb ik ook weer eerste de boor op de hoek van het lijntje geplaatst en dan de tafel naar voren gebracht om zo de controle te doen.

Het was trouwens een goede tip Jan.
Groeten
Daniel
 

tuoh

Oud hout
Voor het boren maakt het niet uit of de boor haaks op de tafel staat of niet, je kan perfect bewust gaten boren onder een hoek op de machine, dat geeft geen enkel probleem.
Wat wel een probleem kan geven is wat Jan hierboven aangeeft, vooral een afwijking in de hoogte zou problemen (lawaai) geven. Maar dat is ook weer makkelijk bij te regelen met een paar vulplaatjes.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.