Trapwangen uit eik versus rubberwood(panelen)

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.340
2.039
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een eiken trap staat op de planning.
Die gaat van 0 naar +1.
Onder de trap is een kelder.
Die is droog, maar de temperatuur is daar gemiddeld lager dan op het gelijkvloers.
De wangen zijn onderliggend, en worden nadien decoratief afgedekt.
Het uitzicht van de wangen is dus niet van belang.
Rubberwood is beterkoop dan massieve eik.
Ik vermoed dat de panelen stabieler zijn dan massieve eik.
Zeker in deze situatie waar temperatuur en vochtigheidsgraad aan beide zijden van de trap verschillen.
Wie heeft ervaring met rubberwood voor trappen(wangen) ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.340
2.039
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wie heeft ervaring met rubberwood voor trappen(wangen) ?
blijkbaar is hier weinig ervaring met rubberwood voor trappen ;)
ondertussen staan de wangen uit rubberwood er
om de bestaande trap uit te breken + de definitieve rubberwood-wangen te plaatsen + tijdelijke 3-hoeken met daarop tijdelijke treden te plaatsen had ik 2 dagen nodig
de rubberwood-plaat van +/- 60 cm breed en 450 cm lang heb ik in stroken van +/- 20 cm laten zagen
2 stroken voor de wangen + 1 strook waaruit ik de 3-hoeken ga zagen
in deze tijden van ongebreidelde prijsverhogingen is rubberwood blijkbaar niet met de opwaartste stroom meegezogen
de traphelling heb ik van > 45 ° naar 45° veranderd, wat uiteraard de berekeningen sterk vereenvoudigt + veel makkelijker werkt
waarom ze 40 jaar geleden niet voor 45° gekozen hebben, begrijp ik niet
de eiken treden met doorlopende stroken zitten deze week tussen de lijmklemmen
er staat een tijdelijke leuning op (maar niet op de foto)

1639487209325.png
 

Bijlagen

  • 1639487442740.png
    1639487442740.png
    210,8 KB · Weergaven: 58

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.379
2.706
Omdat zo'n luie trap zonde van de ruimte is. Als je sommige nieuwbouwwoningen ziet, zijn het trapportalen met nog wat ruimte er om heen. Voor het uitrekenen en maken van een trap maakt de hoek verder toch niet uit? Een luie trap heeft meer hout nodig. In veel oudere woningen is er simpel weg geen ruimte om een tap luier te maken. Tenzij je een slaapkamer wil op offeren en plafonds en vloeren wil open breken om het trapgat te vergroten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.553
1.004
Riemst
In nieuwbouw kom je ook nog gedrochten van trappen tegen. Moeilijk begaanbaar, vreemde draai, hoofd stoten. Er zijn architecten die echt niet weten hoe ze een trap moeten ontwerpen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.340
2.039
Klein-Brabant, Vlaanderen
In nieuwbouw kom je ook nog gedrochten van trappen tegen. Moeilijk begaanbaar, vreemde draai, hoofd stoten. Er zijn architecten die echt niet weten hoe ze een trap moeten ontwerpen.
in budgetwoningen telt elke bewoonbare m²
daar is de ruimte voor de trap een verliespost, en vind je veel kwartdraaitrappen (zonder bordes)
die vind ik een avontuur om te nemen
je moet uitkijken waar je in de draai je voeten zet

hier was voldoende ruimte voor een minder steile trap
de oude trap was 42°
de nieuwe wordt 45°
de klant stelde direct vast dat de nieuwe makkelijker begaanbaar is

