trekzaagtafel cheapo mafell

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Heb net een trekzaagtafel gekocht via een veilinghuis, merk is Electro Machinen en type is ps2505p.
Ik lees enkel slechte dingen over die tafel, maar goed, te goedkoop om te laten staan en nu staat ze dus in mijn werkhuis.
Ik heb per jaar zo een tot drie projectjes, gaande van wat kasten , bedden, burokes tot recent een eiken buitenkast. allemaal te weinig om te veel geld uit te geven, en tov van wat ik nu al heb aan gereedschap, is dit een sprong vooruit. Heb ze enkel gekocht owv de trekfunctie (unterflurzugsage) en dat werkt beestig goed.
Dit weekend beginnen aan het afstellen , aanslagen vervangen enzovoort.
Alles is metaal behalve paar handvaten en die zullen wel als eerste sneuvelen, dus misschienwat draaiwerk of zo ook nog voor deboeg.

Heeft er iemand zo een vehikkel, of bvb een Tendotool tt200, dat is dezelfde tafel, en heeft er iemand wat tips over gemaakte aanpassingen?

De meegeleverde parralelaanslag bvb, dat kan niet werken volgens mij, maar goed, afwachten wat het wordt in het weekend.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Ondertussen ben ik erin geslaagd de parrallelgeleiding af te stellen. Jammer genoeg is het concept van deze geleding niet betrouwbaar en zal ik dit elke keer opnieuw moeten verifieren.
Ipv 1 lang profiel, zijn er dat drie die in mekaar geschroefd zitten, kan niet anders dan dat daar speling op zit. eenmaal ingesteld blijft het goed, maar elke verschuiving is opnieuw instellen. Leuk om de doos te vullen dus, maar minstens een kilo overtollig ijzer...
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Maandje verder, heel wat gezwijzigd ondertussen.
Dit is een ondervloer trekzaag ,zelfde principe als een Mafel en een Festool. Maar hoe kunnen ze dit type dan toch zoveel beterkoop aanbieden (lees circa 300 euro totaal kost).

De zaag is bijna kompleet van metaal, zwaar, voelt zeer degelijk aan, eerste indruk is helemaal niet dat dit een cinees prulkopij is.

Nu ik de zaag al binnenstebuiten gedraaid heb, weet ik dat het gehele glij en kantelmechanisme eigenlijk op 2 gebieden anders is;

1 mafell en Fastool gebruiken lineaire precisiegeleiders, daar zit nul komma niks geen tolerantie op, dit apparaat werkt met 2 stalen buizen waarop het glijmechnisme rijdt via lagers. Ik heb getracht de lagers beter af te stellen, maar omdat de stalen buizen volgens mij een standaard buis is, zit er altijd speling op, niet weg te werken via beter afstellen dus, later meer hoe dat wel kan opgelost worden.

2 de geleiders van Mafell en festool hangen vast onder de alu topplaat, waar bij dit appraat die geleiders onder aan het kantelmechanisme hangen.

Wederom meer kans op speling en ook daar zou oplossing voor nr 1 kunnen werken.

3 daarbij komt nog dat het meegeleverde blad korm was, vervangen door een industrieel blad van 3.2 mm dik en de wobbel was er direct uit, origineel blad scrap dus.

Wat al heel eenvoudig te doen was, was ervoor zorgen dat het zagen op 90 graden goed ging, dus simpelweg een dikke moer door de hele constructie waardoor alles moervast zit.

Was nog niet genoeg en dan een tweede vertikaal door de alu tafel recht in het glijmechanisme en nu staat het blad natuurlijk perfect recht.

Alleen kan de tafel nu niet meer kantelen , en ook niet meer glijden. handig voor een trekzaag als je plintjes in verstek wil zagen...

Heb daarom een paar onderdeeltjes uit de gereedschapsmakelij besteld, arretierknoppen, kogelmoerkes etc, gaan me toelaten om de tafel weer te laten kantelen zonder speling,

En moet nog uitzoeken waar het middenputn vd rotatie zit om dan een lineaire geleider te monteren.

Als dat lukt, dan werkt de tafel zonder toleranties.

Heel werkje en ik begrijp nu waarom zovelen dit apparaat vervloekt hebben.

Mijn pech is dat ik hou van dit soort verbeterwerkjes, ook al kosten ze wat geld (Ik denk dat ik seffes opnieuw 150 euro kwijt ben).

De tafel zoals ze was, was compleet onbruikbaar, gekocht via een veiling, of ze ging terug of ik stak er geld in en ik zie stilaan dat al de verbeteringen werken, dus al bij al heb ik straks een nette unterflugzugasage.

Heb ook een houten glijbak gemaakt, zie je er honderden van online en kan tot mijn verbazing enkel zeggen dat dat goed werkt.

Niks meten, instellen en plankjes zagen die allemaal exact even lang zijn, heerlijk.

Parrallelaanslag en tafelverbreding rechts zijn de volgende stappen in het plan.

(Inclusief tafel met stofzuiger er in.)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.