Trapezium spindel kennis gevraagd

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik ben bezit met de bouw van een zaagtafel, mbv van een cirkelzaag. Die cirkelzaag wil ik op en neer laten gaan middels een trapezium spindel. De trapezium spindel die ik gebruik is zo'n cnc ding van 8 mm. Het geheel ziet er zo uit:

IMG_4502.jpg

Op de foto recht steekt een klein stukje spindel uit. Het geheel werkt zonder de zaag er op prima. Maar met de zaag niet. Dan is dit het resultaat:

IMG_4503.jpg

Links van de trapeziumspindel zit een lagerblok, waar de spindel in zat. Door het gewicht van de zaag komt er (denk ik) te veel axiale kracht op de lagers in het lagerblok, met als gevolg dat de lager niet meer draait. Het gevolg daarvan is dat de spindel zich gaat verplaatsen.

De vraag is hoe ik dit nu op kan lossen? Wat sowieso niet goed is, is dat de schaartafel langer is dan de spindel. Op deze manier is het monteren hopeloos. Wat ook anders moet is de verbinding tussen het houten blok wat wordt voortgedreven door de spindel en de schaarconstructie. Die is nu star, maar moet een pendelstaaf worden.

Met de huidige constructie kan ik twee kanten op: zo laten en een langere m8 of m10 draadstand toe passen, of het geheel klein maken en met een trapeziumspindel werken. Dat laatste heeft wel mijn voorkeur. Maar dan moet ik iets anders voor die lagers. Die zijn nu dit type:

123-3D_KFL8_lager_as-bevestiging_2_stuks_DFC00077_medium.jpg

Normaliter krijgen die alleen een beetje radiale kracht voor hun kiezen, en een beetje gewicht. Daar zou ik dan iets beters voor moeten hebben. Nu kan ik wel axiaallagers en dergelijke vinden, maar niet waarmee ik de spindel ook kan vast zetten.

Iemand een idee? Of kan ik beter gewoon maar kiezen voor een draadstang?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik hoop dat ik je verhaal goed begrijp, maar je krijgt wel een paar vragen. Ik mis in je verhaal de moer (of het moerblok). Waar is die gemonteerd? Om te voorkomen dat je spindelas uit de lagers wordt getrokken, laat je de as door het blok steken waar dat lager op gemonteerd zit. Twee stevige carroserie ringen om de as aan de achterkant en dan een borgring op de as (of een borg pen door de as. Die twee ringen werken dan als een axiaal glijlager. Je kunt daar natuurlijk ook een echt axiaal lager zetten. Met een gewone metrische draad (stang) kun je dit ook doen: bij een simpel mechanische autokrik werkt het ook zo.
Helpt dit?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
De plek van dat lager kan ik niet verklaren. Er hoeft ook niets te pendelen, de beweging is lineair. Ik neem aan dat de moer in het schuifstuk zit. Dan gaat het lager aan de aandrijfkant en wordt de as daarin opgesloten.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik hoop dat ik je verhaal goed begrijp, maar je krijgt wel een paar vragen. Ik mis in je verhaal de moer (of het moerblok). Waar is die gemonteerd? Om te voorkomen dat je spindelas uit de lagers wordt getrokken, laat je de as door het blok steken waar dat lager op gemonteerd zit. Twee stevige carroserie ringen om de as aan de achterkant en dan een borgring op de as (of een borg pen door de as. Die twee ringen werken dan als een axiaal glijlager. Je kunt daar natuurlijk ook een echt axiaal lager zetten. Met een gewone metrische draad (stang) kun je dit ook doen: bij een simpel mechanische autokrik werkt het ook zo.
Helpt dit?
Dit helpt wel ja. In zoverre dat ik gisteren avond had bedacht dat ik bij metrische draad inderdaad ook carosserieringen zou gebruiken (daar heb ik toevallig een heel doosje van staan). Alleen dat klemmen zit ik nog wel mee. Maar daar zou ik wellicht een rvs staalkabel klemringen voor kunnen gebruiken. Voor het verlengen van de as had ik al bedacht dat te doen door een klemstuk te maken met een stuk aluminium buis van 10 mm met een wanddikte van 1 mm, die in de lengte doorzagen en dan twee slangklemmen er op. Misschien dat eerst maar eens proberen.