maar goed, de vraag ging over rubberhout versus eik voor onzichtbare wangen
de stroken rubberhout gaven geen krimp
ze zijn hier een financieel en technisch verantwoord alternatief voor eik
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.340
2.039
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als je de wangen toch niet ziet, dan neem je toch gewoon vurenhout?
vurenhout is het overwegen waard
ik zocht een alternatief voor eik, omdat dat hier kon, want de wangen blijven onzichtbaar
door de wangen uit ander hout dan eik te nemen, hoefde ik geen bool van 4,5 mt te nemen, en kon ik mij voor de treden tot lengtes van 1 mt beperken
dat zorgde reeds voor een verantwoorde kostenbesparing
het gebruik van rubberhout voor wangen had ik reeds gezien
ervaring had ik er niet mee
de panelen worden als stabiel beschreven
een paneel van 40 mm bij 60 x 450 cm & in 3 stroken verzaagd kostte mij rond de 280 euro incl
op het internet vind ik een vurenpaneel van 40 mm bij 100 x 250 cm (vergelijkbare oppervlakte, maar wel een pak korter) aan 190 euro
inderdaad beterkoop, maar in rubberhout heb ik meer vertrouwen
gezien de prijs van een paneel ga ik zelf geen wang uit stroken van bv vuren samenstellen
aan een wang uit 1 stuk massief hout waag ik mij niet, tenzij die uit een eik op bool komt
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.340
2.039
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik moet het (nog) afkloppen, want hij staat er nog maar een paar maanden, maar ik heb 5cm massieve douglas treden van een 90 breed gebruikt (25 diep) en vooralsnog gaat dat prima.
de opbouw van jouw werkhuistrap heb ik gevolgd
de prijzen van vuren en douglas liggen dicht bij mekaar
het verschil met mijn trap is dat jouw wangen maximaal 250 cm lang zijn, want je hebt in het midden een bordes, dus minder kans op werken, en de mijne 430 cm
jouw trap staat in het werkhuis, dus die mag iets werken - de mijne in de inkom, waar ik mij geen werking kan veroorloven
de trap wordt gesloten (treden + stootborden)
aan de gangzijde blijven de kopse kanten zichtbaar (ze gaan een paar cm over het muurtje aan de linkerzijde steken)
de onderzijde van de trap hangt boven de niet-afgesloten toegang tot de kelder, die per definitie kouder en vochtiger dan de inkom is
de ongeveer 100 euro die ik uit had kunnen sparen door voor de wangen naaldhout te gebruiken, zijn mij op een trap van een paar 1.000 euro (eik 1ste keuze) niet het risico waard
bovendien: wangen uit naaldhout moet je nog schaven en op maat brengen (daar gaat je 'winst' van 100 euro) - de handel heeft het rubberhout in zijn opdeelzaag gesmeten & het kwam er voor mij gebruiksklaar uit - ik moest het enkel nog op lengte in 45° afzagen
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.379
2.706
Dat rubberwood, bestaat dat uit allemaal aan elkaar geplakte blokjes, of zijn het echte planken?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.379
2.706
Vuren trapbomen koop je toch in lengtes van 5meter? Daar hoef je verder alleen de onder en bovenkant van op maat te zagen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.340
2.039
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat rubberwood, bestaat dat uit allemaal aan elkaar geplakte blokjes, of zijn het echte planken?
gevingerlaste blokjes
volgens mij zijn die nog stabieler dan doorlopende stroken
persoonlijk ben ik niet gek van dat blokjesformaat in het zicht
het bestaat ook in beuk, berk, eik, enz
bij het zoeken van de foto stootte ik tegelijk op de prijs
1639561048720.png
1639561084309.png
en bij bouwiedoehetzelf vind ik een eiken trapboom van dezelfde dikte + lengte, die per m² het dubbele van een rubberhouten kost
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.379
2.706
Ik ken rubberwood vooral van werkbladen. Beetje de zelfde toepassing als beuken. In nederland worden standaard trappen volgens mij tegenwoordig vooral van vuren gevingerlaste panelen gemaakt. Die koop je op standaard lengte van 5 meter en in verschillende breedtes. Dan kan je ook de trapbomen voor een trap met een of twee kwarten uit een paneel zagen, zonder dat je wat moet gaan lijmen. Zo'n trap zoals jij gemaakt hebt zie je in hout niet zo vaak hier. Bij stalen onderliggende trapbomen worden dan weer wel van die hoeken gebruikt om de treden op te bevestigen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.340
2.039
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zo'n trap zoals jij gemaakt hebt zie je in hout niet zo vaak hier.
op de foto in #2 staat een tijdelijke trap
omdat het huis bewoond is, moest het snel gaan
ouwe trap uitbreken, nieuwe definitieve wangen er in + tijdelijke treden (sls) er op
alles in 2 werkdagen terwijl de bewoners uit huis waren
de eiken treden met doorlopende stroken ben ik nu aan het samenstellen
🤞want de temperatuur in mijn onverwarmd werkhuis schommelt tussen de 8 en 10° & de lijm vraagt minstens 7°
Bij stalen onderliggende trapbomen worden dan weer wel van die hoeken gebruikt om de treden op te bevestigen.
gepoederlakte stalen trap op deze foto staat op de planning
1639564108947.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.379
2.706
Mijn klanten willen juist dat ik dat ijzer er uit slijp en weer op dat traphekje aansluit met een trap die er uit ziet alsof hij daar hoort. Verschil tussen belgie en nederland volgens mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.379
2.706
Trap vervangen doe je toch in een dag? S'middags komt de stucadoor. Goed inmeten en goed voorbereiden. Je wil toch op locatie niet nog dingen moeten lijmen? Ik praat nu uit eigen ervaring, het kan best bij anderen anders gaan. Bij de huizen waar ik werk zetten we meestal twee trappen boven elkaar. Ze worden meestal vervangen omdat de treden zwaar versleten zijn, of omdat de indeling van de huizen gewijzigd wordt. Meestal twee kwart op twee kwart.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.340
2.039
Klein-Brabant, Vlaanderen
S'middags komt de stucadoor.
plakken doe ik zelf ;)
Je wil toch op locatie niet nog dingen moeten lijmen?
het lijmen waarover ik schrijf, is dat van de treden die uit stroken bestaan
dat doe ik in mijn werkhuis
de treden plaats ik nadat de wangen geplaatst zijn
omdat het opliggende treden zijn, is dat achteraf mogelijk
omwille van het gewicht (+ het gebrek aan een paar stoere kerels) + de vorm stel ik de trap ter plaatse samen (schroeven)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.