Trap voor buiten uit iroko.

FRANQ

Nieuw lid
17 okt 2018
3
0
Goedendag,

Enige tijd geleden heb ik dit forum gevonden via het tweakers forum.
Helaas werk ik niet zo heel veel met hout omdat ik er niet echt een geschikte ruimte voor heb.
Het meeste is dus meer bouw gerelateerd wat ik doe.

Ik zou graag een paar vragen stellen en tips willen voor het maken van een buitentrap uit iroko.
Ik heb een plank 250x40mm iroko voor de trapbomen.
En 4 treden van 250x32mm.

Deze trap wil ik maken.

Het hoogteverschil is 74cm, de bovenste trede komt gelijk met het terras niveau.

Nu heb ik deze schets gemaakt.
De rode maat is 110mm
De effectieve dikte van de trapboom is dus 110mm x 40mm.
Zou dit genoeg zijn?

Als ik meer dan 110mm moet hebben dan zou ik de driehoeken waar de treden op liggen moeten uitzagen uit het afvalmateriaal en dan terug op de trapboom lijmen/schroeven. Eigenlijk wil ik het lijmen proberen te voorkomen.


Daarnaast heb ik nog een vraag over de montage van de treden op de trapbomen.
Ik zou dit het doen zonder door de trede heen te schroeven.
Meubelverbinfders met zo'n excentrische moer zoals in ikea meubels zijn die er ook voor dit soort toepassingen?

Ik heb een invalzaag en multitool, hiermee hoop ik de trapbomen te kunnen maken.
De traptreden wil ik met een freesje een radius van 3mm geven.

Waarmee zou ik de treden mee kunnen behandelen?
Olie is misschien niet het meest geschikt voor een trap.

Frank
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
De maten kloppen: Voor een normale binnentrap voor woningen is een aantrede van 225 tot 250 mm gewenst met een optrede van 175 tot 185 mm (188 mm is de max. hoogte van de optrede in Bouwbesluit 2012
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Je schrijft dat je helaas niet veel met hout werkt. De sterkteberekeningen voor de trapbomen laat ik graag aan anderen over maar misschien kan je je voordeel doen met mijn ervaringen met iroko.

Tip 1: Zorg voor optimale stofafzuiging en draag een masker tijdens zagen, frezen en schuren. Ik heb bij snijden en schaven geen last, maar zodra ik iroko stof produceer slaat het op mijn luchtwegen.
Tip 2: Zaag en frees de koppen eerst. Iroko breekt op de hoeken vrij gemakkelijk uit, dus handig als je het langsfrezen als laatste bewerking kiest.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb een plank 250x40mm iroko voor de trapbomen.
alhoewel je aangeeft dat je niet wil lijmen . . . de eenvoudigste manier om deze trap te maken is met opliggende driehoeken, waarop de treden rusten
250 mm : 2 geeft je nog 120 mm netto voor elke wang
je hebt dus 1 balk over om de 3-hoeken uit te zagen
het is heel eenvoudig om die op de wangen te schroeven
Daarnaast heb ik nog een vraag over de montage van de treden op de trapbomen.
Ik zou dit het doen zonder door de trede heen te schroeven.
dit kan je met schuine gaten doen
die breng je langs onder, dus onzichtbaar aan
bij voorbeeld kreg jig
wolfcraft heeft dat systeem ook
probeer om geen schroeven met een robertson-kop te kopen
is klote, want je bit wipt er zo naar alle kanten uit

Waarmee zou ik de treden mee kunnen behandelen?
Olie is misschien niet het meest geschikt voor een trap.
over naar de collega's

imgur ?
da's de stek waarnaar je doorverwijst
is mij onbekend, maar kan het zijn dat woodworking voldoende mogelijkheden biedt om plaatjes op te laden zonder dat we extern moeten gaan ?
collega's ?
 

FRANQ

Nieuw lid
17 okt 2018
3
0
Bedankt voor de tips zover.

Ik had inderdaad ook gelezen dat iroko erg slecht voor je longen is, dus ga zeker goede mondkapjes gebruiken.
Ik heb vanwege veel verbouwingen een xplore halfgelaatsmasker, dus dat komt wel goed.
Zagen en frezen zal gebeuren met de stofzuiger eraan.

De trapbomen ga ik nu iets door de trede heen laten lopen, en zo win ik 2 cm voor de trapboom.
Dan zit ik op 13,5cm, heb hier na wat testjes met vuren wel vertrouwen in.

Blijft over waar ik hem het beste mee behandel.
Het hout mag iets donkerder worden.

Bij het toevoegen van een plaatje verwijst het forum zelf naar imgur als een van de toegestane hosts.

Mvg,
frank
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.