De moer zit inderdaad in het schuifstuk. De reden om een pendelstukje op het schuifblok te plaatsen is dat zonder pendelstuk alle maten heel goed op elkaar afgestemd moeten zijn, om niet ergens nog meer spanning te krijgen. Maar een pendelstuk neemt ook weer ruimte in.

Ik kan heier in ieder geval wel iets mee. Bedankt zover. Wordt vervolgd.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het vervolg: op dit moment zit er een 8mm draadstang in en dat gaat goed. Maar onlangs kwam ik op AliExpress dit tegen:


Met name de spindel is erg interessant. Ze zijn te krijgen in meerdere diktes, waaronder 16 en 20 mm. Dat is een stuk beter dat de 8 mm die ik nu gebruik. Een tweede hefmechanisme voor de bovenfrees heb ik nu in 14 mm draadstang. Tweede voordeel is dat je veel minder hoeft te draaien.

Ook de koppeling is erg interessant. Die zijn in alle metrische maten te krijgen, en ook kun je bij sommige aanbieders combinaties maken van bv 8 en 16 mm. Ideaal om een draaiwiel te verbinden met een spindel. De koppeling zelf kan ook een beperkte hoek aan, zodat de twee assen die exact in het verlengde hoeven te liggen.

met dit spul moet het uiteindelijk ook niet heel moeilijk worden om de hoogte en hoekverstelling elektrisch te doen en uiteindelijk zelfs via een display de waarde in te voeren. Maar voor mij is dat voorlopig nog niet aan de orde.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Je hebt het in je hoofd vast goed uitgedacht, maar voor een mij is er geen touw aan vast te knopen. Zou je willen verduidelijken wat je nu precies probeert te maken. Waar komt de zaag? Wat voor zaag? waar zijn die lineairstangen voor? Waar wil je het handwiel voor de hoogteverstelling hebben? Hoeveel slag heb je nodig? Het lijkt zo of je de hoogteverstelling voor een zaagblad van 500mm aan het maken bent.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Je hebt het in je hoofd vast goed uitgedacht, maar voor een mij is er geen touw aan vast te knopen. Zou je willen verduidelijken wat je nu precies probeert te maken. Waar komt de zaag? Wat voor zaag? waar zijn die lineairstangen voor? Waar wil je het handwiel voor de hoogteverstelling hebben? Hoeveel slag heb je nodig? Het lijkt zo of je de hoogteverstelling voor een zaagblad van 500mm aan het maken bent.
In de openingspost zie je de schaarlift. Daar had ik een probleem met de spindel. En nu heb de oplossing. Ik had een apart topic gemaakt voor het trapezium deel, omdat het meer generiek is. De zaag heeft zijn eigen topic: Zelfbouw zaagtafel
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Onderstaande link zal vast niks nieuws bevatten. Toch stuur ik hem even. Denk erom dat in geval van slappe scharen met in de draaipunten veel speling , bij belasting de spindel makkelijk de zaak scheef kan trekken en het al snel heel stroef gaat lopen. Vanuit de laagste stand zijn die krachten het grootst. Misschien speelt dat niet bij jou en zijn die schaardraaipunten dik in orde. Ik kan het niet zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Het vervolg: op dit moment zit er een 8mm draadstang in en dat gaat goed. Maar onlangs kwam ik op AliExpress dit tegen:
......
Met name de spindel is erg interessant. Ze zijn te krijgen in meerdere diktes, waaronder 16 en 20 mm. Dat is een stuk beter dat de 8 mm die ik nu gebruik.
......
Hou wel in gedachten dat een kogelomloopspindel niet zelfremmend is, waar een trapeziumspindel dat wel is.
Dus als je hiermee de hoogteverstelling wilt doen zul je ook een klemming moeten toevoegen op de spindel. Anders zakt de lift op eigen gewicht weer naarbeneden zodra je de spindel los laat.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dat is wel weer goed om te weten, ja. Hoe doen de CNC bouwers dat? Houden die motortjes dat dan zelf tegen met een ingebouwde klem of zo?
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
klopt, niet met een klem, maar de motor is ook in stilstand bekrachtigd.
Bij een licht lopende verticale as op een cnc machine zie je ook dat als je de stroom van de motoren haalt de verticale as naarbeneden zakt.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Filmpje van iemand die een schaarlift in staal maakt:

