Trap schuren, Festool

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
59
13
NL
Bezig met het opschuren van een oude trap om deze straks te schilderen. De verf die er nu op zit kan maar zo 50 jaar oud zijn.

Is het raadzaam de trap volledig kaal te schuren? Daarnaast merk ik dat afname met de RTS400 (heerlijke machine trouwens) beperkt is. Zou het lonen hiervoor een, bijvoorbeeld, Festool Rotex in te zetten?

IMG_5590.jpg

IMG_5591.jpg

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Bij mij werkte afbranden, schuren met 60, 80, enz RTS EN DTS en de tredes (waar mogelijk ook) de rotex. Schuurmachines, Granat papier en stofzuiger van Festool ik vond het een feestje!

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.432
317
omgeving Rotterdam
Kijk eens naar een lakfrees, metabo heeft een fijn apparaat (lf 724)
dat ik voor een tagel en traptreden wel gebruikt heb. Hoekjes is wat lastig, maar je kunt eventueel een verfstripper inzetten.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.300
3.436
Gaanderen
Je moet zorgen dat alles wat los is er af gaat. de rest moet glad zijn. Dus de overgangen van verf naar hout mag je niet voelen. Anders plamuren of alles schoon schuren branden e.d. Als ik deze trap zo zie dan moet dit met grof schuurpapier redelijk snel te doen zijn. Granaat p 60 dat blauwe van festool is niet goedkoop maar voor lastige klusje en als het snel moet kan het prima. Ja een lakfrees die heb ik ook maar of ik hem hier voor zou gebruiken? Waarom niet? meestal zijn de treden iets hol en dan moet je met de lakfrees alles vlak maken. Met schuurpapier kan je de contour van de trede volgen. Zelf heb ik naast de rs 400 ook nog een rotex 90 ideaal voor dit soort werk. Maar met jouw machine en goed papier kom je er ook.
Krabben van de hoekjes is een aanrader. Zorg wel dat je krabber echt scherp is. Alles wat je kapot krabt moet je later weer plamuren schuren etc etc.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.813
1.202
Riemst
Hoe goed het schuurt hangt af van de verf die er op zit. Bij de trap in mijn huis was dat een regelrechte ramp. De onderste laag was erg dik en basis voor imitatie eik. Zodra deze verf in aanraking kwam met schuurpapier smolt ze en zette zich op het schuurpapier.Alle types schuurpapier geprobeerd, maar niets werkte. Branden en krabben was de enige optie. Alles samen ben ik meer dan 14 dagen bezig geweest voor twee verdiepingen.

• Leuk
Waarderingen: Boktor026

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
59
13
NL
Als ik deze trap zo zie dan moet dit met grof schuurpapier redelijk snel te doen zijn. Granaat p 60 dat blauwe van festool is niet goedkoop maar voor lastige klusje en als het snel moet kan het prima. Ja een lakfrees die heb ik ook maar of ik hem hier voor zou gebruiken? Waarom niet? meestal zijn de treden iets hol en dan moet je met de lakfrees alles vlak maken. Met schuurpapier kan je de contour van de trede volgen. Zelf heb ik naast de rs 400 ook nog een rotex 90 ideaal voor dit soort werk. Maar met jouw machine en goed papier kom je er ook.
Krabben van de hoekjes is een aanrader. Zorg wel dat je krabber echt scherp is. Alles wat je kapot krabt moet je later weer plamuren schuren etc etc.
Met de RTS + granat 80 grit vind ik het nog moeizaam gaan. Zou het lonen 40 grit te gebruiken?
Verfkrabber ga ik morgen ook gebruiken (wordt momenteel geslepen). Kan helaas geen verfbrander gebruiken ivm afgesloten ruimte.

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.432
317
omgeving Rotterdam
Met de RTS + granat 80 grit vind ik het nog moeizaam gaan. Zou het lonen 40 grit te gebruiken?
Verfkrabber ga ik morgen ook gebruiken (wordt momenteel geslepen). Kan helaas geen verfbrander gebruiken ivm afgesloten ruimte.
Waarom kun je geen verfbrander gebruiken? De oplosmiddelen zouden na al die tijd uit de lak moeten zijn. Ik heb in een vorig huis alle paneeldeuren kaal gemaakt met een brander en heb helemaal niets gemerkt van vreemde geuren o.i.d. zodra de verf loskomt en je niet meer verwarmt is wordt alles weer "hard" en je zuigt alles zo op met de stofzuiger.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.300
3.436
Gaanderen
Zal dan ook moeizaam gaan. Of een schuurmachine met een grotere uitslag of krabben liefst met een fohn.
Ja zal wel wat ruiken maar dat doet verven ook. De lakfrees kan natuurlijk ook nog maar er is een kans dat je veel moet nabewerken als er hoogte verschillen zijn of als er stukken uit het hout getrokken worden. Dat laatste gebeurt zelden maar toch een hoop werk als weer hersteld moet worden.

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
59
13
NL
Toch maar een verfbrander besteld en dat gaat eigenlijk best goed. Onderstaand het resultaat van een half uurtje werk. Die dunne grijze laag krijg ik wat minder makkelijk af. Zou dit lijm zijn of toch verf? In het laatste geval zou ik in dit stadium wellicht al kunnen schuren met een goede excenter (rotex) ??

Treden zijn overigens wel in slechte staat, wordt flink plamuren straks.

IMG_5614.jpg

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.300
3.436
Gaanderen
Als je het weer gaat gronden zou ik er niet wakker van liggen als er het een en ander achterblijft. Wel goed stofvrijmaken en reinigen voor je aan de gang gaat met verf.

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
645
182
Arnhem - Schaarsbergen
Toch maar een verfbrander besteld en dat gaat eigenlijk best goed. Onderstaand het resultaat van een half uurtje werk. Die dunne grijze laag krijg ik wat minder makkelijk af. Zou dit lijm zijn of toch verf? In het laatste geval zou ik in dit stadium wellicht al kunnen schuren met een goede excenter (rotex) ??

Bekijk bijlage 121720
Vroeger gebruikten ze kauwgom verf.

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.432
317
omgeving Rotterdam

Bekijk bijlage 121720
Ook als de treden in slechte staat zijn, hoef je ze niet helemaal weer fris te krijgen. Kieren / scheuren in het hout moet je misschien maar open laten omdat daar kennelijk de spanning eruit moest.
Je kunt ook laten zien dat het een oude trap is en het zo laten.
Ik heb de trap naar zolder ook kaal gemaakt, maar bewust niet meer helemaal proberen op te knappen omdat je dat meer zou zien dan de beschadigingen die bij de leeftijd (bouwjaar 1972) en het gebruik horen (derde gezin sinds die tijd, derde bewoner:))

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
59
13
NL
Ook als de treden in slechte staat zijn, hoef je ze niet helemaal weer fris te krijgen. Kieren / scheuren in het hout moet je misschien maar open laten omdat daar kennelijk de spanning eruit moest.
Je kunt ook laten zien dat het een oude trap is en het zo laten.
Ik heb de trap naar zolder ook kaal gemaakt, maar bewust niet meer helemaal proberen op te knappen omdat je dat meer zou zien dan de beschadigingen die bij de leeftijd (bouwjaar 1972) en het gebruik horen (derde gezin sinds die tijd, derde bewoner:))
Dat is wel een goed punt. Gezien de factor tijd en bouwjaar woning (jaren 30) zijn de kieren wel te rechtvaardigen 😎
De traptreden gaan we waarschijnlijk vernissen, zal dan wel helemaal kaal geschuurd moeten worden.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
556
257
Dat is wel een goed punt. Gezien de factor tijd en bouwjaar woning (jaren 30) zijn de kieren wel te rechtvaardigen 😎
De traptreden gaan we waarschijnlijk vernissen, zal dan wel helemaal kaal geschuurd moeten worden.
Jaren 30? De meeste trappen uit die tijd zijn van vuren (wel beter dan hedendaags bouwmarkt vuren!) en hebben over de tijd mooie patina opbeouwd. Als je dat probeert te herstellen bestaat de trap uit meer plamuur dan hout.

Ik zou alleen de ergste plekken opknappen, zoals grote kieren waar je sokken in kunnen blijven hangen. Verse goed glad schuren (neem de tijd daarvoor!), ondergrond goed voorbereiden en dan netjes lakken.

Tip als je je zorgen maakt om de verfbrander binnenshuis te gebruiken: zet een emmer water in de buurt, gewoon voor de zekerheid.

• Leuk
Waarderingen: mk23

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
236
73
Wees voorzichtig met een verfbrander. In sommige verfsoorten uit die periode werd zink verwerkt. Dit geeft bij verhitting giftige rook af.

groentje

Actieve deelnemer
12 jul 2022
34
10
Limburg
Bij zoveel oude verlagen eerst met afbijt en verfkrabber aan de slag. Daarna een goed reinigingsmiddel gebruiken en als laatste schuren.

Laatst bewerkt:

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
59
13
NL
Wees voorzichtig met een verfbrander. In sommige verfsoorten uit die periode werd zink verwerkt. Dit geeft bij verhitting giftige rook af.
Oei, dat klinkt niet prettig. Mijn ruimte heeft vrijwel geen ventilatie. Ik gebruik een halsgelaatsmasker met dampfilter, hopelijk helpt dat..

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.300
3.436
Gaanderen
Jaren 30? De meeste trappen uit die tijd zijn van vuren (wel beter dan hedendaags bouwmarkt vuren!) en hebben over de tijd mooie patina opbeouwd. Als je dat probeert te herstellen bestaat de trap uit meer plamuur dan hout.

Ik zou alleen de ergste plekken opknappen, zoals grote kieren waar je sokken in kunnen blijven hangen. Verse goed glad schuren (neem de tijd daarvoor!), ondergrond goed voorbereiden en dan netjes lakken.

Tip als je je zorgen maakt om de verfbrander binnenshuis te gebruiken: zet een emmer water in de buurt, gewoon voor de zekerheid.
Plantenspuit is veel effectiever als je er maar bij blijft. Ben je te laat een hele grote emmer of een ibc container maar die is weer iets lastiger om te kiepen ;)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.