(Misschien een idee, kijk eens naar een (oude) autokrik, die kun je gratis wel vinden. Misschien kun je daar wat onderdelen van hergebruiken.)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Oude autokrik heb ik ook wel overwogen, maar ik heb geen metaalbewerkingsskils. Voor een krik ben ik gauw nog weer wat geld kwijt, en dat is draadeind makkelijker. Maar als ik kijk wat ik aan draadeind en een paar moeren kwijt ben, dan is een spindel van Ali niet veel duurder en wel makkelijker.

Zelf iets knutselen is leuk, maar uiteindelijk wil ik meubels maken. Daar ik toch al teveel hobby's heb, wil metaalbewerking daar maar niet aan toevoegen.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Bij machinefabriek Harderwijk / trapeziumdraad.nl kun je betaalbaar trapeziumspindels en moeren kopen. Misschien is dat iets voor je. Link: Machinefabriek Harderwijk
Trapeziumspindel TR10x2 ~€6,-/meter + goedkope stalen TR10x2 moeren a ~€6,- per stuk voor ongeveer €20,- ex verzendkosten klaar.

Met een draadeind kan het waarschijnlijk ook wel voor een licht belaste constructie en als je goed smeert, maar is niet ideaal, voordeel is inderdaad dat daar bijna geen kosten in zitten. (1meter M8 €3.50 + paar moeren a €0.05 ben je voor een paar euro klaar)
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Ik heb goede ervaring met MFH (trapeziumdraad.nl). Afgleopen week een TR30x12 (P6) en enkele moeren afgehaald voor bouw werkbank, erg mooi spul!
 
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dat smeren is nog wel een goede tip. Toevallig noemde de fietsenmaker het een week geleden ook al toen ik een goedkope vorkuitzetter kocht. Meteen even gedaan en dan gaat een draadeind met een boormachine er achter toch ook wel heel erg vlot.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hou wel in gedachten dat een kogelomloopspindel niet zelfremmend is,
Voorlopig heeft Superkees nog niet het probleem dat de zaak vanzelf naar beneden zakt -:).

Kijk nog eens goed naar de volgende tijdstippen in het filmpje dat ik gisteren in #8 gaf:

Op 12.30 Hij gebruikt lagerbussen in de draaipunten van de scharen.
Vanaf 20. 10 tot 20.36 zie je dat het asje netjes tweezijdig wordt afgesteund.
Op 28.00 Glijlagertje spindel
Op 2850 druklager spindel
Op 29.30 Hij gebruikt aan het eind van de schaararmen kogellagers als wieltje. Geeft minder wrijving dan het eind van de schaararm in een sleuf laten glijden zoals nu in jouw ontwerp ( als ik het goed zie).

Kortom kijk nog eens goed naar je lageringsconcept.

Vraag: Hoe ver wil je op en neer kunnen?

En... Er zijn een aantal punten die ik nog niet begrijp. Komt nog wel.

Klaas
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
De schaarlift uit de openingspost werkt naar behoren. Inmiddels ben ik bezig met een versie voor mijn bovenfrees:
E0DDD761-D4A6-459F-8F66-1408A9A6AB7F.jpeg
Geen echte schaarlift, maar principe is verder het zelfde. De aandrijving is hier M14 draadstang. Werkt goed, behalve dat door een foutje er nog te veel speling in zit. Met een boor is op en neer seconden werk. Maar met een trapeziumspindel of kogelomloop kan het handmatig ook sneller. Hier zitten geen lagers in, alleen stukjes pvc in het hout, waar het draadeind door heen gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.